3082
Sök

Vart sitter kolen på generatorn på en volvo 360

400 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
hej jag undrar vart kolen sitter på generatorn på en volvo 360 generatorn är från bosch.
måste jag skruva bort hele generatorn för att byta?
skulle vara snällt om någon kan ladda upp bild på vart kolen sitter
behöver hälst få de här fixat idag eftersom jag måste ha bilen till skolan imorgon. och klockan här 18.55 nu. tar de lång tid att byta?
Senast redigerat av Zerox1 (13 december 2009)

Zerox

446 Inlägg
13 december 2009
kolen sitter i laddregulatorn på bakgaveln av generatorn, två skruvar så är den lös.

byt inte bara kolen utan hela regulatorn, den kostar nästan ingenting. regulatorn brukar nämligen kunna ge upp av att kolen blir för korta och gnistrar mot släpringen.

400 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
VW_67 skrev:
kolen sitter i laddregulatorn på bakgaveln av generatorn, två skruvar så är den lös.

byt inte bara kolen utan hela regulatorn, den kostar nästan ingenting. regulatorn brukar nämligen kunna ge upp av att kolen blir för korta och gnistrar mot släpringen.

okej men har tyvärr ingen annan regulator sad

Zerox

21 761 Inlägg
13 december 2009
Försök att få tag i en ny regulator. Någon bensinmack borde ha en sån, Bosch är ju inte alltför ovanliga. smile

664 Inlägg
13 december 2009
Gör egna kol, billigast smile.

400 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
lås tråd problem fixat

Zerox

Gréve
497 Inlägg
19 januari 2010
hur gjorde du då? ^^

664 Inlägg
19 januari 2010
The_Rebel skrev:
hur gjorde du då? ^^

Om du frågade mig hur man gör för att göra egna kol, så är det relativt enkelt.

1, Använd några andra kol, från någon gamml generator du har hemma, eller någon annan el-maskin.
2, Löd bort dom kol du har, brukar vara enkelt, dom brukar vara lödd fast å baksidan, bara att vara lite försiktigt så inte fjädern hoppar iväg.
3, Sedan tar du bara lite sandpapper om dom nya kolen inte skulle passa och sliper ner dom lite, stoppa in fjädern, sedan löder du fast dom på samma sätt som dom andra satt.

KLART smile

Sök