Hej, jag äger en Ford mondeo -95 och är kanske påväg att kola helt. Problemet just nu är att den inte går att starta alls, det enda som händer är att ett klickljud uppstår när jag drar på tändningen. När jag använder mig av starthjälp fungerar det. Men det är fortfarande inte lätt. Kan det vara fel på startmotorn och vart sitter den isf? Låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=646A0GwntAw
Låter faktiskt lite som att solenoiden i startmotorn är kass. Man kan byta den, men är mycket enklare att byta hela startmotorn! Och den sitter någonstans vid växellådssidan på motorn, och du får troligtvis kolla under ifrån
Så låter det när starten får för lite ström! Du har troligtvis ett kasst batteri eller dålig kontakt på batteri och/eller jordning... har du mätt volten i batteriet?
Först mäts spänningen på själva batteripolerna vid startförsöket, om spänningen visar över 10 V så görs samma mätning nere på startmotorn. Då sätts plusmätpinnen på den grova anslutningen där batterikabeln sitter och minusmätpinnen sätts på startmotorns hölje.
I just detta fall, med tanke på att starthjälp fungerade, så verkar dock batteriet vara klent av någon anledning.
ok, jag det var batteriet som var knas. Nu fungerar den att starta utan problem. MEN nu är det ett annat problem. Vart sitter kylaren/övre kylarslangen på en Ford Mondeo -95?