3521
Sök

Hur spänner man handbromsen?

14 Inlägg
25 september 2006
Trådstartare
Hur spänner man handbromsen på en volvo 740glt -88?
...och är de nån som har nå tips på hur man får lös pluggen på växellådan om man har råkat rundat den?...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
25 september 2006
Om handbromsen är lika som på 240 så är det "bakifrån" i mittkonsollen, har för mig att det är 13mm hylsa.. Alt. en skruvmejsel för att vrida justeringen i trummaorna *innifrån genom bromssköld*
Pluggen, Är det en "utanpå spår", så testa med rörtång, o om inte d funkar så kapa ett jack i den o ta en stor skruvmejsel + rörtång.. Sista utväg, svetsa på en mutter ellert nåt..

2 652 Inlägg
25 september 2006
du lossar askåpen på mittkonsolen i bak . o drar ur hela skiten . sen ser du en spännare där , tror det är 17mm eller 19mm

21 761 Inlägg
25 september 2006
På 740 tror jag att det bara går att justera framme vid mittkonsolen, det var nog bara 240 och äldre som hade kuggjustering vid bromsskivan.

2 652 Inlägg
25 september 2006
Drönirettab skrev:
På 740 tror jag att det bara går att justera framme vid mittkonsolen, det var nog bara 240 och äldre som hade kuggjustering vid bromsskivan.

precis

14 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Okej, jag ska ut och skruva loss mittkonsolen nu och kolla...

2 652 Inlägg
26 september 2006
går de bra ?

14 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
joo faan!... jag lyckade spänna handbromsen, men den tar iaf inte nå bra, förmodligen bromsbackarna som är helt slut...
hur byte man dom? hehe

14 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
... Har en besiktningstid snart, så måste försöka fixa handbromsen så fort som möjligt,
sen har jag ett till problem, hastighetsmätaren glappar... nån som vet hur man fixar till det?
tror det är en elektrisk givare som sitter på bakaxeln, men jag vet inte vad som skulle kunna vara fel...

21 761 Inlägg
26 september 2006
Den elektriska givaren är en induktiv givare som antagligen sitter rakt under påfyllnadspluggen på diffhusets kåpa.

För att byta handbromsbackarna så måste vajern slackas, bromsoken tas loss och bromsskivan dras loss(kan sitta hårt ibland). Sedan byts backarna, allt sätts tillbaka i omvänd ordning och vajern sträcks. Ungefär så ska det vara, hoppas att jag inte har glömt något.

14 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Okej...men tror du att det är fel på givaren? och isåfall vart kan man få tag på en ny givare?
...en fråga till, är det svårt att byta backarna utan en ny monteringssats?

21 761 Inlägg
26 september 2006
Jag törs inte svara på om det är fel på givaren, vet inte hur känsliga de är. Är nog mer troligt att det är glapp i någon del av givarkabeln istället eller bakom instrumentpanelen.

De få gånger jag har bytt backarna så har jag också satt dit de nya delarna i monteringssatsen, de gamla delarna har antagligen suttit ett bra tag så det är nog lika bra att byta dem. Ska tillägga att det har varit på 240, inte 740. Jag vet inte exakt hur det ser ut innanför bromsskivorna på 740.
Någon 740 ägare får väl skrika till om jag har skrivit fel.

Örebroare i exil
970 Inlägg
26 september 2006
ang att handbromsen tar dåligt. testa grundjustera handbromsen. dvs släpp på justeringen i bilen och nolla justeringarna vid hjulen. sen spänner du upp dom ute vid hjulen tills det låser och släpp sedan 2-3 hack på ett ungefär. sen spänner du upp handbromsen inne i bilen igen. funkar det inte då, kan det nog vara läge att byta backarna.

Hej FRA!

14 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
Ska testa att byta bromsbackarna nu...
sen så ska jag kolla upp givaren, få se om jag får till de...

Sök