3557
Sök

Watt fråga, mellan bas och steg

210 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Ursäkta mitt okunnande. Hur ska jag veta om en bas klarar av mitt steg?
Har märkt att man inte ens behöver försöka gå efter W. Då d finns basar för exempelvis 7.5k som tål 300wrms.

Måste man veta specifik bas lr finns det Nåt generellt att tänka på?

Har som tidigare sagt ett Rockford Fosgate Power T2001bd steg. Är ytterst sugen på en 15"bas men vet inte hur jag ska hitta en som matchar steget.
Budget på runt 4k!

The best part of fighting is the make up sex

173 Inlägg
12 februari 2010
Ditt steg ger en hel del watt:
750W x 1 @ 4-Ohms
1500W x 1 @ 2-Ohms
2000W x 1 @ 1-Ohm

Om du bara kommer köra med en bas så ska du se till att den tål rejält med effekt, annars bränner du den. Köper du exempelvis en 2x4ohm bas så ger steget 1500w vilket är väldigt mycket för bara en bas. Minns också att du behöver mer än bara originalbatteriet eftersom det kan dra en hel del ström.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 februari 2010
Ngr riktlinjer för 4 och 2 ohm är:

4 Ohm: 500-1000WRMS (helst så nära 750W som möjligt)
2 Ohm: 1000-2000WRMS (helst så nära 1500WRMS som möjligt)

Så mkt svårare än så är det inte.

Tänk bara på att om du lägger dig under stegets RMS-effekt så får du vara lite mer försiktig med gainen, annars kan du bobinen (skrev jag rätt nu? Ja iaf den delen talspolen ärlindad på) åt fanders mot polplattan. Har hänt mig wink

Fördelen om du lägger dig under stegets rms-effekt är att basen får betydligt renare effekt och risken för dc-klipp är väldigt liten. DC-klipp (tex. så distad signal att sinuvågen börjar likna en fyrkantsvåg eller är klippt i topparna) kan sabba talspolen fortare än man tror eftersom det ör talspolens rörelse i sig som kyler den iom att den flyttar luft som kyler den, står talspolen då still i vändlägena så kyls den ej....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök