3431
Sök

Bränslefilter som klarar uppåt sisådär 300 E85-hästar?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#21
Xuri skrev:
en Gsl392 är ju en inlinepump å den ska matas med en förpump så dom sitter de inget filter i vad jag vet, inget löstagbart i alla fall som på min walbro intank.

Har man nån form av cachetank innan motorn då eller (mellan för och huvudpump)?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#22
Jag funderar på att bygga en catchetank som jag i så fall placerar i motorutrymmet eller i utrymmet som är ovanför växellådan är nästan bättre.

Catchetanken kommer att ha två anslutningar nertill: En från BTRen och en matning till motorn. Några centimerer längre upp kommer jag att ha anslutningen som kommer vara kopplad till matningen från huvudtanken och några centimeter från ovankant kommer röret som kommer gå tillbaka till huvudtankens retur att sitta.

Jag tänkte skaffa en ny orginalpump (eller likvärdig) och placera mellan huvudtanken och catchetanken, där någonstans kommer jag även placera ett bränslefilter.
Walbropumpen kommer att placeras mellan motor och catchetanken, något extra filter mellan motor och catchetank räknar jag inte med att behöva.

Catchetanken hade jag tänkt att tillverka av en bit 3½" (89mm) rostfritt avgasrör som jag kapar av till 25cm och ber någon som kan tigsvetsa sätta ihop med gavlar i 2mm rostfritt, slanganslutningar och några bra fästen så jag enkelt kan sätta fast tanken (bra att jobba på ett kärnkraftverk där tillgången på rostfritt material är näst intill obegränsad).

På så sätt får jag en behållare som rymmer lite drygt en liter bränsle innan det rinner över och tillbaka i huvudtanken igen.

Kan detta vara vettigt?

Hur många μ bör mitt bränslefilter vara på i så fall?
Senast redigerat av MagnumR (11 februari 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

8 250 Inlägg
11 februari 2010
#23
MagnumR skrev:
Catchetanken kommer att ha två anslutningar nertill: En från BTRen och en matning till motorn. Några centimerer längre upp kommer jag att ha anslutningen som kommer vara kopplad till matningen från huvudtanken och några centimeter från ovankant kommer röret som kommer gå tillbaka till huvudtankens retur att sitta.

Bättre att ha returanslutningarna från fuelrailen och den som ska tillbaks till tanken så högt upp i catchtanken som möjligt, den från railen kan man gärna ha i taket på tanken medans returen till vanliga tanken kan sitt så högt upp som möjligt på väggarna. Och den / dem anslutningarna som ska kopplas till pump/ar ska vara så nära bottnen av catchtanken som möjligt.


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#24
Jag tänkte att om man har returen från BTRen och matningen från tanken under ytan så blir det mindre skvalp och bubbelbildning samt jämnare bränsleflöde...

Eller tänker jag fel nu?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

8 250 Inlägg
11 februari 2010
#25
Problemet med det är att man inte vill ha nåt motstånd på retursidan eftersom det påverkar bränsletrycket och har man returen i toppen på catchtanken och anslutningen till tanken så ska det till ena jäkla surfvågar i catchen för att det ska kunna bli såt sånt tok.

Den tanken jag har är det uttag i botten för pumparna, sen är alla returen från railen, bräsnlein från huvudtanken och returen till den placerade högst som är brukligt på catchtankar.


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#26
Det borde ju bara bli typ 2 - 3 Kpa på sin höjd extra motstånd för bränslereturen, kan det lilla påverka så mycket?

Bränslereturen i den riktiga tanken sitter den i regel över bränslenivån?
Tror att jag sätter några extra slangstudsar på min tank och så får jag prova helt enkelt.
Fast som sagt var så borde inte det lilla extra skvalpet/bubbelbildningen påverka speciellt mycket.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

8 250 Inlägg
11 februari 2010
#27
Det påverkar och beroende på nivån i catchtanken så kan ju trycket ändras vilket inte behöver vara nåt bra om man säger så. Och med tanke på det låga trycket / flödet i returen så lär du inte behöva oroa dig för bubblor, som ändå bildas på ytan en bit över anslutningen till pumpen.


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#28
Då får det bli returledning i överkant på burken då.

Men hur tätt filter ska man ha?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!


Sök