Lackning av bromsok!?

prellen
23 september 2006 · 26 Inlägg

Hallå.  Jag hade tänkt få lite färg på oken nu till hösten. Men jag vet inte vad jag behöver. Är det någon speciell färg man ska använda, förarbete, att tänka på m.m ?

tack på förhand

precision
23 september 2006 · 2 652 Inlägg

finns inget direkt att tänka på . förutom att du inte glömmer o lufta brosarna när du e klar .

annars e de bara slipa bort rosten köpa Ok färg , finns lite över allt . o bara måla på .

byt luftnipplarna när du ändå skruvar

TT-Avant
23 september 2006 · 6 851 Inlägg

Behöver: stålborste,slippapper,nått att tvätta av med, sen är det inte dumt att lägga på en rostskydds färg som grund. Tänk på att få loss så mycke rost du kan innan du målar.
Tänk även på att ta en rostskyddfärg som är övermålningsbar.
Speciell färg? nje, tog själv bara en "vanlig" metallfärg och kletade på mina ok.
Men dem skall göras om lite bättre nu i vinter..men det funkade så länge iaf.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
StiFf Wankel
24 september 2006 · 1 080 Inlägg

det enda jag gjorde var att sopa rent oken med stålborste, sen lackade jag med hammarlack...skulle köpa bromsoks färg men det fanns inte i silver

MDS Västerås
LillNaisarn
24 september 2006 ·

Man behöver inte plocka bort oken om man inte vill, det är bara en massa xtra arbete och lufta om man gör det.

annars är det ju bara att maskera och / pensla,
men glöm inte för guds skull att ta en stålborste och borsta lite före färg så ska det nog bli bra wink

Masaru hater
24 september 2006 · 656 Inlägg

Vadå lufta bromsarna!? Behövs det bara på speciella bilar eller e d speciella bromsar?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
LillNaisarn
24 september 2006 ·

Emiliano skrev:
Vadå lufta bromsarna!? Behövs det bara på speciella bilar eller e d speciella bromsar?

jag tänkte om man tar lös hela oket...

precision
24 september 2006 · 2 652 Inlägg

Emiliano skrev:
Vadå lufta bromsarna!? Behövs det bara på speciella bilar eller e d speciella bromsar?

det görs på alla bilar om man tex byter bromsOK eller bromsslang mm .

Maizer
24 september 2006 ·

Jag sopa av skiten med stålborste och sen pensla jag på, ingen jävla maskering eller nåt men de blev bra ändå wink

mrcelica
24 september 2006 · 1 639 Inlägg

prellen skrev:
Hallå.  Jag hade tänkt få lite färg på oken nu till hösten. Men jag vet inte vad jag behöver. Är det någon speciell färg man ska använda, förarbete, att tänka på m.m ?

tack på förhand

Gör rent och kör med hammarlack !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
LillNaisarn
24 september 2006 ·

Maizer skrev:
Jag sopa av skiten med stålborste och sen pensla jag på, ingen jävla maskering eller nåt men de blev bra ändå wink

om man penslar behöver man ingen maskering d.v.s om man inte är välldigt darrhänt av sig. det blir knepigare däremot om man skulle färga brommsoken genom att spraya och inte maskera wink penslade själv mina ok utan att maskera och det vart då fin fint:)

Biltoken
24 september 2006 · 1 Inlägg

Tog en borrmaskin och satt en sliptrissa på den och körde på oken. Sen någon typ av metallfärg på det bara. Så är det klart.

andast Fjant
24 september 2006 · 187 Inlägg

mrcelica skrev:

prellen skrev:
Hallå.  Jag hade tänkt få lite färg på oken nu till hösten. Men jag vet inte vad jag behöver. Är det någon speciell färg man ska använda, förarbete, att tänka på m.m ?

tack på förhand

Gör rent och kör med hammarlack !

Ofta tål hammarlack endast 80 graders värme. Kolla detta först så inte lacken smälter..

Det finns bromsoksfärg att köpa överallt, typ hos realcar och mhstyling, mekonomen har också så slipper du oroa dig för temperaturen

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
StiFf Wankel
24 september 2006 · 1 080 Inlägg

behövs väl ingen maskering..
fick lite färg på skivan bara men det försvinner efter 2 inbromsningar

MDS Västerås
prellen
24 september 2006 · 26 Inlägg

kanon! tack för alla svar. Nu är det bara att sätta igång smile

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
24 september 2006 · 1 852 Inlägg

som någon sa; stålborste och hammarlack direkt på rosten! funkar skitbra!

man lever bara en gång så lev väl!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang