Marlboroman skrev:
Det är inte lagligt. Och upptäcker dem att du bytt motor så så har dem rätt att vägra att besikta. Vilket kan ge skapliga besiktningsproblem efter det. Man får ju aldrig böter eller så utom vid flygande, men det kan bli et jäkla krångel.
Menar du att man inte får rulla in på bilprovningen efter att ha bytt tillbaka till originalmotorn igen? Den där alla data finns och bilen är godkänd med. Hmm...
Vi tar scenariot att jag köper en 740 från -92 med en 2liters sugmotor (vet inte om det fanns och det är irrelevant). Jag plockar i en wankel twinturbo med dubbelt så mycket hästkrafter.
Polisen stoppar mig och säger fyfy.
Menar ni då att jag inte kan få bilen godkänd med volvomotorn som har rätt motornummer till serienumret på bilen?
Förklara - Hur tänker ni? Varför skulle jag behöva ett papper att standardmotorn är godkänt för bilen?
Givetvis kommer de granska noga att rätt motor sitter i bilen när den rullar in och ut från bilprovningen, men är det den motor så är det bara att godkänna bilen. De har inget val. När polisen ser den med wankelmotorn nästa gång kommer de bli mer sura, men de kan bara göra som tidigare - eventuella böter (vet ej om de kan ge böter på detta eller inte) & ombes. Sitter rätt motor i bilen då så kan inte bilprovningen hitta fel och bilen är laglig.
Avgasintyg? Till en originalbil med original avgassystem och en orörd motor?
Så - förklara, för detta är det jag lärt mig efter väldigt många år med nätet, bilprovningen och sunt förnuft. Förklara hur det jag sagt här är felaktigt, och kom gärna med hänvisningar till var ni hittat faktan. Min fakta baseras på att bil med ch.nr 1 kom från fabrik med motor.nr 1 och är godkänd med den. Är denna motor omoddad och avgaskrav godkända så ska den få sitta i bilen... Och det man är skyldig till om man har otillåten motor är att göra den laglig (avgaskrav etc) eller bygga tillbaka bilen.
Slutsats - bes motor är inte lagligt, men fullt fungerande då bilen är laglig en hel dag per år...