3031
Sök

4" eller 4"x6" - skillnad i ljud?

29 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Jag ska köpa nya högtalare till min bil, original är det 4"x6" coaxial högtalare i dörrarna.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på runda 4" och de ovala 4x6"? Är det bättre bas eller bara att de passar hålet bättre?

Ger runda 4" coaxial någon bastryck eller skall man anse dem vara mellanregister?
Ska komplettera m aktiv bas senare, men vill veta vad ni anser om runda eller ovala coaxial.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2006
Hej, ovala är nog något bättre men o andra sidan brukar 4*6 inte tillverkas i de bättre serierna så finns det 4*6 i den serien som du tänkt dej så kan du satsa på dem... De räknas som mellanregister..

6 851 Inlägg
29 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Det är en Porsche S2 cab.

Jag måste berätta. Högtalarna i bilen är original 4x6. Jag har fått inbrott i bilen och fått stereon stulen och massa strul. Men jag vill bygga riktigt bra ljud och lära mig. Så jag har läst en del och försökt klura ut vad jag ska lägga stålarna på. Men vill gärna ha ljud i bilen nu, försäkringsbolaget tar tid på sig. Jag gick till Clasohlson och köpte deras 4x6 för 220kr och min gamla Panasonic (köpt på Teknikmagasinet förra året för 1600kr) Ljudet var riktigt kasst, slog igenom och kunde inte ha någon volym alls.

Då köpte jag tätningsmaterieal och tätade mellan dörr och högtalare. Inget bättre resultat. Min slutsats: Clasohlsonhögtalare är sämre än jag kunnat drömma om.

Innan jag skulle lämna tillbaka dem, ville jag pröva att montera dom där bak, bakom en sido panel där det finns 4x6 utag. Jag tar ut den gamla högtalaren som är sämre än clasohlsons. Det var fan i mig MDS högtalare där. MDS C 45 classic 4x6 eller något sådant. Dessa var helt intakta!

Jag fattar inte. hur kan MDS vara så förbannat dåliga att clasohlsonhögtalarna är snäppet bättre?
Min plan var att investera i ett helt MDS system, men med så dåliga 4x6 kommer jag aldrig köpa MDS!!

Tog ner mina stereohögtalare och la i bakluckan, öppnade baksätesryggstödet och har nu skönt ljud i bilen med bra tryck, men fel riktat så klart sad

Vad är era funderingar - Suger MDS så pass?! Högtalaren kostade runt 400kr förra året (enlig kompis)

1 631 Inlägg
9 september 2006
Nej, MDS suger inte så pass mycket. Grejen är att högtalarna är alltför billiga. Inget märke har bra högtalare för 220-400 kronor.

Grunden för bra ljud börjar nån stans kring tusenlappen för ett par högtalare. Runt 1.500 är vi på en nivå där det börjar kännas riktigt bra.

Ofta så slarvas det med monteringen vilket gör de dåliga högtalarna ännu sämre, och de bättre att de inte kan prestera optimalt. Monteringen är det absolut viktigtaste!

Mitt tips är att du tar ett snack med en butik som monterat stereo i Porsche tidigare. De är väldigt speciella och inte vad som helst funkar. En cab försvårar ytterliggare. Men räkna med att det kostar mer än 400....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Maizer
9 september 2006
Jag har också tänkt köpa 4x6" då jag inte vill kapa sönder min bil för högtalare.. Har ni några att rekommendera?

Team Tondöv
649 Inlägg
9 september 2006
Maizer skrev:
Jag har också tänkt köpa 4x6" då jag inte vill kapa sönder min bil för högtalare.. Har ni några att rekommendera?

japp!
JL Audio TR400 CXi, dom är på 4" men det följer med en adapter till 4X6". Dom låter rikitigt OK för storleken faktiskt!

Maizer
9 september 2006
Vart kan man köpa dem?

Team Tondöv
649 Inlägg
9 september 2006
990:- på www.nardik.se

Sök