2698
Sök

Råka hälla diesel i hydrauloljan. Hjälp!!

11 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#1
har en kompis som råka hälla ca 10 l diesel i hydrauloljetanken på en hjullastare. hur alvarglit är detta? vad kan hända? kanns som att de inte borde vara så faligt eftersom du kan hälla hydraulolja i diesel tanken och de funkar finfint. tacksam för alla svar som kan hjälpa till/ jonas

926 Inlägg
1 februari 2010
#2
Mossudd skrev:
har en kompis som råka hälla ca 10 l diesel i hydrauloljetanken på en hjullastare. hur alvarglit är detta? vad kan hända? kanns som att de inte borde vara så faligt eftersom du kan hälla hydraulolja i diesel tanken och de funkar finfint. tacksam för alla svar som kan hjälpa till/ jonas

Låter väl inte så bra. Jag skulle nog erkänna misstaget och sett till att få oljan bytt. Hydrauliken jobbar med väldigt höga temperaturer och tryck.
Hydraulikkomponeter är svindyra Grande!!! Smörjförmågan och bärighet på oljefilm blir absolut inte bättre av att den blivit utspädd.
Dock tror jag inte att det går sönder ögona böj. Men känner man att det luktar diesel av oljan så kommer "Dinkompis" att bli misstänkt.

Ventiler kommer att kärva och slitas ut i förtid.

Mats
Senast redigerat av mats757 (1 februari 2010)

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
1 februari 2010
#3
Diesel och hydraulvätska har inte samma egenskaper, vilket kan leda till skada både på person och maskin. Om dieseln komprimeras medans den riktiga hydraulvätskan inte gör det, blir det samma sak som om det är luft i ett bromssystem, maskinen kan tappa föremål som den lyft upp tex, och då kan det gå riktigt dåligt.....

Kompisen bör erkänna felet, och få vätskan bytt innan någon blir skadad

"Assumption is the mother of all fuckups"

Truckreparatör
221 Inlägg
1 februari 2010
#4
Har han otur så kan hydrauoljan bli "sjuk". och då blir det ett h-lvete att få ordning på grejerna igen.
Jobbar som truckmek och har vart med om detta en gång.
Oljan får ett virus som gör att packningar sväller och det bildas vita klumpar i oljan som täpper till filter och sliar i diverse ventilblock.
Vi fick byta olja 4-5ggr och diverse ventiler lika många gånger innan vi fick ordning på den truckén.
Och då hadde vi tur inga packningar gick i cylindrarna. men trucken va okörbar! tills allt blev fixat.


Enligt våra handböcker så skall hela hydraulsystemet bytas! om oljan blir "sjuk".

Och anledningen till att oljan blev sjuk var att vi bytte hydraultanken på maskinen. och det måste ha legat tillverkningsrester kvar i tanken efter gjutningen som orsakade detta. 

(så detta är ju ett skräck exempel säger inte att oljan blir sjuk bara för att du häller diesel i oljan.) 
Sen har ju inte diesel och hydraulolja samma egenskaper. så något vidare bra för maskinen är det inte.
Senast redigerat av freddy_82 (1 februari 2010)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 februari 2010
#5
Har man hällt diesel i hydrauloljan ska den bytas, punkt slut. Hydraulpumpar är inte billiga att byta...

Att det inte gör nåt att hälla lite hydraulolja i dieseln har ju med att göra att alltihop är brännbart och förbränns av motorn och därmed försvinner. Lite konstigt resonemang av dig tycker jag. Hade du velat hälla i några liter diesel i motoroljan?
Senast redigerat av henke_99 (1 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

213 Inlägg
1 februari 2010
#6
freddy_82 skrev:
Har han otur så kan hydrauoljan bli "sjuk". och då blir det ett h-lvete att få ordning på grejerna igen.
Jobbar som truckmek och har vart med om detta en gång.
Oljan får ett virus som gör att packningar sväller och det bildas vita klumpar i oljan som täpper till filter och sliar i diverse ventilblock.
Vi fick byta olja 4-5ggr och diverse ventiler lika många gånger innan vi fick ordning på den truckén.
Och då hadde vi tur inga packningar gick i cylindrarna. men trucken va okörbar! tills allt blev fixat.


Enligt våra handböcker så skall hela hydraulsystemet bytas! om oljan blir "sjuk".

Och anledningen till att oljan blev sjuk var att vi bytte hydraultanken på maskinen. och det måste ha legat tillverkningsrester kvar i tanken efter gjutningen som orsakade detta. 

(så detta är ju ett skräck exempel säger inte att oljan blir sjuk bara för att du häller diesel i oljan.) 
Sen har ju inte diesel och hydraulolja samma egenskaper. så något vidare bra för maskinen är det inte.

Har varit med om samma sak fast med en hjullastare.. Var ett rent helvete att få den att fungerar riktigt.. Vi fick aldrig rikigt veta vad som orsakade detta fenomen.. Men troligen var det någon som tankat i fel tank. Så ett hett tips är att byta oljan genast !

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...


Sök