2841
Sök

Quattro = överskattat? samt servo fråga!

191 Inlägg
5 januari 2010
#21
sirmiro skrev:
fredriq skrev:
sirmiro skrev:
Nu kommer jag givetvis få skit men kan det inte ligga en del i det TS skriver?
Att just Audis quattro är överskattad?

Det har gått ganska många år sen systemet kom och den tid det visade att det var det bästa som fanns, men det tillhör historien. Ser vi framstegen med allt annat med bilar så vad säger att andra inte hunnit ikapp och kanske förbi?

Jag vet inte mycket alls om systemen och dess uppbyggnad, men jag antar att bland annat de japanska aktörerna tagit in mycket - precis som de gjort med alla andra system i bilarna.

Så jag tror just "Quattro" kan vara överskattat och det vore roligt med ett riktigt test mellan de olika systemen från de nya bilarna. smile

Det är inte direkt så att utvecklingen av quattro-systemet stått still sedan det introducerades 1980...

Givetvis inte. Frågan är bara hur mycket de utvecklat det gentemot andra tillverkare. Audi har ju haft ryktet att de har det bästa, det lockar oftast konkurrenterna att jobba hårdare.

Men som sagt, jag vet inte - jag ser bara hur det brukar vara med andra saker. smile

håller med sirmiro. vill även påpeka att mitt medhåll mestadels är baserat på hans resonemang och inte på rena fakta då jag inte är så väldigt insatt i marknadens olika varianter på 4wd.

ett faktum däremot är att quattrons drivlina har motorn placerad framför framaxeln vilket inte är optimalt i många (men givetvis inte alla) lägen tack vare den vilja att understyra som kommer med det. visst kan detta kompenseras till viss del med annat, men kompenseringar är alltid bundna till förluster någon annan stans och i helhet brukar det bli ett aningen sämre resultat av detta.

men som alltid är det viktigt vad man ska ha grejerna till vilket i sin tur kan göra att quattro är bättre än exempelvis subaru under vissa förhållanden medans subaru är bättre än quattro under andra förhållanden.

mvh

BMW ///M3
404 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#22
För er som kanske missuppfattade min mening.
Jag säger och tycker verkligen inte att quattron är dålig och nej "hinken" som ni säger kanske inte hade en 100% fungerande quattro när den är 17år gammal men det jag påpekade var då att den inte ens kunde röra sig EN enda cm när vänster bakhjul var i luften utan skickade all kraft till det hjulet.

Ungefär som i denna film http://www.youtube.com/watch?v=MXWg_IUk … re=related


Olika
907 Inlägg
5 januari 2010
#23
laaaarsson skrev:
För er som kanske missuppfattade min mening.
Jag säger och tycker verkligen inte att quattron är dålig och nej "hinken" som ni säger kanske inte hade en 100% fungerande quattro när den är 17år gammal men det jag påpekade var då att den inte ens kunde röra sig EN enda cm när vänster bakhjul var i luften utan skickade all kraft till det hjulet.

Ungefär som i denna film http://www.youtube.com/watch?v=MXWg_IUk … re=related

Låter inte som den bakre diffen mår så bra på bilen i fråga, om man spärrar den ska ju båda bakhjulen få samma kraft.
Tänds lampan i knappen att diffen är spärrad? Om den inte gör det så är det stor risk att något är galet med den...

Mvh
Fredrik

BMW ///M3
404 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#24
fredriq skrev:
Låter inte som den bakre diffen mår så bra på bilen i fråga, om man spärrar den ska ju båda bakhjulen få samma kraft.
Tänds lampan i knappen att diffen är spärrad? Om den inte gör det så är det stor risk att något är galet med den...

Japp det tänds en grön lampa på själva on/off knappen så att säga.
Det känns verkligen att den är på också när man svänger



Sök