enklaste sättet:
rondell, och en stor borr att borra upp ett större hål i växelspaksknoppen sne bara limma skiten på plats.
Detta är dock en så extremt oseriös metod så den rekomenderar jag inte så länge det inte rör sig om en busbil som bara ska till skroten efteråt... Dock så är det den enklaste
Och det va vad du frågade efter
Annars finns det en annan metod som är seriös men den kräver lite mer grejer och tid.
Eftersom att du har backspärren och troligen vill behålla den så måste du demontera lite.
Ta bort knoppen, lossa backspärren, ta bort damasken, kapa växelspaken försiktigt så du inte kapar backspärren en bit nerifrån ta lös den övre delen av spaken, kapa nu bort så pass mycket du vill korta ner den, korta av staget för backspärren med samma längd, punkta ihop staget igen med svets, montera övre delen av växelspaken igen, fixera den så att den är i helt rätt läge, svetsa ihop den med undre delen igen, montera damasken, backspärren och montera knoppen igen....
nu bör du ha svetsfogen inne i damasken så den kommer inte att synas och du har en kortad spak med en fortfarande fungerande backspärr
Nu är det dock evigheter sedan jag va och skruvade i växelspaken så jag kan ha missat något men jag tror inte det
Detta är dock ingen metod jag har provat mig på men det är den metoden jag skulle ha testat om jag skulle göra det i dagens läge så jag kan inte alls garantera någnting