2429
Sök

Volvo 740 -88a vill inte starta när det är kallt

287 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Bil: Volvo 740 Gl 88a, DVS b230F

info: bilen har gått 28 000 mil,med ca 6 månader gamla stift och tänd kablar, nytt fördelar lock och rotor.
bilen går som en klocka för övrigt, Likvärdig med andra GL. varken bättre eller sämre. Har oxå inkopplat dubbla batterier.

Problemet: Problemet har kommit krypandes, den används nästan varje dag. Men har Hänt att den blitt stående i några dagar, Till och med en vecka. Det är då detta problemet  uppstått.

Bilen när jag startar den Går extremt dåligt. startmotorn snurrar bra och allt. MEN den som "poff" "poff" bara ibland. Precis som den bara tände någon gång ibland. I mina öron låter det som han bara går på 3 eller 2 cylindrar. men efter några sekunder, kanske 15-20 så börjar han gå på alla 4 igen. Och sen är det aldrig några problem. och detta är bara om han stått över 2 dagar. Men nu när det blev såhär kallt så gjorde jag som vanligt börja puffa men gick än sämre än den brukar göra när den stått ett tag. så den dog. och fick ej igång den Trotts en lång tids gnagande på starten.

det var i samband med det jag bytte ut fördelar lock och rotor.

men nu gör han "lika" dant igen när han stått ett tag, Och så sent som igår fick jag nästan inte igång han.
han börja "poffa" och dog sen fick jag gnaga på starten i säkert 3 min innan jag fick igång han till ca en 1/4 dels gas.

någon som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara för något liknande?
Tacksam för svar.

287 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
en liten "uppdatering" gick ut och skulle starta den idag i kylan, Gick "igång" gick för egen maskin på 2 eller 3 cylindraroch dog sedan, Fick bogsera igång den. Kan säga att den var riktigt svartstartad även när jag fick bogserings hjälp hmm känns som det blir ett allt mer akut fel. efter som den bara stått över natten.

287 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
låter det rimligt att tändspolen kan vara på väg att ge upp?eller att spridarna är kass ?

4 005 Inlägg
12 januari 2010
Jag har samma symptom.

I mitt fall så är det nog tempgivaren som är slut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163119

287 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
tack för tipset, låter väldigt likt. har bytt tänd kablar dig ihop på att lösa problemet. ska även byta stift igen innan jag ger mig på Temp givaren wink

234 Inlägg
13 januari 2010
Haft samma problem, men aldrig fått reda på va de var..
mitt löste sig själv tongue

Sök