Har själv kört ett par tusen mil med båda bilarna (båda med automat) och trögare bil än en 4.4 får man fan leta efter, medans min 4.0 gick som ett skott (eller, mer som ett luftgevär )
Tror vi ramlar in på subjektivitet igen...
Intressant, själv upplevde jag det precis tvärt om Tycker en E34 540iA känns riktigt trög jämfört med de nyare med 4,4'an. Dock förändrades också automatlådorna samtidigt så vilket som påverkar karaktären mest är ju svårt att säga.
Om jag skulle ta o köpa en 4,0L v8, vad ska jag tänka/kika/ knacka på för att se om det är en hög med skit? Asså om den inte går att starta o om det är runt-hörnet-garanti... Vilka manuella lådor passade på dessa motorer?
Den motorn du har i din bil heter m60b40 och är en 4.0 liters v8. Dem tidiga hade nicasilfoder om jag inte missminner mig, dvs du kan INTE köra på e85 vilket hade varit att föredra när du skall överladda.
Both the E34 BMW 530i and 540i shared the M60 engine, which used Nikasil bore linings. In America and the United Kingdom this made both susceptible to premature engine wear, as high sulphur content in petrol in those markets resulted in deterioration of the linings. BMW then introduced an Alusil version of this engine, which solved the problem.
M60B40 (540):
1 725 963 - Nikasil 1 742 998 - Nikasil 1 745 872 - Alusil These numbers are stamped into the engine block, and are visible from under the vehicle.
Men men, jag googlade bilder på m60b40 motorn o det ser ut som om oljetråget hänger ner framtill till skillnad från den traditionella klumpen baktill som cheva o volvopuffror hade. Jag är sugen som fan på en bmw v8 med manuell men nu blev jag osäker på om den får plats i min lilla rådster. Är det någpn som har en sån här liggandes som kan mäta den? I första hand total-längd och -höjd men gärna bredd oxå. xyz liksom...
Jag har en frisk motor liggandes på pall, komplett med boxar och automatlåda. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta den. Motorn är inte så stor, går ju lätt i en e30 men automatlådan ser ut som en jävla helikopterturbin
Tanken var att stoppa den i en e36 coupé, men jag har inte hittat en sjyst kaross till vettiga pengar.
TurboTarzan skrev:
Wikipedia;)
Men men, jag googlade bilder på m60b40 motorn o det ser ut som om oljetråget hänger ner framtill till skillnad från den traditionella klumpen baktill som cheva o volvopuffror hade. Jag är sugen som fan på en bmw v8 med manuell men nu blev jag osäker på om den får plats i min lilla rådster. Är det någpn som har en sån här liggandes som kan mäta den? I första hand total-längd och -höjd men gärna bredd oxå. xyz liksom...
Helikopterturbin ja... just därför som jag behöver manuell. Växellådan kommer gå över ramen på min bil. Ramen ser ut som ett timglas, smalast under växellåda och kardan. Redan med manuell så kommer jag få kapa i originalramen men jag har en subframe gjort av 4mm gods så d e lugnt. Men en automat, då måste jag bygga om båda ramarna o ja e inte så peppad på det... Hojta till om du lessnar på din 4,0 så kanske vi gör en affär om jag hittar 5 eller 6 petat till den.