4045
Sök

Ej fungerande instrumentbelysning: Volvo 740 - 88

5 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#1
Instrumentpanelens lyse funkar inte. Har i och för sig inte kollat om det är en säkring som gått. Kanske ska kolla det först. Vad skulle det annars kunna vara?

55 Inlägg
12 juni 2006
#3
Jag har ett likadant fel på min bil o jag vet inte va de kan vara.. Har kollat säkringar o lamper, men hittar inte felet. Det kan ju vara dålig kontakt nånstans.

The one and only
1 091 Inlägg
12 juni 2006
#4
kan va glappt... jag måste ibland slå till på instrumentbrädan för att belysningen ska funka

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

5 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#5
Tack för hjälpen.
Kollade och det var inte någon säkring som var sönder. Det är väl kanske lamporna då. Är det svårt att byta själv?

608 Inlägg
12 juni 2006
#6
nej det är inte svårt att byta lamporna själv bara att skruva löst mätarpanelen och plocka ut lamporna och sätta dit nya! du måste kanske ta bort ratten också för att få bort mätarpanelen. går nog kanske om man far under ifrån  upp med händerna bakom mätarpanelen att byta lamporna också men det är mycket svårare då när man inte ser så bra och det är trångt!

old volkswagens never die,they just get lower:D

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#7
Om alla lamporna är släckta så är risken för att alla är trasiga ganska minimal, jag tror hellre på reostaten som glappar eller att en kabel har lossnat.

12 Inlägg
12 juni 2006
#8
jag tror helt klart att det är reostaten! så var det på min förra bil (740 16v) det är tydligen ett vanligt fel!


2 123 Inlägg
12 juni 2006
#9
Skulle först och främst kolla om det är jorden som rostat, eller trillat bort, Sen skulle jag börja felsöka från mitten av systemet, då hittar du garanterat felet fortast och mindre folk kan sitta här och gissa och dra rövarhistorier om vad som kan vara fel.

68 Inlägg
12 juni 2006
#10
jens volvo in sports skrev:
nej det är inte svårt att byta lamporna själv bara att skruva löst mätarpanelen och plocka ut lamporna och sätta dit nya! du måste kanske ta bort ratten också för att få bort mätarpanelen. går nog kanske om man far under ifrån  upp med händerna bakom mätarpanelen att byta lamporna också men det är mycket svårare då när man inte ser så bra och det är trångt!

Behöver inte bort med ratten, lovar

I don´t care what people say, I just do it anyway

608 Inlägg
14 juni 2006
#11
MissLazer skrev:
jens volvo in sports skrev:
nej det är inte svårt att byta lamporna själv bara att skruva löst mätarpanelen och plocka ut lamporna och sätta dit nya! du måste kanske ta bort ratten också för att få bort mätarpanelen. går nog kanske om man far under ifrån  upp med händerna bakom mätarpanelen att byta lamporna också men det är mycket svårare då när man inte ser så bra och det är trångt!

Behöver inte bort med ratten, lovar

du har säkert rätt! jag tror inte jag har haft bort ratten på en 740 aldrig kommer inte riktigt ihåg men tror inte de iallafall. på min 244 måste jag ha bort ratten men tror nog att de kanske sku ha gott att få bort mätarn där oxå utan att ta bort ratten men tyckte det gick lättare då!

old volkswagens never die,they just get lower:D

Snabb =)
247 Inlägg
14 juni 2006
#12
volvo 740 älskar att hålla på glappa i instrument huset i familjen har vi haft 5st 740 alla har haft problem med det brukar bara vara att byta folie skiten på baksidan av instrumenthuset blåfärgad

Just real power no turbo shit =)

154 Inlägg
15 juni 2006
#13
J_Lindahl skrev:
jag tror helt klart att det är reostaten! så var det på min förra bil (740 16v) det är tydligen ett vanligt fel!

Det är ett vanligt fel på 740 att reostaten går sönder!! Jag tror lika som dej J_Lindahl!! smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
#14
på min 740 jag hade så var det en lödning bak på kretskortet som hade släppt... var bara att skrapa lite rent o löda dit imellan kanterna... så funkade det klockrent.... samt att tank mätarenm började funka normalt då


796 Inlägg
14 juli 2006
#15
jag hade ett liknande fel min instrument belysning fungerade bara ibland. oftast bara på dagen :p .
tog bort instrument panelen och kollade om jag kunde se nåt men såg inget, efter ett par månader blev jag så trött påt att jag köpte en instrumentpanel på skroten. Så nu fungerar det igen XD

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

124 Inlägg
28 december 2009
#16
Instrumentbelysningen har slutat att funka i min v70 -98, vad kan det vara för fel? yikes

"Heeeeej dåååå"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2009
#17
jens volvo in sports skrev:
du har säkert rätt! jag tror inte jag har haft bort ratten på en 740 aldrig kommer inte riktigt ihåg men tror inte de iallafall. på min 244 måste jag ha bort ratten men tror nog att de kanske sku ha gott att få bort mätarn där oxå utan att ta bort ratten men tyckte det gick lättare då!

Ööööööh........vad för 240 skruvade du med då? Det GÅR utan att ta bort ratten....det underlättar om man tar loss övre täckpanelen mellan ratt och i-bräda men det är inget måste.
En LÅNG skruvmejsel är dock att föredra så att man kommer åt o skruva "genom" ratten.





I övrigt håller jag med om att det är värt att se över reostaten och jord till instrumentbelysningen.


Och en annan sak till TS.........denna tråd hade passat bättre här:
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=43 wink

iBruce> Ingen aning då den är för ny för mig.....men resostaten (dimmern) eller ljuskontakten är ngt jag kommer på spontant....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök