3423
Sök

Vad kan felet vara på slutsteget?

Jägermeister
910 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
Hej gott folk!

Har ett litet problem med mitt slutsteg, det är ett pioneer GM-X922 klass A slutsteg på 2x300w och har 2st gamla pioneer 12" IMPP basar kopplade till det.

Det har funkar helt bra tills nyligen då jag en morgon satte mig i bilen och tyckte att basen lät väldigt lågt.
Den har tidigare klippt/slagit av sig när man haft väldigt hög volym, tror att kablarna är lite för klena till steget...

Problemet är det att jag nu måste ställa in fadern på stereon väldigt mkt bakåt och höja volymen dubbelt så mkt som tidigare för att det ska låta något ur basarna.

Som om steget kräver mkt mer eller högre signal från lågnivån på stereon än tidigare för att steget ska driva basarna...

Och det är inget fel på själva huvudenheten för den ger ut rätt signal för jag har ett lite mindre likadant slutsteg kopplat till mina 4-vägs pioneer 6x9or och till det steget har inte signalen ändrats och det spelar lika högt på samma volym som tidigare.
Har även testat alla 3st lågnivåutgångar på stereon med det mindre slutsteget och alla funkar bra.

Om någon har en ide om vad som hänt med slutsteget skulle jag vara tacksam för hjälp!smile

Mvh: Gemini78
Senast redigerat av gemini78 (18 mars 2006)

En gång är ingen gång...

21 761 Inlägg
18 mars 2006
Testa att koppla det andra steget till basarna och X922 till 6x9 för att se vilket som är dåligt. Basarna kan ha tagit stryk av att steget klipper men steget kan ju också ha tagit stryk.

Jägermeister
910 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
Joodå, har testat och det enda jag kommit fram till är att det hänt nått skumt med lågnivå ingången på X922 eftersom den kräver större signal in nu än tidigare.

Basarna funkar bara bra, har testat dom med ett annat steg redan för att se om det var dom det var fel på och dom fungerar även med X922 steget men nått skumt har hänt då man måste höja rejält för att det överhuvudtaget ska låta lite ur basarna...

Fadervolymen rear och front på stereon är graderad så att i mitten är det ju 0 och så går den att dra 15 snäpp bakåt eller 15 snäpp frammåt.

Tidigare hade jag fadern 5 snäpp bakåt för att det skulle låta bra i bilen och för att framhögtalarna inte skulle slå över men nu måste jag ha den på typ 10-12 snäpp bakåt för att det ska låta någolunda som tidigare...

Någon som förstår vad jag pratar om? Eller om jag är otydlig så säg till.smile

En gång är ingen gång...

21 761 Inlägg
18 mars 2006
Ja, det enda jag kan säga är att steget antagligen mer eller mindre har pajjat. Kan inte komma på något annat.

74 Inlägg
21 september 2006
Jag sitter i samma skit idag med mitt äldre alpine-steg.. Kör stereo lågnivå in olch mono ut till basen men den spelar skitlågt trots högsta gain. Mina 6*9:or som sitter till ett coustomsteg spelar Mycket (!) högre på 1/4 av volymen (volymkontrollen på steget)

Både baslådan och steget sitter på samma lågnivå (rear kanalen)..

Om det vorte sönder som ni säger att trådskaparens skulle vara borde det inte vara helt tyst då?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

781 Inlägg
21 september 2006
gainen på tseget har inte ändrats?

74 Inlägg
21 september 2006
timpan_87 skrev:
gainen på tseget har inte ändrats?

Hehe, nej nej, det hade jag väl märkt :p

Gainen på steget är på max, spelar inte alls högt ändå, kan dra på max på min sony huvudenhet.

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Sök