3374
Sök

Körde nyss av vägen!

122 Inlägg
27 januari 2010
sk8ville skrev:
dels att du körde av vägen och dels att du bara har halv försäkring...

Precis som man skulle teckna helförsäkring på gamla likbilar tongue

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
27 januari 2010
Lurken_85 skrev:
Varför skulle man inte kunna ringa 112 när man kör på vilt? Jag själv gjorde det och dom kopplade till polisen. Dom frågade på 112 om jag hade fått några skador eller så och jag talade bara om att det var nog värst för älgen så det behövdes ingen ambulans eller så. Sen fick jag prata med polisen så ringde dom dit en jägare mer än så var det inte bara stå kvar och vänta tills jägaren kom för att peka åt vilket håll älgen stack sen satte jag mej i bilen och for hem.

Har han kört på nått? wink

Helförsäkring tecknar man om man vill få ut ersättning vid eventuell krock.
Halvförsäkring tecknar man om man inte vill det, men då får man inte gnälla eller tro att man kan få ersättning iaf när olyckan väl händer. That´s life!

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

2 174 Inlägg
27 januari 2010
Om man "skyller" på en älg, rådjur eller liknande i dagens läge med halvförsäkring, och har djurtilllägg m.m. Måste man på platsen ser klara färska djurspår, eller helst, att man kör på djuret. (låter sjukt jag vet men dom sa det till mig när jag ringde försäkringsbolaget och kolla detta vid min krock)

bilar går laga, men det är sämre med dig själv om det går åt helvete det kan man få leva med resten av livet....jag vet tro mig.

832 Inlägg
27 januari 2010
Torlejf skrev:
Lurken_85 skrev:
Varför skulle man inte kunna ringa 112 när man kör på vilt? Jag själv gjorde det och dom kopplade till polisen. Dom frågade på 112 om jag hade fått några skador eller så och jag talade bara om att det var nog värst för älgen så det behövdes ingen ambulans eller så. Sen fick jag prata med polisen så ringde dom dit en jägare mer än så var det inte bara stå kvar och vänta tills jägaren kom för att peka åt vilket håll älgen stack sen satte jag mej i bilen och for hem.

Halvförsäkring tecknar man om man inte vill det, men då får man inte gnälla eller tro att man kan få ersättning iaf när olyckan väl händer. That´s life!

Mvh. David.

Nä det har han inte tongue men min tanke var mer att det kanske måste göras en anmälan om vilt för att försäkringen skulle täcka bärgning tex. Sen var det ju oxå menat att man kan ringa 112 för dom kopplar ju dit man ska om man är osäker på vart man ska vända sej.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

KHRacing
27 januari 2010
Jockefors skrev:
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:
Polisen hade väl inte tid.. inte svårare än så,,, de hinner inte allt..

Polisen har inte där att göra då inga personskador inträffade.

till trådskaparen, varför ringde du ambulans & brandkår för ?

åker man ner i diket i 65 km/h så skulle jag gjort de oxå , bättre att kolla upp nacken tex på plats än att vänta ..

Väl sagt, tänkte faktiskt inte på detta i ögonblicket jag skrev mitt inlägg, tack :-)

961 Inlägg
28 januari 2010
KHRacing skrev:
Jockefors skrev:
KHRacing skrev:

åker man ner i diket i 65 km/h så skulle jag gjort de oxå , bättre att kolla upp nacken tex på plats än att vänta ..

Väl sagt, tänkte faktiskt inte på detta i ögonblicket jag skrev mitt inlägg, tack :-)

så lite så smile .. de stöttar ju rätt bra fast de är snö ute så de är ju bättre och vara på den säkra sidan smile

Pure DieselPower

4 005 Inlägg
28 januari 2010
Torlejf skrev:
Lurken_85 skrev:

Mvh. David.

Håller med

KHRacing skrev:
80 på 80-väg & glashalt = att du har kört vårdslöst

skarp kurva & 65 kmh / glashalt = att du kört vårdslöst

du får skylla dig själv då du körde för fort under rådande omständigheter.

Håller med!

Ang bärgare så beror det helt på vad det står i fordonsägarens försäkringsvillkor. Vissa har gratis bärgning, vissa har det inte. Länsförsäkringar (dalarna) måste godkänna bärgningen först.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 januari 2010
Jockefors skrev:
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:
Polisen hade väl inte tid.. inte svårare än så,,, de hinner inte allt..

Jag skulle också ringt 112 om jag hade väjt och kört av vägen.. Utan tvek.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 142 Inlägg
28 januari 2010
med tanke på vad sk8ville sa så måste ja bara fråga. ja fronta med en bil idag i 70 för att ja vejde med min golf 2a ja köpte för 2 dar sen. anledningen till denna krock var för att bilen framför mig tvärnita för 4rådjur som sprang över vägen. när ja gled in i han framför så flög ja över på felsida och fronta med mötande.hur f*n skulle ja klarat mig du som verkar vara en väg guru. och tro mig ja låg långt efter framförvarande bil men ändå så hände detta och innan ja bromsa så åkte ja nästan 70.

KHRacing
28 januari 2010
snoddas skrev:
med tanke på vad sk8ville sa så måste ja bara fråga. ja fronta med en bil idag i 70 för att ja vejde med min golf 2a ja köpte för 2 dar sen. anledningen till denna krock var för att bilen framför mig tvärnita för 4rådjur som sprang över vägen. när ja gled in i han framför så flög ja över på felsida och fronta med mötande.hur f*n skulle ja klarat mig du som verkar vara en väg guru. och tro mig ja låg långt efter framförvarande bil men ändå så hände detta och innan ja bromsa så åkte ja nästan 70.

Längre avstånd skulle du hållt enligt gällande trafiklagstifting :-)

lagen säger tydligt.

MAN SKALL ALLTID KUNNA STANNA I TID (kanske dock inte exakt i dessa orden)

Peugeot-lirare
8 Inlägg
28 januari 2010
Jag säger som min billärare. Bra förare klarar sig ur farliga situationer, säkra förare hamnar aldrig i dem

wink wink wink

// Razmuss

Leg. Spådam
816 Inlägg
28 januari 2010
razmuss skrev:
Jag säger som min billärare. Bra förare klarar sig ur farliga situationer, säkra förare hamnar aldrig i dem

wink wink wink

Säkra förare råkar aldrig ut för:
Djur som springer upp på vägen, andra förare som gör fel, problem med bilen (exempelvis att bromsverkan försvinner), gång och cykeltrafikanter som inte ser sig för osv.

Din billärare(?) borde nog satsa på att tänka om. Eller i alla fall omformulera sig till "sätter inte sig själv aktivt i farliga situationer"

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
28 januari 2010
TUmTaSS skrev:
har precis fått sova lite.. så nu kommer en bättre förklaring..ska flytta i helgen. så var ut till min bror som bor ca 3 mil ifrån mig. på vägen hem börja bilen "åla" sig rätt så bra å då höll jag ca 80 km/h (80 väg).känner att baken börja komma efter bara några hundra meter så tog det lungt för så fort du bromsa så gled bilen bara rakt fram...kommer till en ganska tvär kurva och håller ca 65 km/h och ser en stor älg mage.. väjer undan och ser ett bar ben ca 15-20 cm från backspegeln..försöker med att få bilen rak igen men arslet hade redan börja sticka så det va lönlöst. landa i ett dike ca 15cm från ett stort träd. jag lekte inte. och åkte inte för fort. bilen är halvförsäkrad skattad och besiktad. jag gick ur bilen själv å larmade 112..ambulans å brandkåren kom på plats..men ingen polis..dock är en polisanmälan gjord. så för att förklara lite bättre så var min fråga. kan man få bärgar ersättning?

Svar på din fråga om Bärgersättning - det får du om du hade valt "Assistans" när du tEckna din försäkring! smile..

Sluta hacka på killen , han var nära döden ju tongue
Senast redigerat av Memme (28 januari 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Sök