3731
Sök

Saab 9000, problem med tomgång och knackande motor

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har ett litet problem med min 9000 (-87a 16v). Jag hade ett turbo-haveri för ett tag sen och bytte då turbo och passade även på att byta lite packningar i motorn (topplockspackning, blockpackning, ventilkåpspackning och väntilsäten(heter det så? var i alla fall 16 små packningar). Innan vi bytte så knackade/tickade det lite lite i motorn och när man körde och tryckte ner kopplingen så går varven ner långt under 1000 (som det ska/borde ligga på?) så att bilen nästan dör. Det resulterar ju även i att styrservon lägger av i en halvsekund vilket är lite jobbigt när man inte är beredd på det...

I alla fall. Nu när allting är bytt och fixat så drog vi igång bilen och det knackar nått så otroligt. Det tickar så att det hörs svagt in i bilen när man har allting stängt (dörrar, rutor, osv).

Så min fråga är då, går det att fixa bort knackandet/tickandet? Och angående att bilen nästan dör när man trycker ner kopplingen, vad kan det bero på? Inget av dessa fel är speciellt roligt att ha... Det hörs på mils avstånd när man kommer tickandes och när man kommer fram så dör bilen nästan när man kopplar... tongue

Ska byta tändstift imorgon då jag fick ett tips om att det kan vara det som orsakar tomgångsproblemet.

Någon som har några andra förslag?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

761 Inlägg
2 augusti 2007
#2
Är nästan säker på att de hydrauliska lyftarna är fulla med luft.. Lossa ventilkåpan och tryck på dom.. de ska vara stenhårda,, minsta svampighet så är ett tickande resultatet.

ventilsäte är förövrigt ingen vanlig "packning" utan en sorts metallring som är slipad efter ventilen och utgör tätning mellan ventil och topp. Du tänker nog på de vanliga o-ringarna som ligger runt varje ventilskaft?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#3
O-ringar var det ja! smile

Jag ska lossa ventilkåpan imorgon och kika på det! Fick även ett tips om att det kan vara så att vi har satt kedjan en kugg fel när vi satte tillbaks allting, ska även kika på det. Tack för tipsen!

Någon annan som har några fler idéer medans jag ändå har isär bilen? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#4
Har skruvat isär nu (orkade inte vänta tills imorgon smile) och 2 st går att trycka ner lite, antar att då är dom som knackar eftersom kedjan och allt annat verkade stämma och vara i rätt läge.

The big question är nu då, hur "luftar" man dom? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

2 164 Inlägg
2 augusti 2007
#5
Kör lugnt i 55 minuter så ska dom tystna och inga höga varv.
Sen så om dom inte gör de så är de bara att byta.

MVH

F


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#6
Nu är problemen lösta! smile

Tomgången: Vi hämtade en del från en bil på skroten men det var fortfarande dåligt. Jag vet inte  exakt vad delen hette, men den ser ut som en stor kondensator med 2 slangar som går ut och en kontakt i ena änden. Den sitter långt upp i motorn över ventilkåpan. Vi spände även gasvajern lite och till slut så fungerade det lite bättre. smile

Tickande/knackande ventiler: När man öppnar ventilkåpan så sitter det några plaströr högst upp som jag antar smörjer dom hydrauliska lyftarna genom ett par genomborrade skruvar som dom sitter fast med? I alla fall, vi skulle ta bort den rör-delen och upptäckte då att den var sprucken på 3 ställen. Så vi bytte ut hela den delen och sen körde jag en stund och nu tickar det nästan ingenting! smile Jag antar att det kom in luft i lyftarna som Markus sa eftersom det inte kom in olja för att rören hade spruckit, men det är bara min teori. Det tickar lite lågt men det kanske försvinner när jag byter olja till en lite finare? Just nu är det en billig olja i eftersom jag har haft så mycket problem med läckage i turbo osv. så ville jag inte hälla i dyr olja.

Ursäkta att jag är väldigt dålig på bil-svenska, men jag hoppas att det kanske kan hjälpa någon annan som har liknande problem! smile

Tack för alla tips också!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

14 Inlägg
24 maj 2008
#7
rickylicious skrev:
Nu är problemen lösta! smile

Tomgången: Vi hämtade en del från en bil på skroten men det var fortfarande dåligt. Jag vet inte  exakt vad delen hette, men den ser ut som en stor kondensator med 2 slangar som går ut och en kontakt i ena änden. Den sitter långt upp i motorn över ventilkåpan. Vi spände även gasvajern lite och till slut så fungerade det lite bättre. smile

Någon som skulle kunna förklara vad det är för del då min Saab 9000 uppvisar samma symptom.

glimmet
212 Inlägg
16 december 2009
#8
grubblare skrev:
rickylicious skrev:
Nu är problemen lösta! smile

Tomgången: Vi hämtade en del från en bil på skroten men det var fortfarande dåligt. Jag vet inte  exakt vad delen hette, men den ser ut som en stor kondensator med 2 slangar som går ut och en kontakt i ena änden. Den sitter långt upp i motorn över ventilkåpan. Vi spände även gasvajern lite och till slut så fungerade det lite bättre. smile

Någon som skulle kunna förklara vad det är för del då min Saab 9000 uppvisar samma symptom.

samma på min saab också, tickar som fan

Mvh // glimmet

832 Inlägg
16 december 2009
#9
grubblare skrev:
rickylicious skrev:
Nu är problemen lösta! smile

Tomgången: Vi hämtade en del från en bil på skroten men det var fortfarande dåligt. Jag vet inte  exakt vad delen hette, men den ser ut som en stor kondensator med 2 slangar som går ut och en kontakt i ena änden. Den sitter långt upp i motorn över ventilkåpan. Vi spände även gasvajern lite och till slut så fungerade det lite bättre. smile

Någon som skulle kunna förklara vad det är för del då min Saab 9000 uppvisar samma symptom.

Låter som det skulle kunna vara en tomgångsmotor kanske.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

5 710 Inlägg
17 december 2009
#10
Med all sannorlikhet är det tomgångsmotorn du bytt.
Din motor skall reglera tomgången bara via denna.
Att "spänna gasviren" är inte rätt väg att gå, då kan t.ex tomgången bli väldigt hög varm motor och väldigt låg vid kall.
Plaströret ni bytte är inte till för att tryck in olja i tryckarna men för att smörja kamaxeln, rätt vanligt att de går sönder.

SAAB:ar, framförallt äldre har ofta problem med tryckarna.
Har bilen varit isär typ att toppen varit bort kan det ta lång tid innan de tystnar (typ det Fredrik-79 skrev)
Blir de inte tysta eller att de låter utan att de varit tomma behöver de bytas eller rengöras.

Rengöras:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=208241


mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök