3919
Sök

förlorar bilen effekt med större däck??

2 014 Inlägg
10 januari 2010
#41
Såvitt jag förstått så förlorar bilen ingen effekt med större däck, däremot finns det andra faktorer som kan påverka. Större däck tenderar att väga mer än mindre däck, och all ökning av den rörliga massan som motorn måste accelerera försämrar alltså respons och accelerationsförmåga.

Däremot kan, som tidigare nämnts, bredare däck medföra att man lyckas få ned mer av sin effekt i underlaget just eftersom man har större kontaktyta och därmed mer friktion att utnyttja.

Större fälgar kan bland annat påverka vägegenskaperna på så sätt, att om du har bibehållen hjulomkrets men större fälgar så är det logiskt att procentdelen av hjulsidan som består av mjukt material, däck alltså, minskar och därmed kan man uppnå något ökad sidstabilitet. Vid hård kurvtagning flexar däcken (om aldrig så lite), och desto mindre däckprofil, desto mindre flex.

Däremot så tappar man ju å andra sidan friktion/grepp med mindre profil, varför denna balans är en sak som genom rigorösa test brukar forskas fram av diverse racingteam.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

682 Inlägg
10 januari 2010
#42
Alecci skrev:
Såvitt jag förstått så förlorar bilen ingen effekt med större däck, däremot finns det andra faktorer som kan påverka. Större däck tenderar att väga mer än mindre däck, och all ökning av den rörliga massan som motorn måste accelerera försämrar alltså respons och accelerationsförmåga.

Däremot kan, som tidigare nämnts, bredare däck medföra att man lyckas få ned mer av sin effekt i underlaget just eftersom man har större kontaktyta och därmed mer friktion att utnyttja.

Större fälgar kan bland annat påverka vägegenskaperna på så sätt, att om du har bibehållen hjulomkrets men större fälgar så är det logiskt att procentdelen av hjulsidan som består av mjukt material, däck alltså, minskar och därmed kan man uppnå något ökad sidstabilitet. Vid hård kurvtagning flexar däcken (om aldrig så lite), och desto mindre däckprofil, desto mindre flex.

Däremot så tappar man ju å andra sidan friktion/grepp med mindre profil, varför denna balans är en sak som genom rigorösa test brukar forskas fram av diverse racingteam.

jag är inte så insatt, däckprofil? bredden på däcket eller?

2 014 Inlägg
10 januari 2010
#43
MrTorture skrev:
jag är inte så insatt, däckprofil? bredden på däcket eller?

Däckprofil = "höjden" på däckets sida när hjulet står upp, som om det sitter på bilen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 januari 2010
#44
Med 215-35-18 så hade jag 148 km/h på strippen.
Med 185-65-15 så hade jag 156 km/h..
Även tiden blev bättre på 15".

MVH. Alex

682 Inlägg
10 januari 2010
#45
Alecci skrev:
MrTorture skrev:
jag är inte så insatt, däckprofil? bredden på däcket eller?

Däckprofil = "höjden" på däckets sida när hjulet står upp, som om det sitter på bilen.

tackar så mycket smile

682 Inlägg
10 januari 2010
#46
alexbenhard skrev:
Med 215-35-18 så hade jag 148 km/h på strippen.
Med 185-65-15 så hade jag 156 km/h..
Även tiden blev bättre på 15".

MVH. Alex

låter rimligt det du säger smile bättre Acceleration


Sök