3139
Sök

Bmw 318 is -97 start problem

16 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#1
Hej min bmw 318 is 1997a går ibland inte att starta det är precis som om den avbryter startmotorn ibland, och ibland går den att starta helt utan problem...jag har kollat batteriet och det ligger på 12.6 volt helt friskt batteri vad kan vara fel?

Mvh Roger

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#2
Batteriets vilospänning skall mätas typ 3-4 timmar efter att man stäng av bilen...Och om jag inte missminner mig så skall ett fulladdat batteri hålla kring 13.5V, men jag kan minnas fel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#3
Ett bilbatteri ligger väl på 12volt? och när generatorn laddar så ska det väl ligga på typ 14v?
i vilket fall som så finns där en grön indikator på batteriet som indikerar att det är bra laddat.

i vilket fall som borde inte 12.6 volt i batteriet klara av att starta motorn? ibland startar den lätt och ibland går det inte.

Mvh Roger

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#4
Ja när det laddas kring 14V. Jo 12.6V räcker men det är inte V som startar bilen utan hur mycket ström (ampere) som finns kvar så att säg...Det är kanske "halv-kortis" eller så i nån cell som gör att strömstyrkan dippar så hastigt att det inte räcker att dra runt motorn!

Edit till mitt föregående inlägg: Kring 12.7-12.9V vilospänning är "fulladdat", vid ca 12.5V o därunder har laddninge sjunkit till under 50% ungefär...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#5
Ok så du tror att det är batteriet som är kass? för när bilen vägrar starta så vrider jag om nyckeln mellan 1-20 gånger till så startar den smile vad annars kan vara fel?

Mvh Roger

21 761 Inlägg
25 december 2009
#6
För att kolla ifall det är batteriet som bråkar så mäter man spänningen på själva batteripolerna under belastning, dvs när startmotorn går.

Ett helt fräscht fulladdat "vått" startbatteri bör som sagt hålla runt 12,7-12,9 V i vilospänning, AGM-batterier kan dessutom ha någon tiondel högre vilospänning. Enligt vissa tabeller så innebär 12,4 V ca 50% laddstatus, men nyare tabeller brukar visa att 12,2 V är 50% laddstatus.

Det är nog möjligt att dagens batterier har lite andra förhållanden på sin kemi och att vilospänningen därför har ändrats till 12,2 V för att motsvara 50% laddstatus, är lite osäker på det.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#7
Tja, bilbatteriet är iaf billigast o börja med, dvs ladda upp det. Om du köpt det på Biltema så kan du alltid reklammera det, de har möjlighet att testbelasta batteriet för att se hur det beter sig under belastning, borde finnas verkstäder som kan göra detta åt dig för en billig slant om du nu inte har ett Biltema-batteri.
Andra tänkabara orsaker (vilda gissningar utan rangordning): Startspärren släpper ej (testa med reservnyckeln!), strulande tändningslås, strulande startmotor/soleonid.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök