Håller med cNorman, rengör gasspjället samt kontrollera att vevhusventilationen funkar som den skall.
Råkade själv ut för något liknande på min svarta Passat -95 för ett år sedan. När jag kom hem gick den normalt. När jag kommer ner i varmgaraget morgonen därpå startar den endast om man ger gas o har dålig/ingen tomgång de första 45 sek, sedan blir tomgången gradvis bättre, dock fortfarande aningen för låg. Kontrollerade ALLT dvs, testade med annan fördelare,annat spjällhus, annan tändspole, annan tempgivare, annan LMM,bytte bränsle filter, bytte luftfilter, bytte tändstift kollade att kamremmen inte hade kuggat över, rengjorde vevhusventilationen samt gasspjället...Inget hjälpte. Köpte då en VAG-com kabel o läste av felkoderna...En av de fyra felkoderna var att "tomgången är för låg", jo jag vet...De övriga tre kom från att jag hade ryckt kablar till diverse givare under tiden motorn gick. Nollställde felkoderna o försökte sedan starta bilen...Jag blev MYCKET förvånad när den hoppa igång med en gång o gick precis som vanligt, all "kraft" var tillbaka, den drog lite bensin igen, helt enkelt precis som vanligt igen. Har fått reda på att spjällhusen på Passat (90-97) brukar ge upp förr eller senare, vilket nog oxå var orsaken till mina problem. Skall tilläggas att samtliga gamla delar återmonterades o bilen går bra än idag (ca 4000mil sedan dess), jag passade dock på att rengöra spjällhuspotentiometerns kontaktbanor vid ett senare tillfälle då problemet återkom en gång (efter ca 500mil), har inte visat sig sedan dess.
Passaten är en 95:a med motorkod ADY.
cNorman: En grundinställning av gasspjälllet borde väl kunna göras via VAG-com?
Senast redigerat av dawwe (18 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure