3600
Sök

Flera lågnivå kablar eller Y-adapter?

173 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Har beställt en ny HU, Kenwood KDC-BT8044U.
Den har 3xRCA utgångar, och jag ska koppla den till ett monosteg och ett fyrkanaligt steg. Jag tänkte alltså använda alla lågnivåutgångar.

Är det då bäst att använda 3 separata kablar, eller kan man ha endast en lång kabel med y-adaptrar i ändorna? Blir ju rätt bökigt med 3 långa kablar från stereon till skuffen, och dyrt med, men försämras signalen om man kör på bara 1 kabel?

Nu just har jag en stereo med bara 1xRCA, så jag har en kabel bak till 4 kanaliga steget där jag har Y-adaptrar för att koppla in i alla 4 kanalerna. Sedan har jag en kort kabel mellan det steget och monoblocket.

Hur bör jag då göra på bästa sätt när jag byter HU?

Dessutom, är det stor skillnad på olika lågnivåkablar, och ungefär hur mycket kan jag förvänta mig att det ska kosta för att skaffa kablar till den nya stereon?

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 februari 2010
Det bästa är ju helt klart att 3 kablar bak! För du ska inte splitta från alla 3 kanaler fram, ner till en kabel och en upp till 3 kanaler igen! Gör antingen så, eller så tar du en från frontsystemutgången bak och splittar, och en egen från subutgången. För subben får en egen signal, och får där med inte hela registret

26 Inlägg
2 februari 2010
Helt klart ska du ha tre kablar för att kunna styra stegen från stereon. Du kommer att få helt knasigt ljud om du använder 1 kabel och splittar, och så varje går du vill justera ljudet så måste du springa bak och vrida på stegen. En lördagkväll kanske du vill vrida upp monosteget lite och med separata kablar gör du det från stereon smile
Visst kostar det lite mer med tre kablar men arbetet blir ju i princip det samma, men du kommer bli sjukt missnöjd med dig själv om du bara lägger en kabel och ångrar dig.

Daniel!

173 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Tack så mycket för svaren, var precis vad jag ville veta smile

Till min andra fråga, vad är skillnaden mellan olika prisklassers lågnivå kablar, och hur mycket kan jag förvänta mig vara tvungen att betala för 3 stycken?

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 februari 2010
Signalkvalitet, avskärmning för minimerad störnig m.m. En lite dyrare kabel är ju helt klart att föredra! smile

158 Inlägg
2 februari 2010
Beror väll lite på vars man ska dra kabeln med wink Drar man den nära strömkabeln (som man inte ska göra dock..) klarar väll sig en dyrare kabel( som är mer avskärmad bättre än en billig:) eller?
Om du dock drar kabeln så långt ifrån allt som kan störa kan man väll käna in lite på kablar tongue

Är jag helt ute och cyklar eller? borde väll funka? (:

join the dark side! ... and get a free cookie.

Billackerare
231 Inlägg
2 februari 2010
Denna kan jag rekomendera!  Har själv den med 4-kanaler! E nöjd med kvallen å lätt att dra i bilen!
(3 par i en skulle man kunna säga) tongue

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ho2222

Man har det inte roligare än man gör på sig!

low_and_loud
2 februari 2010
Om man ska koppla in 5 steg då? dock är 2 av dem till basarna så där länkar jag bara vidare från det första steget till det andra via output.har bara 2 lågnivågångar fram o bak.

Sök