3199
Sök

Behöver hjälp med styrled till 850 gle-93

20 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Hej alla kunniga bilnissar!

Jag håller just nu på att byta min förbaskade styrled i garaget. Det är en Volvo 850 gle från 93 och jag kan inte få loss skiten!

Det var inga som helst problem att lossa på muttern MEN när jag ska skruva av den gamla styrleden från (jag vetefan vad det heter, gissar på styrstaget) så är den helt omöjlig att få loss. Förmodligen har den väl rostat.

Har användt svetsstång som jag vred åt ett håll och sen en skifsnyckel och drog åt andra hållet. Men den vill absolut inte lossna alls!

SNÄLLA! Ge mig lite tips. Behöver bilen imorgon! Har ingen gassvets eller något sådant liggandes!

TACK!!

Med lem
1 127 Inlägg
12 januari 2010
Köp en sån här och värm på.

http://www.biltema.se/products/product. … emId=90739

Har du ingen rostlösare så ös på ättika under natten, fungerar riktigt bra.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2010
sitter det inte som på 740\940  att det är en mutter som spärrar så leden inte kan lossna ?
i så fall så är det bara att sätta tillbaka leden i fjäderbenet
på men muttern nått varv å sedan bara skruva på muttern på styrarmen så att den lossnar
å sen bordet det gå enkelt att skruva loss leden  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 089 Inlägg
12 januari 2010
skruva fast styrleden i spindeln igen så det sitter fast.

Sen tar du en nyckel över dne stora muttern och drar. Går den runt där så tar det en rörtång över den mindre stången innanför och drar där istället.. hitta ett rör eller något så går dte lättare.

Och går ingenting utav detta är dte bara att få tag i något du kan värma med. Eller rostsprajja som tusan å vänta lite;P

Glöm inte att göra en hjulinställning efteråt bara:)

\Lindgren

20 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Tack för hjälpen alla! Det var jag som gjorde misstaget att skruva på leden istället för muttern! Fick loss muttern med hjälp av en jävla massa våld och en rörtång! Och leden lossna fint därefter!

TACK!!

Sök