2654
Sök

Nytt batteri

474 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag behöver ett nytt batteri till bilen, jag kommer troligen bara ha ett batteri, men kanske att man någon gång kommer uppgradera till fler, men inte än på ett tag.. Just nu har jag ett slutsteg, men kommer behöva ett till till basen. Det jag har nu är ett Gas på 4x100w. Det andra kommer nog vara ett monoblock på ca 500w. Så batteriet ska väl helst orka driva de.. Budget är ganska snäv med.. Hade tänkt lägga runt 1000kr på batteriet. Vet att de kan bli svårt att få tag på ett bra batteri för de pengarna, men mer har jag inte hmm Eller tycker ni man ska spara nån månad och lägga pengarna på bättre batteri? Själva bilen borde inte dra särskilt mycket ström, då den är gammal, så är inte så mycket el saker i den wink Men den kanske drar mycket vid starttillfället.. Jag vet inte tongue Ska man köpa batteri från biltema? Mekonomen? Eller vad ska man köpa och vart? tongue Som sagt, helst runt 1000 lappen, mer går ju, men då får de vänta lite, samt att allt annat till bilen får vänta.. hmm 
Tar även gärna emot tips på slutsteg till min bas, det är en Magnat Xpress 15. 220w RMS, och 450w MAX. Helst inte alltför dyrt där heller smile
Tacksam för alla tips. big_smile Har inte en aning om vad jag ska ha tongue Visst det mesta duger väl, med tanke på att jag inte har värstinggrejer, men man vill ju ändå köpa nått rätt bra big_smile

//Alex
Senast redigerat av Alka0512 (31 december 2009)


21 761 Inlägg
31 december 2009
#2
Vilken bil gäller det och årsmodell?

474 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Vilken bil gäller det och årsmodell?
Vauxhall viva, 1964 tongue Har flyttat bak batteriet och har plats för ett stort om de skulle behövas tongue


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2009
#4
Själv kör jag med ett fritidsbatteri på 85Ah från TH Petersson för runt 8-900:- och har ett Audison LRx 5.1k i bilen (specat till totalt 1.2KW RMS vid 1% THD, men vid mer human THD (0,3%) räknade jag fram runt 900W RMS.

Bör jag även nämna att jag har en generator på 143A med 14,8V-regulator och 50mm2 på allt ladd och batterikablage?

Nu fick jag sagt det IGEN Dröni wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
31 december 2009
#5
Aha, det var ju inte årets modell förstås. wink

Eftersom batteriet redan sitter bak så blir det lätt att koppla ihop flera stycken tätt ihop när du köper flera, därför bör du också välja likadana batterier hela tiden. Vilkent typ av batteri du behöver, dvs startbatteri eller cyklingsbatteri, bero ju på hur du tänker använda din anläggning.

Kommer du att spela en hel del med motorn avslagen eller med motorn igång?
Vet du hur stor generator det är?

I just ditt fall har vi detta med generatorn, jag kan tänka mig att den inte är något "kärnkraftverk" precis. Rent praktiskt kommer det i så fall att få samma resultat som att spela med motorn avslagen eftersom generatorn knappast orkar försörja både slutstegen och bilen. smile

Lonefox: Ja, nu blev du väl nöjd. wink
Senast redigerat av Drönirettab (31 december 2009)

474 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#6
Okej, tack för svaren smile
Drönirettab: Ja, fast inte så lätt att koppla ihop flera ändå, där jag har batteriet nu är de inte så mycket plats, man kanske kan få dit 2 "normal" stora. Fast visst, det går ju att flytta de tongue Fast vet inte vart ja skule göra av de..
Jag vet inte hur jag kommer använda det. Men troligen blir de ungefär 50/50. Generatorn har ja ingen aning om hur stor den är, Troligen inte särskilt stor wink Men det borde jag kunna uppgradera ganska lätt till någon från nån volvo eller så..

Förstår inte riktigt vad du menar med: "I just ditt fall har vi detta med generatorn, jag kan tänka mig att den inte är något "kärnkraftverk" precis. Rent praktiskt kommer det i så fall att få samma resultat som att spela med motorn avslagen eftersom generatorn knappast orkar försörja både slutstegen och bilen."
Menar du att det inte direkt spelar någon roll eftersom generatorn knappt kommer göra någon skillnad? Alltså att jag bör ha åtminstonde 2 batterier för att orka driva? tongue Isf vad borde jag köpa för batterier? smile Spelar det inte så stor roll om jag ändå ska ha 2?

Lonefox: Har du bara detta batteri? Eller har du ett annat som används till startmotorn och sånt? smile

//Alex


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 december 2009
#7
Alka0512  skrev:
Alltså att jag bör ha åtminstonde 2 batterier för att orka driva?
Mer för att driva det en längre stund, men att uppgradera generatorn är ett stort + i detta fall då jag inte tror den är så stor som den borde vara.
Själv kör jag dubbla batterier till min ford och behöver inte längre bry mig om att bilen inte startar efter en längre tids spelning.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

474 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#8
Streethawk skrev:
Alka0512  skrev:
Alltså att jag bör ha åtminstonde 2 batterier för att orka driva?
Mer för att driva det en längre stund, men att uppgradera generatorn är ett stort + i detta fall då jag inte tror den är så stor som den borde vara.
Själv kör jag dubbla batterier till min ford och behöver inte längre bry mig om att bilen inte startar efter en längre tids spelning.
Jo, sant tongue Va lite det ja menade smile Jo, det skulle nog göra mycket att uppgradera generatorn. Okej, ja det är ju skönt att slippa oroa sig över smile Vad har du för batterier ? smile Och pris? tongue

Tror det får bli att börja med ett iaf, sen får man skaffa ett till när man har råd, och försöka byta generator oxå smile Nån som har nå tips på en bra generator? tongue Samma där, rätt vanlig och billig tongue

//Alex


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2009
#9
Jag har enbart detta batteri.

Men en mkt starkare generator och mkt bättre kablage än original vilket gör en enorm skillnad.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

474 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#10
Lonefox skrev:
Jag har enbart detta batteri.

Men en mkt starkare generator och mkt bättre kablage än original vilket gör en enorm skillnad.
Okej. Ja det lär ju göra stor skillnad smile Vad kommer din generator ifrån för bil? smile


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 december 2009
#11
Använder mig av lite äldre batterier båda på 65ah, Varta och nåt till, hade dom låg hemma så. 
Far min köpte dom för 500kr nybeggade av en kompis till han & nypris var ca 7-800kr st (för ca 2 år sedan)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2009
#13
Alka0512 skrev:
Lonefox skrev:
Jag har enbart detta batteri.

Men en mkt starkare generator och mkt bättre kablage än original vilket gör en enorm skillnad.
Okej. Ja det lär ju göra stor skillnad smile Vad kommer din generator ifrån för bil? smile
Volvo 960 Ambulans......
Gjort ett eget fäste och var tvungen att slipa av ett fästöra då det tog i nedre kylslangen.
Annars var det inga problem smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team The Voice
294 Inlägg
31 december 2009
#14
köp ett Stinger SPV 70 så slipper du allt problem smile


474 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#15
Streethawk skrev:
Använder mig av lite äldre batterier båda på 65ah, Varta och nåt till, hade dom låg hemma så. 
Far min köpte dom för 500kr nybeggade av en kompis till han & nypris var ca 7-800kr st (för ca 2 år sedan)
Okej, får nog bli biltema för mig tongue Känns som att de kommer duga åt mig smile

Lonefox: Okej, ja är inte direkt det att jag är så orolig för att få någon att passa, borde inte vara så svårt tycker jag smile Bara att man ska hitta nån som verkar bra och inte kostar så mycket.. smile

Payamo: Är ju bra att man läser oxå.. Runt 1000 lappen, och du rekommenderar ett för 4ggr så mycket.. roll

//Alex



Sök