3585
Sök

Tips angående generator/batteri Funderingar (volvo 740)

287 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Kör ett Dls A6 i 2 ohm, vilket innebär att de ligger på 1800w i 2ohm.
driver 2 st DD1510 i en portad låda, med en # RMS: 450 och # Peak: 1800 vardera.
stereo: HILLMAN HDC-1640

Kör med dubbla 62Ah biltema batterier. 50mm2 kabel draget från främre batteriet till det bakre. sen till steget från det. generatorn är en vanlig 65amperes.

(batterierna var nyligen underhålls laddade)
jag har bilen avsänd ligger spänningen på ca 13v (mätt på det bakre batteriets poler)
när bilen är på ca 14,04v
när jag vrider på fullt ös på stereon sjunker det ner till 13v inte lägre när bilen är på.

har dock efter långa kvällars musik spelande "märkt" att basen låter mer okontrollerad och mullrig. Och har tappat den lilla "snärt" den har. Misstänker att jag "sakta" drar ur batterierna trots att bilen är på.

funderar på hur svårt är det att få dit en till generator på 740 (b230f) (utan Ac) finns ju ett fäste under ORG. generator. Har nämligen en 80amperes liggande. och misstänker att den skulle hjälpa mig få bort mycket av spänningsfallet ? någon som har någon erfarenhet av att installera dubbla generatorer ?

och om jag ska skaffa mer batterin ska jag köra samma märke och ampere ? eller kan man blanda utan att dom "motarbetar" veranda ?


21 761 Inlägg
20 januari 2010
#2
När man kopplar ihop batterier som sitter nära varandra, tex som i en "batteribank", då ska batterierna vara lika stora och helst ungefär lika gamla för att man ska kunna utnyttja dem optimalt utan risk att något av batterierna blir betydligt mer urdraget än de övriga. smile

Att batterierna långsamt har blivit en del urladdade är ganska troligt ifall du under flera kvällar har spelat högt, då orkar inte din generator hålla rätt laddspänning och strömmen räcker inte till för att underhållsladda batterierna.

Det som de extra batterierna har gjort är att du kan spela längre tid innan ljudet mattas, men om inte generatorn orkar ge ström så kommer till slut batterierna att långsamt dras ur. Av den anledningen ska generatorn vara så pass stor att den klarar av den totala strömförbrukningen för hela anläggningen och bilens egna förbrukare.

Detta gör ofta att det i praktiken kan bli dyrt och kräver lite moddning av generatorfästen eftersom man kanske måste fixa en generator på typ 150-200 A eller liknande. Då får man istället kompromissa genom att ha en hyfsad generator som antagligen inte riktigt orkar med alla saker, men som kompensation underhållsladdar man batterierna någon gång då och då med en batteriladdare.

På så sätt behöver man inte lägga ner tid och pengar på "megastor generator" och ändå hålls batterierna i bra skick. smile

287 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
När man kopplar ihop batterier som sitter nära varandra, tex som i en "batteribank", då ska batterierna vara lika stora och helst ungefär lika gamla för att man ska kunna utnyttja dem optimalt utan risk att något av batterierna blir betydligt mer urdraget än de övriga. smile

Att batterierna långsamt har blivit en del urladdade är ganska troligt ifall du under flera kvällar har spelat högt, då orkar inte din generator hålla rätt laddspänning och strömmen räcker inte till för att underhållsladda batterierna.

Det som de extra batterierna har gjort är att du kan spela längre tid innan ljudet mattas, men om inte generatorn orkar ge ström så kommer till slut batterierna att långsamt dras ur. Av den anledningen ska generatorn vara så pass stor att den klarar av den totala strömförbrukningen för hela anläggningen och bilens egna förbrukare.

Detta gör ofta att det i praktiken kan bli dyrt och kräver lite moddning av generatorfästen eftersom man kanske måste fixa en generator på typ 150-200 A eller liknande. Då får man istället kompromissa genom att ha en hyfsad generator som antagligen inte riktigt orkar med alla saker, men som kompensation underhållsladdar man batterierna någon gång då och då med en batteriladdare.

På så sätt behöver man inte lägga ner tid och pengar på "megastor generator" och ändå hålls batterierna i bra skick. smile

tack för bra svar smile kollade lite på hur den skulle få plats, och det såg ut och bli ca 1-2 cm från generator och rambalken. kommer den ta i när motorn rör sig tro ? ser ut att vara möjligt att få dit den i ac pump fästet med lite mod, vet du någom som gjort något liknande med lyckat resultat ? och 65+en 80 amperes generator borde väll sitta riktigt fint ?
sladden som går till ladd lampan räcker och koppla direkt ström på eller ?


2 914 Inlägg
20 januari 2010
#4
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:
När man kopplar ihop batterier som sitter nära varandra, tex som i en "batteribank", då ska batterierna vara lika stora och helst ungefär lika gamla för att man ska kunna utnyttja dem optimalt utan risk att något av batterierna blir betydligt mer urdraget än de övriga. smile

Att batterierna långsamt har blivit en del urladdade är ganska troligt ifall du under flera kvällar har spelat högt, då orkar inte din generator hålla rätt laddspänning och strömmen räcker inte till för att underhållsladda batterierna.

Det som de extra batterierna har gjort är att du kan spela längre tid innan ljudet mattas, men om inte generatorn orkar ge ström så kommer till slut batterierna att långsamt dras ur. Av den anledningen ska generatorn vara så pass stor att den klarar av den totala strömförbrukningen för hela anläggningen och bilens egna förbrukare.

Detta gör ofta att det i praktiken kan bli dyrt och kräver lite moddning av generatorfästen eftersom man kanske måste fixa en generator på typ 150-200 A eller liknande. Då får man istället kompromissa genom att ha en hyfsad generator som antagligen inte riktigt orkar med alla saker, men som kompensation underhållsladdar man batterierna någon gång då och då med en batteriladdare.

På så sätt behöver man inte lägga ner tid och pengar på "megastor generator" och ändå hålls batterierna i bra skick. smile

tack för bra svar smile kollade lite på hur den skulle få plats, och det såg ut och bli ca 1-2 cm från generator och rambalken. kommer den ta i när motorn rör sig tro ? ser ut att vara möjligt att få dit den i ac pump fästet med lite mod, vet du någom som gjort något liknande med lyckat resultat ? och 65+en 80 amperes generator borde väll sitta riktigt fint ?
sladden som går till ladd lampan räcker och koppla direkt ström på eller ?

jag har en 80A generator i min 744a på samma ställe som den som var orginal satt, dvs breve oljefiltret, (tror det är där din sitter också??) och jag har inte haft några problem med min smile

287 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#5
kalle_kalle skrev:
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:
När man kopplar ihop batterier som sitter nära varandra, tex som i en "batteribank", då ska batterierna vara lika stora och helst ungefär lika gamla för att man ska kunna utnyttja dem optimalt utan risk att något av batterierna blir betydligt mer urdraget än de övriga. smile

Att batterierna långsamt har blivit en del urladdade är ganska troligt ifall du under flera kvällar har spelat högt, då orkar inte din generator hålla rätt laddspänning och strömmen räcker inte till för att underhållsladda batterierna.

Det som de extra batterierna har gjort är att du kan spela längre tid innan ljudet mattas, men om inte generatorn orkar ge ström så kommer till slut batterierna att långsamt dras ur. Av den anledningen ska generatorn vara så pass stor att den klarar av den totala strömförbrukningen för hela anläggningen och bilens egna förbrukare.

Detta gör ofta att det i praktiken kan bli dyrt och kräver lite moddning av generatorfästen eftersom man kanske måste fixa en generator på typ 150-200 A eller liknande. Då får man istället kompromissa genom att ha en hyfsad generator som antagligen inte riktigt orkar med alla saker, men som kompensation underhållsladdar man batterierna någon gång då och då med en batteriladdare.

På så sätt behöver man inte lägga ner tid och pengar på "megastor generator" och ändå hålls batterierna i bra skick. smile

tack för bra svar smile kollade lite på hur den skulle få plats, och det såg ut och bli ca 1-2 cm från generator och rambalken. kommer den ta i när motorn rör sig tro ? ser ut att vara möjligt att få dit den i ac pump fästet med lite mod, vet du någom som gjort något liknande med lyckat resultat ? och 65+en 80 amperes generator borde väll sitta riktigt fint ?
sladden som går till ladd lampan räcker och koppla direkt ström på eller ?

jag har en 80A generator i min 744a på samma ställe som den som var orginal satt, dvs breve oljefiltret, (tror det är där din sitter också??) och jag har inte haft några problem med min smile

den sitter vid insuget, så då blir det och skaffa ett sånt fäste wink


948 Inlägg
23 januari 2010
#6
varför inte skaffa 940ins med ac, generator den är på 100A det borde väl gå att få dit utan behöva göra om alltför mkt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2010
#7
TobbeTT skrev:
varför inte skaffa 940ins med ac, generator den är på 100A det borde väl gå att få dit utan behöva göra om alltför mkt?

Räcker med fästet på vänstersidan motorn och en generator dit. Behöver inte skaffa hela ac-systemet wink

Orkar man jobba sig kan man ta remhjulet från en 240-940-generator och montera på en 960-generator då de nyare 940-generatorerna vi pratar om delar hus med 960-ns......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

948 Inlägg
23 januari 2010
#8
he he var inte riktigt så jag mena det jag menade med ac är att dom modeller med ac oftast eller alltid har 100A generator

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2010
#9
TobbeTT skrev:
he he var inte riktigt så jag mena det jag menade med ac är att dom modeller med ac oftast eller alltid har 100A generator

Japp......och det gåt även att knö dit en generator från nyare modeller typ S60 så man kan komma upp till 160A om det vills ig väl wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
23 januari 2010
#10
Jaha, låt oss nu höra om den generator som du har i bilen Lonefox. wink

Och vilken regulatorspänning det är. wink
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2010)

4 074 Inlägg
23 januari 2010
#11
volvocrille skrev:
Kör ett Dls A6 i 2 ohm, vilket innebär att de ligger på 1800w i 2ohm.
driver 2 st DD1510 i en portad låda, med en # RMS: 450 och # Peak: 1800 vardera.
stereo: HILLMAN HDC-1640

Kör med dubbla 62Ah biltema batterier. 50mm2 kabel draget från främre batteriet till det bakre. sen till steget från det. generatorn är en vanlig 65amperes.

(batterierna var nyligen underhålls laddade)
jag har bilen avsänd ligger spänningen på ca 13v (mätt på det bakre batteriets poler)
när bilen är på ca 14,04v
när jag vrider på fullt ös på stereon sjunker det ner till 13v inte lägre när bilen är på.

har dock efter långa kvällars musik spelande "märkt" att basen låter mer okontrollerad och mullrig. Och har tappat den lilla "snärt" den har. Misstänker att jag "sakta" drar ur batterierna trots att bilen är på.

funderar på hur svårt är det att få dit en till generator på 740 (b230f) (utan Ac) finns ju ett fäste under ORG. generator. Har nämligen en 80amperes liggande. och misstänker att den skulle hjälpa mig få bort mycket av spänningsfallet ? någon som har någon erfarenhet av att installera dubbla generatorer ?

och om jag ska skaffa mer batterin ska jag köra samma märke och ampere ? eller kan man blanda utan att dom "motarbetar" veranda ?

DLS A6 med 1800w i 2ohm?
Vad jag vet så ger A6 1200w i 1 ohm....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

948 Inlägg
23 januari 2010
#12
Lonefox skrev:
TobbeTT skrev:
he he var inte riktigt så jag mena det jag menade med ac är att dom modeller med ac oftast eller alltid har 100A generator

Japp......och det gåt även att knö dit en generator från nyare modeller typ S60 så man kan komma upp till 160A om det vills ig väl wink

aha kan vara bra att veta smile

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
24 januari 2010
#13
Denna kortfilm från youtube hjälpte mig en del nu i vinter när jag pilla med mitt billjud.

http://www.youtube.com/watch?v=iX9Rcq5DnKw

jovisst, ganska uppenbar lösning... men ibland tänker man inte längre än vad ögonen ser...
Senast redigerat av Michkijn (24 januari 2010)


6 851 Inlägg
24 januari 2010
#14
BJonsson skrev:
volvocrille skrev:
Kör ett Dls A6 i 2 ohm, vilket innebär att de ligger på 1800w i 2ohm.
driver 2 st DD1510 i en portad låda, med en # RMS: 450 och # Peak: 1800 vardera.
stereo: HILLMAN HDC-1640

Kör med dubbla 62Ah biltema batterier. 50mm2 kabel draget från främre batteriet till det bakre. sen till steget från det. generatorn är en vanlig 65amperes.

(batterierna var nyligen underhålls laddade)
jag har bilen avsänd ligger spänningen på ca 13v (mätt på det bakre batteriets poler)
när bilen är på ca 14,04v
när jag vrider på fullt ös på stereon sjunker det ner till 13v inte lägre när bilen är på.

har dock efter långa kvällars musik spelande "märkt" att basen låter mer okontrollerad och mullrig. Och har tappat den lilla "snärt" den har. Misstänker att jag "sakta" drar ur batterierna trots att bilen är på.

funderar på hur svårt är det att få dit en till generator på 740 (b230f) (utan Ac) finns ju ett fäste under ORG. generator. Har nämligen en 80amperes liggande. och misstänker att den skulle hjälpa mig få bort mycket av spänningsfallet ? någon som har någon erfarenhet av att installera dubbla generatorer ?

och om jag ska skaffa mer batterin ska jag köra samma märke och ampere ? eller kan man blanda utan att dom "motarbetar" veranda ?

DLS A6 med 1800w i 2ohm?
Vad jag vet så ger A6 1200w i 1 ohm....

Ja och 870Wrms i 2ohm


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 januari 2010
#15
Drönirettab skrev:
Jaha, låt oss nu höra om den generator som du har i bilen Lonefox. wink

Och vilken regulatorspänning det är. wink

Inte idag big_smile

Men jag är sugen på en 160A....får se vad som dyker in med motorbytet wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

287 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#16
BJonsson skrev:
volvocrille skrev:
Kör ett Dls A6 i 2 ohm, vilket innebär att de ligger på 1800w i 2ohm.
driver 2 st DD1510 i en portad låda, med en # RMS: 450 och # Peak: 1800 vardera.
stereo: HILLMAN HDC-1640

Kör med dubbla 62Ah biltema batterier. 50mm2 kabel draget från främre batteriet till det bakre. sen till steget från det. generatorn är en vanlig 65amperes.

(batterierna var nyligen underhålls laddade)
jag har bilen avsänd ligger spänningen på ca 13v (mätt på det bakre batteriets poler)
när bilen är på ca 14,04v
när jag vrider på fullt ös på stereon sjunker det ner till 13v inte lägre när bilen är på.

har dock efter långa kvällars musik spelande "märkt" att basen låter mer okontrollerad och mullrig. Och har tappat den lilla "snärt" den har. Misstänker att jag "sakta" drar ur batterierna trots att bilen är på.

funderar på hur svårt är det att få dit en till generator på 740 (b230f) (utan Ac) finns ju ett fäste under ORG. generator. Har nämligen en 80amperes liggande. och misstänker att den skulle hjälpa mig få bort mycket av spänningsfallet ? någon som har någon erfarenhet av att installera dubbla generatorer ?

och om jag ska skaffa mer batterin ska jag köra samma märke och ampere ? eller kan man blanda utan att dom "motarbetar" veranda ?

DLS A6 med 1800w i 2ohm?
Vad jag vet så ger A6 1200w i 1 ohm....

1200w RMS i en ohm
1800 w i 2 ohm


1 400 Inlägg
24 januari 2010
#17
500w 4ohm
870w 2ohm
1200w 1ohm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 januari 2010
#18
Fast då är det alltså 1800Wmax i 2Ohm? Rätt ointressant då. wink Kolla RMS effekten istället, inte många blir imponerade av mycket "MAX-effekt".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

173 Inlägg
24 januari 2010
#19
volvocrille skrev:
1200w RMS i en ohm
1800 w i 2 ohm

RMS uteffekt uppmätt vid 13, 8 volt matningsspänning med max 0,1 % distorsion
Arbetssätt, klass : AB
Antal kanaler : 1
Uteffekt i 4 ohm : 500 Watt
Uteffekt i 2 ohm : 870 Watt
Uteffekt i 1 ohm : 1200 Watt

edit: var visst långsam smile
Senast redigerat av grena (24 januari 2010)



Sök