2446
Sök

Audi 80 2.0E -92, viner vid kallstart

12 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan.

Köpte en Audi 80 2.0E -92 igår och märkte imorse när jag skulle åka iväg att den hade ett missljud.

Det låter likadant som att man backar (ni vet, rakskurnadrev ljudet) fast det följer motorvarvet och låter på vilken växel som helst. Tycker att det låter i framkant av motorn.

Det är bara vid kallstart man hör det, efter 200m har det försvunnit.

Vad skulle det kunna vara?

12 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#2
Funderar om det kan vara vattenpumpen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2009
#3
Vattenpumpen eller generatorn kan det mycket väl vara.
Men det är otroligt svårt att säga.

Lyssna med ett skruvmejselskaft så kanske du kan lokalisera ljudet.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#4
Har nu kommit fram till att det är servopumpen som viner vid kallstart. Blir värre om man vrider på ratten precis när man har startat. Ljudet försvinner helt när den blir ljummen. Antar att det bara är en "vintersjuka" kombinerat med lite morgontrötthet.

Men det är dykt upp ett par till fel, eller jag har upptäckt.

1. Oljelampan lyser EJ när man vrider på tändningen.

2. Temperaturmätaren visar aldrig mer än 60 grader. Har känt på övre kylarslangen och den är helt klart varm.

3. Innerbelysningen fungerar ej, har kollat lampan och säkringen. Har även kollat om jag har ström uppe i lampan, men det finns ej.

4. Det är lite orolig gång på den, har huven uppe och gasar med spjällen och håller jämt varv och hostar den till lite då och då. Inga grova hostningar men man hör att det tappar lite varv för en kort mikrosekund. Har hört att det ska gå att ta fram felkoder genom att bygla något kontakt och använda en lysdiod. Hur gör man?

Några tips?

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 december 2009
#5
1: Kolla så givaren funkar samt att du inte har kabelbrott..Samt att lampan i instrumenhuset (en diod??) är hel
2: Antingen knasig givare eller strulande instrumentering. Om möjligt så försök att mäta upp motortempsgivaren, jämför sedan det värde den ger mot vad tempmätaren pekar på...Ex om givarens motstånd motsvarar en temp på 60 grader o mätaren visar just 60 så kan man anta att tempmätaren är hel. Nästa steg är att testa med en annan (helst ny) givare...Är det fortfarande bara 60 grader bör du misstänka termostaten...
3: Pass...
4: Byt stift/rotor/fördelar. Kolla sedan efter luft/vakuum läckage. Du kan läsa av felkoder via en "OBD-kontakt" med en "2+2" adapter gissningsvis, finns att köpa på ebay.de för ca 50 Euro, rekommenderas.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök