2400
Sök

Volvo insugs frågor?

113 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjaa jag tänkte trimma upp min gammla B230F..
Tänkte bygga ett nytt insug till den men jag behöver lite ideer till hur man skall kunna få ur mest effekt...

Ska man bygga med separata spjäll, här funderar på om plenum ger någon effekt på ikke turbo bilar?

Någon som är kung på sånt här?
eller vet några hemsidor där man kan beställa separata spjällhus?

peace out/ante

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 januari 2010
#2
börja med att byta kam, har du möjlighet byt även toppen, dom bromsar bra mycket mer än insuget kan jag garantera dig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Trucker
1 220 Inlägg
26 januari 2010
#3
innan du ge dig på att byta insug för att hitta några hk där så kan du införskaffa en sjyst portad, planad 531 eller 405 topp, k,h vx3 osv kam. extraktorrör och 2,5" sportsystem, bra flödesmässigt luftfilter med kall luftintag, chip vet inte om det finns til f modellen men är du inte nöjd där så är det bara att börja sätta sig in i volvotrimmningen rejält finns mycket bra att läsa på http://forum.savarturbo.se/index.php
Senast redigerat av teamvolvoracing (26 januari 2010)

Vissa är bara bättre än andra!

113 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#4
Tack för alla tips mannen! guld stjärna till dig tongue

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/

39 Inlägg
29 januari 2010
#5
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

193 Inlägg
31 januari 2010
#6
cevil90 skrev:
Tack för alla tips mannen! guld stjärna till dig tongue

Håller själv på att trimma en b230F Ska börja med att porta/plana toppen
vikta in vev/kolvar lätta sväghjul kanske inte säker än i med en annan kam
och extraktor detta tror ja kommer ge en del smile

Men som han skrev länge upp 531 toppen vx3 axel extraktor och lite andra saker smile


761 Inlägg
6 februari 2010
#7
ToFFe- skrev:
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
7 februari 2010
#8
dannnej skrev:
ToFFe- skrev:
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

761 Inlägg
7 februari 2010
#9
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:
ToFFe- skrev:
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Det är inte därför man byter till separata spjäll, det är för responsen, och för att det är snyggt smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 februari 2010
#10
2,5 liters marinvev, borra till runt 2,9 liter.

Steg 5 topp, steg 5 extraktor, separata spjäll med trattar/ filter direkt på, sen ett sprut med mappning så kommer de röra på sig wink

Månen8 kam skulle ju knuffa på bra också, men beror ju lite på vad du ska ha bilen till också för den är inte bra till stadskörning i alla fall big_smile


erixon89
7 februari 2010
#11
Bensinskallen skrev:
2,5 liters marinvev, borra till runt 2,9 liter.

Steg 5 topp, steg 5 extraktor, separata spjäll med trattar/ filter direkt på, sen ett sprut med mappning så kommer de röra på sig wink

Månen8 kam skulle ju knuffa på bra också, men beror ju lite på vad du ska ha bilen till också för den är inte bra till stadskörning i alla fall big_smile

Den setupen är inte billig:)

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 februari 2010
#12
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Det är inte därför man byter till separata spjäll, det är för responsen, och för att det är snyggt smile

Så effektmässigt så är det inga fördelar alls? yikes

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 februari 2010
#13
erixon89 skrev:
Bensinskallen skrev:
2,5 liters marinvev, borra till runt 2,9 liter.

Steg 5 topp, steg 5 extraktor, separata spjäll med trattar/ filter direkt på, sen ett sprut med mappning så kommer de röra på sig wink

Månen8 kam skulle ju knuffa på bra också, men beror ju lite på vad du ska ha bilen till också för den är inte bra till stadskörning i alla fall big_smile

Den setupen är inte billig:)

Nejnej men ska de gå fort så kostar de wink


761 Inlägg
7 februari 2010
#14
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Det är inte därför man byter till separata spjäll, det är för responsen, och för att det är snyggt smile

Så effektmässigt så är det inga fördelar alls? yikes

Beror på vad man jämför med.

Man kan köra vassare kammar med separata spjäll än med singelspjäll tillexempel



Sök