28 december 2009
Trådstartare
Tjenare!
Var ute en kväll innan lovet och prövade kryckan i stans mindre besökta delar bara kort efter att jag fått bilen, och kortet också! Självklart gick det lite för fort och jag gled in i en trottoarkant med vänster framdäck. Det blev en buckla i fälgen samt att jag kände viss vibrering i ratten men jag åkte hem lugnt till min flickvän och sov över där. Dagen efter åkte jag dryga 2 mil hem till mig, gick in och packade för att åka till skolan och så, och även köra förbi bildemonteringen där de skulle kränga över däcket på en ny fälg för 250:- och sätta på igen. Men när jag rattade för att köra i väg (körde även någon halv meter) hörde jag en smäll från framvagnen. Stack ut huvudet och kollade mot det däck som jag smällt i men det såg bra ut, rattade åt andra hållet, försökte köra lite, då åkte bilen åt samma håll som innan. Gick ut och kollade på andra däcket (höger), då stod det åt samma håll som innan, båda däcken pekade nu innåt. Tittade bakom däcket och såg att styrstaget (styrstagsväxeln, vet inte vad det heter riktigt) hoppat ur styrleden.
Alltså, på styrstaget finns låsmuttern kvar, och därefter ~5 cm gängor. Inget är avbrutet eller något, det har bara hoppat ur på något riktigt konstigt sätt. Tackar min flickvän för att ha bilkunnig bror och far, jag kan ingenting (detta är första bilen) men man lär sig av sina misstag/fel. Har inte kännt ifall det är gängerna på staget eller om det är inne i leden som är kassa men hoppas på leden, en sådan kostar ju bara ca 129:- på biltema. Åkte med flickvännens broder till bildemonteringen i en grannstad där han köpte en växellåda och försökte plocka bort från en stående lancer där utan success. Någon som vet om det går? Under "gummiskyddet" är det ju först själva kulan, och bakom denna är en bricka med två böjda kanter. Vi försökte slå där för att slå av den men utan resultat. Ska iväg och kolla på om det är gängerna på staget eller om det är leden som är kass, är det leden kommer man sova gott.
Kan man överhuvudtaget få loss den delen och bara byta ut den?
Är det någon risk att det kan lossa på andra sidan också eller är det bara pga. någon slarvigt gjord lagning?
Är det pga. smällen i trottoarkanten det lossat?
Tack på förhand!