4013
Sök

Skoda oktavia-98 Dör på tomgång? tips

8 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#1
Har en skoda octavia -98.

Jag har prob med att den dör när den står på tomgång även när man ska koppla ur för att växla. så typ varje korsning.

Lämna in den i feb för samma fel på arver o då bytte dom tempgivare, tätring, frostskydd. 1000 buck.

Nu är de kallt igen o de börjar skita sig igen. mest när den är halv varm. men man måste alltid ge gas för att den ska starta över huve tage.

nån som vet.

+ att det choffar?tongue när man trycker på gasen
Senast redigerat av skoda_305 (4 november 2009)

473 Inlägg
10 november 2009
#2
låter  som om den plockar in tjuvluft någon stans
du kan testa detta genom att du sprutar på startgas om den ökar i varv så har du hittat läckan .

The One & Only
31 Inlägg
17 december 2009
#3
Har du en 1.6L bensinare med motorbeteckning AEE kan du börja med att göra rent gasspjället om det inte redan är gjort. (Du ser i första sidan i serviceboken vilken motorbeteckning du har. Eller gå in på mekonomens hemsida, reservdeler, o knappa in ditt reg.nr så står det där också)

Problemet efter rengöringen är att du måste grundinställa gasspjället, annars kan den gå riktigt dålig, eller vara näst intill helt död. Dra på tändningen och lyssna efter "pipet" från gasspjället, vänta tills det blir helt tyst. AV med tändning, på igen - vänta tills det blir tyst. Förhoppningsvis har den hittat sina grundlägen och borde gå bättre. Annars åker du in till närmaste VAG och ber om en grundinställning. Muta med fikabröd för att komma undan biligare (kanske)! =P

// C

[-> The one And Only <-]

4 682 Inlägg
18 december 2009
#4
Vad har du för motor?

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
#5
Håller med cNorman, rengör gasspjället samt kontrollera att vevhusventilationen funkar som den skall.
Råkade själv ut för något liknande på min svarta Passat -95 för ett år sedan. När jag kom hem gick den normalt. När jag kommer ner i varmgaraget morgonen därpå startar den endast om man ger gas o har dålig/ingen tomgång de första 45 sek, sedan blir tomgången gradvis bättre, dock fortfarande aningen för låg. Kontrollerade ALLT dvs, testade med annan fördelare,annat spjällhus, annan tändspole, annan tempgivare, annan LMM,bytte bränsle filter, bytte luftfilter, bytte tändstift kollade att kamremmen inte hade kuggat över, rengjorde vevhusventilationen samt gasspjället...Inget hjälpte. Köpte då en VAG-com kabel o läste av felkoderna...En av de fyra felkoderna var att "tomgången är för låg", jo jag vet...De övriga tre kom från att jag hade ryckt kablar till diverse givare under tiden motorn gick. Nollställde felkoderna o försökte sedan starta bilen...Jag blev MYCKET förvånad när den hoppa igång med en gång o gick precis som vanligt, all "kraft" var tillbaka, den drog lite bensin igen, helt enkelt precis som vanligt igen. Har fått reda på att spjällhusen på Passat (90-97) brukar ge upp förr eller senare, vilket nog oxå var orsaken till mina problem. Skall tilläggas att samtliga gamla delar återmonterades o bilen går bra än idag (ca 4000mil sedan dess), jag passade dock på att rengöra spjällhuspotentiometerns kontaktbanor vid ett senare tillfälle då problemet återkom en gång (efter ca 500mil), har inte visat sig sedan dess.

Passaten är en 95:a med motorkod ADY.

cNorman: En grundinställning av gasspjälllet borde väl kunna göras via VAG-com?
Senast redigerat av dawwe (18 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök