3688
Sök

Saab 9000 CSE 2,3t -97 - batteriproblem

4 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Har en saab 9000 CSE från 97 som har börjat krångla lite. Om man låter den stå ungefär 24h så har batteriet laddat ur sig så pass att bilen inte vill starta. Jag har testat laddat upp batteriet fullt och låtit det stå inomhus, då håller det laddningen hur fint som hellst..
Den har gått kanonfint i ett år nu, men problemet har kommit nu senaste månaden.

När man lägger på pluspoolen så slår det en liten gnista från batteriet. Jag lånade en test-lampa och kopplade mellan pool och kabel. Den lyser svagt, men man ser tydligt att den lyser iaf. Jag provade sedan dra ut säkring för säkring inifrån bilen, utan att lampan slocknade. Jag har även kopplat bort lampan i baggaget utan resultat.

Ska tillägga att problemet började efter att jag hjälpt min kompis igång med sin Volvo genom startkablar. Vi kopplade som man skulle, och hans bil sparkade igång direkt. Dagen efter var mitt batteri helt tomt.. Har som sagt testat batteriets kapacitet och det är inget fel på det. Generatorn laddar runt 14 konstant så det är inget fel på den heller..

Någon som vet hur jag går vidare med problemet? Jag vet att den tjuvdrar ström, men det ger inget om jag drar ut någon av säkringarna inne i bilen..
När man lägger på båda kablarna på batteriet så klickar det till i boxen med säkringar/relän till ACC, ABS osv(?). Ska det göra det då man kopplar in strömmen till bilen?

Extremt tacksam för hjälp, blir tokig på bilen snart!

5 198 Inlägg
1 januari 2010
#2
Blir det tomt även om du har - polen av under natten ?

4 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#3
Nej, då står det sig. Åkte bort 4 dagar och hängde av båda poolerna, då funkade det fint när jag kom tillbaka..

5 198 Inlägg
1 januari 2010
#4
Du får ampere mäta mellan pol och kabel.. å sedan dra säkringar..

4 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#5
Jag testade ju med en test-lampa mellan poolerna. ska inte det fylla samma funktion?

4 299 Inlägg
1 januari 2010
#6
Antar att du har som alla andra 9000 en klocka som sitter till höger om mätarhuset, den drar ström hela tiden. Sen gör jag ett antagande att stereon är utbytt o många stereos vill ha minnesström för att inställningar o senaste radiokanalen du lyssna på ska ligga rätt smile

Så att lite ström ska den dra, sen om du har larm också så drar de lite grann. Men ja, de ska inte va såpass mycke att de drar ur batteriet... Har du testat me nytt batteri?? Kanske e såpass dåligt att de inte pallar hålla laddningen?


5 Inlägg
1 januari 2010
#7
Felsök vidare på generator. Jag skulle gissa på att felet ligger där. Generator innehåller bland annat en didodbrygga som förhindrar strömmen att passera mer än åt ett håll. Det vill säga att när du kör, då laddar generator, men när du slår av tändning och laddning upphör då "tappar" du ström bakvägen. Kontrollera även batteriet som Rallyhalle påpekar. Du behöver belasta batteriet med en kapacitetsprovare.

4 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#8
Ska kolla om jag får tag på ett annat batteri och testa.
Jo jag vet att klocka osv drar ström men lampan bör väll inte lysa av det? När jag trycker in knappen för att öppna bagageluckan så lyser lampan nästan dubbelt så starkt. Det måste väll tyda på att strömmen som går genom lampan inte är så stor ändå?


Sök