2383
Sök

Från mineralolja till syntetolja (volvo 740). hur gör jag?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 februari 2010
#41
dannnej skrev:
Bensinskallen skrev:
Ja kan ju avslöja att ja har helsyntetolja, turbodieselolja ( 5w-40 ), mobil 1 olja, tror de ä helsyntet den också, nån gammal castrol olja från en dunk ja hittade, biltemaolja ( tror de va 10w-40 semisyntet eller nå sånt ), lite mer biltemaolja mineral, ett par andra dunkar med något och sen oljan som var i motorn när ja köpte den.

Och motorn går fint wink Är en b18A från en gammal militärvalp tongue

Det säger ju ingenting, en b18 går ju kanon på mosade bananskal big_smile

Ja förfan wink Och de tror ja en b230 skulle göra också för det är ju i princip samma motorblock sånär som på att kammen sitter på ett annat ställe och toppen är av aluminium wink


Förresten, hällde i semisyntet biltema i en b230 som gått med mineral, och de har funkat finfint än så länge wink


564 Inlägg
8 februari 2010
#42
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen mer än att säga att det inte är några som helst problem att hälla i tex biltema helsyntet i en B230 eller liknande.

Sen en liten kommentar om semisyntet/delsyntet. Det räcker med några få procent blandning av syntetolja/mineralolja för att man ska få kalla den semisyntet.

Dvs hur vet man om oljan har 95% mineralolja och 5% syntetolja, eller 40% mineralolja och 60% syntetolja då det ytterst sällan är angivet på förpackningen?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 februari 2010
#43
Jag e fortfarande inte överbivisad.

En mineralolj kan sabbas snabbare vid högre temperaturer JA

En syntet olja ger ofta lägre friktion och e tunnare än en mineral olja ( har aldrig sett tex 20/50 som syntet )

Det e additiv i alla oljor jamer eller mindre desto större temperatur område desto mer additiv.

Den bästa oljan du kan ha e egentligen en ren olja förutsatt att du alltid har samma temperatur på din motor med en rak olja menar jag en som heter tex 80 å inte en som heter 10w 40.

Desto större temperatur område det e på oljan desto större kompromiss.


Har ju jobbat en längre tid med Volvo å vad med när dom började med sin 3000 mila intervall på oljebytena.

Under den tiden så använde vi Mobil´s oljor. Oljorna som vi hälde på motornerna som skulle gå 3000 mil va en 0w/30 olja. oljan e tunn som äppel juice ungefär redan vid rumstemperatur. Volvo har haft stora problem med förslitningar på vetilmekanismen i sina D5 motorer efter detta. Taxibilarna fick tom satt ner sin intervall från 3000 mil till 2000 mil..

Vi hade en från Mobil som var ute hoss oss å föreläste om oljorna och det han sa va att den nya 0w30 oljan va jättebra skapade väldigt låg friktion va inte så tjock å eftersom den var lättare att pumpa runt i motrn så blev det lägre bränsle förbrukning.

5w40 oljan som vi använde tidigare hade därimot än mt bättre smörjande förmåga...

Känns konstigt att man skall ha oljan som har bättre smörjförmåga i en bil som inte skall gå lika länge på oljan eller hur..

Det tyckte väll kanske han med men han sa att oljan motorn var utvecklad för att fungera med den nya oljan...

Det gjorde den ju dock inte så värst bra.

Nu kanske man inte kan skylla alt på oljan mkt beror nog på att den får ta hand om mkt mer föroreningar än vad den gamla oljan fick pga mkt flitigare bruk av EGR bla.

En sak e säker D% mootrn hade alldrig problem med förslitningar på ventilmekanismen innan vi gick över till den tunna 0w30 oljan å jag kan nästan garantera att det va samma delar till ventilmekanismen i den gammla motorn som den "nya". Delarna passar iaf rakt över.

Har vart ute för förslitnigar i ventilmekansimen på bilar som tom har kört med ett extra oljebyte imellan service intervallerna så jag ger inte mkt för den oljan.

Då va det sagt

En gammal motor som har stora toleranser i sig funkar nog absolut bäst att köra på en mineral olja om man kör lugnt å fint å kanske "glömmer" å byta

En nyare modern motor med små toleranser ställer dock mkt srre krav på oljan å mår absolut bäst av en Syntet olja. Men den e också lika noga att man byter den som att man har en bra olja.

Synte oljan innehåller mer additiv än vad mineral ojan gör å det e mkt vad fr additiv det e i oljan som bestämmer hur bra den e under den tiden den skall brukas.

Additiven bryts dock ner fortare än vad oljan i sig gör

Därav "skärvätska" liknelsen
Senast redigerat av JaggaChafen (8 februari 2010)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

582 Inlägg
8 februari 2010
#44
Det är bara hälla i den olja du känner för, dom är blandbara med varandra, det som händer om du blandar t.ex. Castrol SAE5W40 (multigrade, helsyntet) med biltema mineral 10W30 är att du försämrar castrol oljan betydligt! Men om du är sugen på att byta till en finare helsyntet så gör det, säg att du vickar i en bra 5W40 helsyntet och det skulle läcka i p-boxar, köp en tjockare helsyntet till nästa byte. för helsyntet är jättemycket bättre än en mineralolja. och kom ihåg du får vad du betalar för...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

NissanMotorsport
8 februari 2010
#45
dannnej skrev:
no_fake skrev:
Lundgren_85 skrev:
Jag håller på och testar både Biltemas mineral olja och Volvos B230F motor. Har nu kört 7K mil med samma olja och filter. Bara fyllt på när det gått under min sträcket på stickan. Ännu inga konstiga ljud eller mätbart förhöjd bränsle förbrukning.

Visst är det rekomenderat att byta olja var 1000:e mil. Det gör jag i de andra bilarna jag har men var bara tvungen att se hur länge en motor klarar sig utan att kolapsa.

kanske borde satsa på att fixa din läcka om den håller på att sjunka under min sträcket

Har du läst inlägget?
Jag vill se den bil som rullar 7000 mil utan att det går åt någon olja

Titta i manualen på bmw:s M modeller, nu mins jag inte några exakta siffror, men vid hård körning är det fullt normalt att dom kan dra uppåt en liter på 100 mil

Har du läst inlägget?

761 Inlägg
8 februari 2010
#46
NissanMotorsport skrev:
dannnej skrev:
no_fake skrev:

kanske borde satsa på att fixa din läcka om den håller på att sjunka under min sträcket

Har du läst inlägget?
Jag vill se den bil som rullar 7000 mil utan att det går åt någon olja

Titta i manualen på bmw:s M modeller, nu mins jag inte några exakta siffror, men vid hård körning är det fullt normalt att dom kan dra uppåt en liter på 100 mil

Har du läst inlägget?

Nej, utveckla gärna!



Sök