2904
Sök

B230F kolvar och stakar orkar hur mkt?

35 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare tänkte se om någon kan säga hur mkt kolvar och stakar klarar på en F motor när man har turbo konventerat den, fast egentligen skulle man bytat kolvar och de med en gång men jag vill gärna veta hur mkt orginal klarar smile


OVER AND OUT!


67 Inlägg
7 december 2009
#2
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..


926 Inlägg
7 december 2009
#3
Är en motor totalt spikningsfri och varvas inte ett enda varvtal över orginal övervarvningsskydd så brukar dubbla motor effekten inte vara några problem.
Mao, spikning och övervarv är döden för en förövrigt bra motor.

Mats

35 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#4
klaang_91 skrev:
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..

Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;)
men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+


Smålänning
7 887 Inlägg
7 december 2009
#5
B230F 89 eller 90 och framåt har samma stakar som B230ET

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

761 Inlägg
7 december 2009
#6
twin_cam skrev:
B230F 89 eller 90 och framåt har samma stakar som B230ET

nej nej, tvärt om.

B230ET har dom klena stakarna
B23ET har M stakar som är dom kraftigaste
B230FK och FT har också kraftiga stakar, många kallar dom M stakar, men det är en missuppfattning, det är inte samma, dock motsvarande
B230F har olika stakar, dom tidiga hade samma klena som i B230ET, men dom senare -90 och nyare, även vissa 89 har exakt samma stakar som B230FK

kolvarna däremot är aldrig några problem, under 300-400hk, alla volvos kolvar är bra, dom enda som är utmärkande bra är B23ET som är smidda och välldigt hållbara för spikningar


67 Inlägg
8 december 2009
#7
KungenInGoodTown skrev:
klaang_91 skrev:
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..

Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;)
men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+

nä vet tyvär ingen som har kört med runt 250hk på orginal stakar och kolvar, men har faktiskt svårt för att tro att dom inte skulle palla det.. prova! har du ändån andra motorer att bygga på så skulle jag inte tveka en sekund att göra det smile MVH


4 001 Inlägg
8 december 2009
#8
klaang_91 skrev:
KungenInGoodTown skrev:
klaang_91 skrev:
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..

Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;)
men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+

nä vet tyvär ingen som har kört med runt 250hk på orginal stakar och kolvar, men har faktiskt svårt för att tro att dom inte skulle palla det.. prova! har du ändån andra motorer att bygga på så skulle jag inte tveka en sekund att göra det smile MVH

en motor med de grövre stakarna, -89 eller nyare klarar 400hk iaf.

Det finns många trådar om detta

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

35 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#9
klaang_91 skrev:
KungenInGoodTown skrev:
klaang_91 skrev:
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..

Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;)
men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+

nä vet tyvär ingen som har kört med runt 250hk på orginal stakar och kolvar, men har faktiskt svårt för att tro att dom inte skulle palla det.. prova! har du ändån andra motorer att bygga på så skulle jag inte tveka en sekund att göra det smile MVH

Då prövar jag detta, kan bli kul och se hur länge de håller wink


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 december 2009
#10
dannnej skrev:
twin_cam skrev:
B230F 89 eller 90 och framåt har samma stakar som B230ET

nej nej, tvärt om.

B230ET har dom klena stakarna
B23ET har M stakar som är dom kraftigaste
B230FK och FT har också kraftiga stakar, många kallar dom M stakar, men det är en missuppfattning, det är inte samma, dock motsvarande
B230F har olika stakar, dom tidiga hade samma klena som i B230ET, men dom senare -90 och nyare, även vissa 89 har exakt samma stakar som B230FK

kolvarna däremot är aldrig några problem, under 300-400hk, alla volvos kolvar är bra, dom enda som är utmärkande bra är B23ET som är smidda och välldigt hållbara för spikningar

mats757 skrev:
Är en motor totalt spikningsfri och varvas inte ett enda varvtal över orginal övervarvningsskydd så brukar dubbla motor effekten inte vara några problem.
Mao, spikning och övervarv är döden för en förövrigt bra motor.

Mats

De enda vettiga inläggen i denna tråden.

MVH. Alex

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 december 2009
#11
ajemen b23E (T) bottnen klarar 400hk. M-stakar + den grövsta veven, och de är inga klena grejer lovar jag. Ja körde ett folkracelopp utan vatten i en sån motor men den höll fint wink Bara de att alla lager smälte


tidiga b230 har tandpetarstakar+tunna veven, dom är klena. stakarna är hälften så grova som M-stakarna. Men vad ja har fått veta börjar de sitta grov vev och grövre stakar från 88-> men de kanske är som tidigare sagt att de är 89/90.......


446 Inlägg
8 december 2009
#12
nån som vet vilka stakar som sitter i min motor en en b230f-89 kan det vara dom bättre?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 december 2009
#13
victor91 skrev:
nån som vet vilka stakar som sitter i min motor en en b230f-89 kan det vara dom bättre?

kan vara ja, men vill du veta säkert får du nog plocka bort tråget å kika in wink


446 Inlägg
8 december 2009
#15
dannnej skrev:
Kan vara vilket som, säkrast att lossa tråget och kolla

okej är det nån märkning på stakarna man ser där? smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 december 2009
#16
victor91 skrev:
dannnej skrev:
Kan vara vilket som, säkrast att lossa tråget och kolla

okej är det nån märkning på stakarna man ser där? smile

vet itne om dom har nån märkning, du får mäta bredden annars

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

761 Inlägg

Sök