Tja! Har ett litet problem med mitt lamda värde, var på bilprovningen sist och fick en 2:a på lambda värden: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
Värdena jag fick ser ut såhär och som ni ser så var dom andra värdena super bra förutom lambda:
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 005 (100)
Lambda 1,14 (0,95 - 1,09)
Fick ett litet tips av en bekant som håller på med bilar att slå i etanol i tanket att jag skulle tanka 15 liter bensin och 7 liter etanol på en tom tank, så jag gjorde detta, åkte sedan in för att kolla värdena igen på bilprovningen, värden blev ju ett rent kaos
HC blev helt plötsligt 60-70 och lambda 1,50 typ, så det blev en klar försämring.
Så skulle nu behöva lite hjälp att försöka hitta problemet är inte expert på bilar men jag kan lite grann, har läst en massa på forum så har börjat felsöka, avgassystemet ser bra ut inget läckage.
Där hörs något pysande ljud fram vid förgasaren har försökt kolla var det kommer ifrån men hittar inte problemet, är inte så bra på den delen och vet inte vilka slangar som går från förgasaren har precis lärt mig var den sitter, tror jag hehe, det är trångt så man kommer inte heller åt och så har man bara 1-2 minuter på sig sen blir motorn skit varm och man bränner sig, har gått under bilen för att se om man ser det underifrån men inget resultat där heller jag fråga min bekant och han sa det kan va någon ventil som låter bara och behöver inte vara någon ljuvluft så jag ignorerade det och gick vidare till lambda sonden.
Ifrån lambda sonden går en sladd till en kontakt för att lättare koppla in en ny sond jag kopplade ur denna kontakten efter bilen stått på ett par minuter och gjorde en mätning från jord (den grå sladden) till signal (den svarta sladden) då blev resultatet 0,02-0,04 volt och vad jag hört så ska den va på 0,2-0,8 volt och ligga på ett snitt på 0,45 volt för att få lambda 1 så det är ju helt galet verkar ju som den är paj, dock vet jag inte om jag gjort fel när jag gjorde mättningen.
Ska lambda sonden vara inkopplad eller kan man koppla ur den och göra så som jag gjorde?
Sedan när bilen är kall går tomgången ojämt, normalt ligger tomgången på 1000 varv min rör sig mellan 500 varv-1000 varv och håller på så i ca 5 minuter till slut så lägger den sig rätt på normal varv (1000) och tomgången blir bra vet ej om det har något sammanhang med lambdan men jag hoppas det