3532
Sök

Volvo 740 GL Aut, startar inte

12 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Hej, min polare har en volvo 740 gl automat,
vi har testat snart allt:
tändnig
soppa
hallgivare
men den får soppa och har gnista. men startar inte, det hjälper inte med startgas heller.
vi har funderat på om det kan vara kamremmen som har hoppat ett par kuggar,
sen har jag funderat på om det kan vara en givare på växellådan, för man måste ju ha "P" i när man ska starta om den är trasig eller något,.

MVH Jimmy

herr
321 Inlägg
19 januari 2010
Givaren för växellådan kan du nog utesluta, skullle den ha slutat fungera skulle inte ens startmotorn gå.
Att den inte ens startar på startgas tyder ju på tändningen, skulle se över den en gång till och jag var er.
Ett tips är att värma på stiften med gasbrännare innan ni provar nästa gång och slå i en "tesked" startgas direkt in i cylindrarna, det funkar alltid för mig när det är -30 och bilen är tjurig.

12 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
det låter bra... skulle det funka med motorvärmare en natt tror du?

7 Inlägg
19 januari 2010
ställ in den om du inte redan gjort det å torka allt  sedan gå igenom som bjornt sagt 740 brukar få fukt där de inte skall vara

. Hemma bra
www.garaget.org
bäst

islurren1
19 januari 2010
Hej! Det här är välldeigt intressant! Haqr samma symptomet på grabbens 740. Hadde gnista och bensin. Men den startade inte ens på startgas.  På bildels affären sa dom att de e svårare att få gnista under kompression. gnistan "blåses" liksom bort! Hur som helst har bytt en massa grejjer å kolat en hel del. Har fått den att gå på tomgång nu med bla nya stift. Men när man trampar på gasen så dör den för att glödtända en stund och den stanna! Så långt har jag kommit *S* 
Hoppas du kommer på vad felet är! Skriv gärna in och berätta. mvh / Islurren1

7 Inlägg
20 januari 2010
kolla om sladdarna är fast satta på luftfiltret har du bytt tändspole?     gjortde rent luft filtret och glömde sätta fast sladdarna då gick bilen på tomgång men gasade jag dog den hmm

. Hemma bra
www.garaget.org
bäst

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 januari 2010
volvopwn skrev:
kolla om sladdarna är fast satta på luftfiltret har du bytt tändspole?     gjortde rent luft filtret och glömde sätta fast sladdarna då gick bilen på tomgång men gasade jag dog den hmm

Du menar luftmassemätaren nu antar jag eller?

Braaaaap?

12 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
det är nya stift,
LM har vi provat både med och utan,
men igår när vi skulle prova lite så testade vi att starta den och den starta men gick bara på tomgång och så fort man rörde gasen dog den sen gick det itne starta den emra hmm
vi ska kolla kamremmen i helgen, se om den har hoppat,

herr
321 Inlägg
20 januari 2010
Kan ju vara en liten ispropp också, då får den tillräckligt med bensin till att puttra på tomgång men dör direkt man ger den gas. Kan även bero på skit i bränslefiltret eller dålig bränslepump. Säkrast är ju att kolla bränsletrycket. Men prova att ställ in den över natten eller längre och sätt i motorvärmare, då borde en eventuell ispropp smälta, annars rekomenderar jag som du säger att kolla kamremmen.

7 Inlägg
20 januari 2010
Tom skrev:
volvopwn skrev:

Du menar luftmassemätaren nu antar jag eller?

Jo kom inte på ordet bara ligger å e sjuk nu serru lite svårt att använda pallet   jaja lycka till med bilen

. Hemma bra
www.garaget.org
bäst

Sök