schnauz skrev:
Tänk vad mycket bättre det hade varit på våra vägar om folk bara visat lite mer respekt!
Kör inte lastbil själv, men kan tänka mig vilket helvete det skulle kunna vara ibland. Själv har jag en jäkla respekt för lastbilar - tycker det säger sig självt att man ska ta det försiktigt kring stora, tunga, svårmanövrerade saker. Dock verkar en stor del av befolkningen av nån outgrundlig anledning (månne det vara ren dumhet?) inte riktigt förstå att något som väger 50 gånger mer än en personbil och som färdas i 90 km/h skulle kunna vara lite farligt? Sen tycker jag man som personbilsförare ska försöka ha lite mer respekt för de som kör stora, tunga fordon av den enkla anledning att det är betydligt enklare för oss "småbilister" att göra filbyten samt anpassa hastigheten vid t.ex. av- och påfarter etc.
Många verkar ju tyvärr ha tänket att "jag behöver inte göra nåt, jag gör ju allting rätt" - fast man skulle kunna hjälpa till avsevärt för någon annan genom att t.ex. byta fil eller höja/sänka hastigheten några km/h.
Finns en rejält brant backe här där jag bor och längst ner är det en rondell med obevakade övergångsställen och cykelöverfarter. Jag är van vid det och ser mig alltid för JÄVLIGT noga när jag ska igenom den rondellen, men det är rätt ofta som nån stackars bilist får tvärnita för nån idiot på cykel som kommer i 50 blås nerför backen och kör rätt ut på överfarten...
Samma sak med stolliga joggare och andra idioter till fots som springer rätt ut på obevakade övergångsställen (gärna sent på kvällarna också, så man inte ser dem förrän de dyker upp i strålkastarljuset - en meter framför kofångaren).
Samma mentalitet där: "Jag har företräde, så jag behöver inte se mig för".
Visst - helt korrekt - i lagens mening är det bilisten som är skyldig om fotgängaren blir påkörd - inget snack om den saken. Men vad har denne för nytta av det när bilisten står där med isskrapan och försöker få bort hjärnsubstansen från vindrutan?
Samma sak med lastbilar vs. personbilar... Även om man "har rätt" att göra något i trafiken, så kanske det är en dum idé när man riskerar att få en timmerbil i sidan på sin Nissan Micra...
Snackas alltid så mycket om rättigheter i trafiken... Skyldigheterna hör man inte lika mycket om!
Kan dra en liten lastbilsrelaterad historia också:
Var på väg hem från jobbet och skulle ner i tingstadstunneln här i göteborg. Var nåt underhållsarbete eller nåt så trafiken gick långsammare än vanligt - stilla några sekunder, krypa fram en meter, vänta, fram en meter och så vidare... Jag ligger i högerfil och strax framför, fast i vänsterfilen, ligger en långtradare med "plattnos". Han håller bra avstånd till framförvarande och då får en tjej i en Ford två bilar framför mig den geniala idén att tränga sig in i luckan framför lastbilen. Det står alltså helt stilla och är kanske fyra meter mellan lastbilen och den framförvarande personbilen. Tjejen i forden har mitten på bilen i höjd med lastbilens front - slår på blinkersen och svänger in så hon står på snedden mellan filerna - cirka en halvmeter framför lastbilen.
Min första tanke är direkt "Men vafan, fattar hon inte att han inte kan se henne där?!? För det kan han väl inte?!?"
Mycket riktigt - killen i lastbilen har förstås inte en chans att se den lille Forden som krupit in på snedden framför. När det börjar röra sig längre fram i kön börjar han glida framåt - men stannar PRECIS innan han touchar Forden. Precis när han stannat börjar det röra på sig igen, så han börjar köra, men nu står han precis mot Forden och märker förstås inte att den är där utan börjar knuffa den framför sig. Tjejen i bilen får panik och bilister runtikring börjar tuta som fan för att göra killen i lastbilen uppmärksam på vad som händer. Han stannar förstås när han fattar att det är honom alla tutar på, men det är först när han ställer sig upp i hytten som han ser Forden!