tjena är ny på detta här med turbo. har en mk3 supra och vill ha lite förklaringar till denna.. sitter det orginl wastegate på bilen? vad menas med pysventil? alla förklaringar är välkomna.
Ja, det sitter en wastegate på din bil och den styr laddtrycket.
En pysventil använder man för att kunna reglera wastegaten. Man kan använda den för att göra så att wastegaten kan tillåta ett högre tryck. Pysventiler finns i olka former från dem billiga man köper på vvs-butiken till elektroniska och dyarae som antingen sitter originalmonterade i vissa bilar eller som monteras i efterhand.
Men ett alllmänt tips: googla. Faktiskt, det lär gå lättare att hitta nåt vettigt att läsa på själv.
Ja, det sitter en wastegate på din bil och den styr laddtrycket.
En pysventil använder man för att kunna reglera wastegaten. Man kan använda den för att göra så att wastegaten kan tillåta ett högre tryck. Pysventiler finns i olka former från dem billiga man köper på vvs-butiken till elektroniska och dyarae som antingen sitter originalmonterade i vissa bilar eller som monteras i efterhand.
Men ett alllmänt tips: googla. Faktiskt, det lär gå lättare att hitta nåt vettigt att läsa på själv.
vart hittar man denna på bilen? jag vet att det låter dumt men är helt ny på turbo
Den sitter i direkt anslutning till turbon. Som sagt googla massa. Tror inte du lär dig så mycket av att ställa massa frågor som är lätta att ta reda på själv. Tror inte så många vill förklara saker som är väldigt självklara om man nu bara letar info.
Det gör dom väl! Var har du fått det ifrån? Väldigt "proffsigt" svar av en riktig motortrimmare.... Pysventiler/dumpventil finns på de flesta turbomotorer och avlastar turbon då du släpper gasen efter en gaspådrag. Hör absolut hemma på en turbomotor skulle jag säga.
För att inte tala om kompressor, som ger ett konstant tryck, utöver atmosfärtrycket. Där är jag dock inte insatt i ämnet och ska således inte uttala mig, vilket många andra också ska tänka på...
Neej pysventil det är en sak. dump en annan. vanligt missförstånd bland nya bilägare.
en dumpventil släpper ut (eller återcirkulerar luften)för att turbon inte ska "stalla" när du släpper gasen.
En pysventil däremot, är en fuskmanick som släpper in lite luft i vacuum/tryckslangen till Wastegaten, som lurar Wastegaten att inte öppna= högre laddtryck.
men Ecu.n tror fortfarande att du åker på orginal laddtryck och därmed kompenserar inte Bränsle/tändnin, vilket resulterar i spikningar osv.
Ber så mycket om ursäkt för detta. Med andra ord tror allt för många att det är samma sak? Samt så är det konstaterat att man inte ska hänga på forum när man tagit ett par kalla, blir på tok för mycket felläsningar.
Men som sagt ber om ursäkt för inlägget...
Skruvar hellre i skotrar! www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Kan/ska ju aldrig vara pinsamt att ställa en fråga.. och om någon tar tid på sig att svara kan vi vara fler som lär oss av det. Är det inte det som är det fina med forum? Är absolut ingen turbospecialist och därför inte rätt man att svara .. men här är vad jag hittade på wiki:
en dumpventil släpper ut (eller återcirkulerar luften)för att turbon inte ska "stalla" när du släpper gasen.
En pysventil däremot, är en fuskmanick som släpper in lite luft i vacuum/tryckslangen till Wastegaten, som lurar Wastegaten att inte öppna= högre laddtryck.
men Ecu.n tror fortfarande att du åker på orginal laddtryck och därmed kompenserar inte Bränsle/tändnin, vilket resulterar i spikningar osv.
Ta reda på fakta innan du säger något! och hänger ut mig att inte kunna något om detta..
En pysventil pyser ut trycket (lurar),, om du har 1 bar till ventilen så efter den har du tex 0.5 bar dvs de krävs högre laddtryck innan man får samma tryck till wgN igen så den kan övervinna fjäderkraften.
De beror lite på hur stark fjädern i wgN är för om den är för mjuk så öppnar ventilen pga av avgastrycket å inte Luftrycket till wgn. Om inte så krävs de kanske 1.5 bars laddtryck till pysventilen för att de efter pysventilen ska gå samma luftryck som orginal för att öppna den.
angående ditt svar på ecun så beror de helt å hållet på, dom flesta styrsystem har mapsensor eller Lmm å dom känner av hur mycke bränsle som går åt till luftmängden. sen kanske dom inte kan kompensera så mycke eller har begränsningar i tändkurva etc.