3418
Sök

SAAB 9-5 -02 något att satsa på?

40 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Jag äger för tillfället en Kia Rio 1,6 Sport -06, men känner att den inte riktigt erbjuder den körglädje och komfort som jag förväntar mig av en bil, så jag började leta lite på Blocket efter begagnade SAABar och då främst SAAB 9-5. Givetvis blir det någon årsmodell äldre än min nuvarande bil för att hålla mig inom en rimlig ekonomisk ram, men jag vet inte om 4 år gör så stor skillnad? Jag hade tänkt följande objekt:
http://www.blocket.se/lulea/Saab_9_5_AE … amp;last=1

Den har gått nästan 21 000 mil, så vad kan jag förvänta mig avd en? Min främsta fundering är hur länge lådan kommer att hålla? Den har dessutom haft 6 olika ägare, så jag undrar vad det kan säga om bilen, om det har varit mycket strul med den?

Andra intressanta detaljer är att bilen är på annons för KL Bil & Motor AB, men om man slår en koll på VV så står där Englunds Bil & Motorverkstad som ägare/brukare, vad betyder detta? Här får man också reda på att fordonet är tillverkat 2001-11 och togs i trafik första gången 2001-11-21, är det då verkligen rätt att i annonsen hävda att fordonet är av årsmodell -02?

Vad skulle du ge mig för råd? Värt att byta eller behålla min nuvarande bil?

Med vänliga hälsningar
Ellen

30 Inlägg
7 januari 2010
bilen är mkt skön och åka i..vet inte om den kommer krabba..min har snart gått 15000 mil..så har inte haft några problem med den än;P bilen är av 2002 års modell..bara att den släpps lite innan årsskiftet typ:) fanns ju bilar av 2010 års modell att köpa redan i oktober:)

40 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
sb9-5t: Tack för ett snabbt svar, trots tiden på dygnet smile
Min far tycker att jag byter ner mig, men som sagt, jag vill
ha en komfortabel bil att frakta min röv i big_smile

Innan Kian hade jag en Renault Laguna -97 och till och med den
bilen var skönare att åka i än min nuvarande. Min nuvarande känns
helt enkelt för liten och inte så komfortabel som jag vill ha den,
den känns mest plastig.

/E

2 337 Inlägg
7 januari 2010
När man kommer upp i 20000+ mil är ju servicehistoriken väldigt viktig. Är den servad med rätt intervaller så ökar ju chansen att den är i bra skick. Att åka och titta på den och provköra ordentligt är nog mitt bästa tips - känn efter så allt känns som det sitter ihop så att säga och lyssna efter missljud etc. Iom att det är en Aero kan den (men behöver inte) vara rätt hårt körd.

Antalet ägare tycker jag inte är något att hänga upp sig på, den har ju ändå ett par år på nacken. Vad gäller firmanamnet kan det ju vara reggat i ett namn, men de väljer att kalla sig något annat. Och modellåret för bilar skiftar ju som tidigare nämnts inte i samma cykel som vårt kalenderår.

Men för att svara på frågan - ja, jag skulle ha sålt Kian och köpt en 9-5 Aero, trots att man byter ner sig 4 årsmodeller och ett antal tusen mil. 9-5 är MYCKET bil för pengarna.
Senast redigerat av Sarge (7 januari 2010)

40 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Sarge: Tack, det var precis det jag ville höra! Då är saken klar, jag åker på morgonen och kolla på bilen, dvs. om den är kvar och till salu. Angående företagsnamnet så kan jag bara tänka mig att KL Bil & Motor var ägare vid tillfället men att den nu står på Englunds, vilken ju också resulterar i ytterligare en ny ägare.

/Ellen

8 883 Inlägg
7 januari 2010
69 000:- för en -02 som gått 20400 mil låter lite väl mycket.

40-45" låter mera vettig för en sådan bil
Senast redigerat av Hamilton (7 januari 2010)

Fotograf på tierpidag.se

40 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Hamilton: Jo, men det är ju hos en bilhandlare, så det är ju beräknat att man ska pruta en del också wink Dessutom så verkar det som om bilen inte längre står hos denna säljare, så jag ska fara på morgonen och kolla, enligt nya uppgifter så ska den stå hos en annan bilhandlare och det kan ju hända att dom har sänkt priset en del. Och har dom inte det så får dom göra det smile

8 883 Inlägg
7 januari 2010
Är ju helt upp till dig hur du gör men att dom skulle gå ner några större summor i pris är inte troligt.
En bils värde är ju det en köpare faktiskt betalar för den och vill du ha bilen ska du givetvis köpa den wink

Fotograf på tierpidag.se

40 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Hamilton: Jag tänkte snarare byta in min bil mot SAABen, vad tror du om det? Vi får väl se om det blir någon affär, eller om jag får sälja KIAn privat och sedan köpa en SAAB.

8 883 Inlägg
7 januari 2010
Trancequeen skrev:
Hamilton: Jag tänkte snarare byta in min bil mot SAABen, vad tror du om det? Vi får väl se om det blir någon affär, eller om jag får sälja KIAn privat och sedan köpa en SAAB.

Tveksamt om dom går med på ett byte eftersom din bil är värd mera än SAABén.
Du kanske ska leta efter "bytes" på tex blocket och få en nyare 9-5á i inbyte.

Btw bilen i annonsen är en -02 även om den är uttagen -01

Fotograf på tierpidag.se

40 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Hamilton: Ja det är det ju undrar hur dom gör sådana gånger om man vill byta, då bilen man ska byta in har ett högre värde än bilen man vill ha? Alternativt att jag säljer bilen på egen hand, men det skulle vara så smidigt att byta tongue

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 januari 2010
Skulle inte byta in Kian mot den heller, är ju som sagt värd mer och vid inbyte förlorar du väl ändå en del av ditt eventuella, prutövertag...
69 laxar e jävligt mkt för en bil som gått så mkt (dessutom med drag, kan ju gissa att den bogserat en del husvagnar genom åren), är en SAAB (inge vidare andrahandsvärde) och som dessutom KAN komma att tappa en del snart om GM lägger ner SAAB..personligen hade jag väntat och köpt en saab senare (om möjligt för dig) för att se hur priserna ändras på dem...kan gå lite hur som helst.
Tror du får svårt, kan ju försöka, att få ner den till mer "rimligt" pris, 40-50 000 t.ex. Procentuellt sett e de en rätt stor prutning

Byta ner sig från Kia Rio är väl inte möjligt? smile Sorry, men de e ju sant...9-5an e ju milår före, trots sina mil o år på nacken...

1 570 Inlägg
7 januari 2010
Min farsa köpte en 9-5 2.0t-04 med 8000mil för ca 70k förra året på en bilfirma och priserna borde inte stiga när märket håller på att läggas ned.
Senast redigerat av M103 (7 januari 2010)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
17 januari 2010
Hejsan!

Lite roligt att jag såg denna tråden då farsan köpte en precis likadan bil fast sedan (Se min profil)

Har gått 14000mil. Och går som en klocka. Som tidigare nämnt är ju att service historiken är bra följd, pga "Oil sludge" Så var ju oljebyterna viktiga.

Men som tur väl var den det ivår.

Så ser den bra ut och servicen är följd så hade jag satsat iaf! Ur trevliga bilar verkligen!

Lycka till med bilköpet mvh Mike

Edit: Tycker som också tidigare nämnt att det är grymt överpris på bilen. Ser lite sliten ut invändigt i skinnet vilket vår inte är. Samt att vi gav 59000kr. för dryga 6000mil mindre ?!
Senast redigerat av Driftkungen (17 januari 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

2 600 Inlägg
17 januari 2010
jag satt och kollade lite idag på saab 9-5 nya modellen 06 och uppått mera prisvärdare att köpa en sådan såg en idag denna http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_5_ … 22&w=3 pris värt tycker jag=)  dom har gått ner bra i pris.

gör som jag kör gubba racer=)

Sök