3357
Sök

Fordons programmets böcker köpes av nån i Sthlms området.

40 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Hej,

Tyvärr är inte pryltorget igång än å jag är DESPERAT smile

Vill lära mig allt om bilar. Tänkte det kan vara en bra start att köpa någons begagnade litteratur från fordons programmet. El och elektroniken är viktigast. Men allt av intresse!

Boendes i Nacka men kan komma och hämta.

Peter
0734-264065
Senast redigerat av Peter_Nacka (17 november 2009)

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 november 2009
lägga denna inom allmänt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

747 Inlägg
17 november 2009
Om inte annat går det ju att beställa litteratur som  fordonsprogrammen använder. En bra bok som tar upp mycket är Prestanda Bas 3.0 http://www.bokus.com/b/9789140651020.ht … rch_result

Finns även prestanda böcker på mer inriktade ämnen men ovanstående bok är riktigt bra, om man vill gå djupare in så är det tyvärr engelsk litteratur som gäller!

Mvh Toni

/ Toni Larsson

160 Inlägg
17 november 2009
http://www.bokus.com/b/9780750680370.ht … nd%20heavy
en bok där det står nästan allt om det mesta, den är på lite över 600 sidor big_smile .
Har den för tillfället nu när jag läster fordons systemteknik.
Det tråkiga är att den är på engelska hmm
Senast redigerat av Jeppster (17 november 2009)

40 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Hej, kikade in prestanda 3.0.  Var fin innehållsförteckning. Tackar för den länken! Kan tydligen en del smile Var inte mkt nytt. Mekaniken har jag koll på.  Är el-läran jag är kass på å elektroniken likaså. Vet inte vad det är för böcker jag söker egentligen. Nog rena böcker i el å elektronik böcker så jag kan lära mig läsa el scheman... å förstå när det är vilken givare som nog spökar etc. (Är Småläning så pulat med allt dels för att en man skall kunna just allt å dels för att spara pengar!) . Frågat mig för mkt oxå märker jag. Är de j-vla nya bilarna som ställer till det smile Men å andra sidan gör ju de nya motorstyrnings systemen att trimningen blir så mkt lättare med en fet turbo bara smile Just det, de jag inte kan ju... Nåväl. Tack för tipset men just den boken var inget för mig! /Peter

40 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Light And Heavy Vehicle Technology innehåller GODIS som jag MÅSTE lära mig som steg 2. Steg 1 får nog bli mer El å elektronik.

Tack för tipset!

40 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Är nog mer inne på dessa typer av böcker i första steget:
------------------------------------------------------------------
Prestanda Länken 3 Fordonsel o elektronik 2:a uppl
av Larsson
Fordonsel och elektronik, Elektronik A B
av Bengt Männikkö

Kan ni rekommendera ena eller andra? Behöver man någon labblåda till för övningarna? Likaså övningsböckerna, rekommenderas de?

40 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
DESPERAT efter beg böcker då det tar 3-6 dagar att få hem nya via nätbutikerna.

Är nämligen så att jag först skulle få börjat Lernias fordonstekniska utb i Örebro i okt, vart fel å jag missade den starten. Skulle sedan få börja Lernias i Holmsund nu i nov men lärarna var fel informerad så kö tills mars 2010 där. Varit inställd på att omskola mig till fordonstekniker sedan i aug redan. Laddat som ni förstår å känner att jag dör om jag inte får lära mig NU smile (Ps. Är inte manisk eller barnslig är bara maniskt desperat som barn kan vara tongue Ds.)

747 Inlägg
17 november 2009
Peter_Nacka skrev:
DESPERAT efter beg böcker då det tar 3-6 dagar att få hem nya via nätbutikerna.

Är nämligen så att jag först skulle få börjat Lernias fordonstekniska utb i Örebro i okt, vart fel å jag missade den starten. Skulle sedan få börja Lernias i Holmsund nu i nov men lärarna var fel informerad så kö tills mars 2010 där. Varit inställd på att omskola mig till fordonstekniker sedan i aug redan. Laddat som ni förstår å känner att jag dör om jag inte får lära mig NU smile (Ps. Är inte manisk eller barnslig är bara maniskt desperat som barn kan vara tongue Ds.)

Om det är prestandaböcker så är det väl först och främst dom som gått fordon alt. liknande som haft prestanda som lärobok och vitt vad jag vet så är det svårare att få tag på dom begagnade =/

/ Toni Larsson

40 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Hej igen Tonimakaroni,

Jag köpte en bok. Får ta den tid det tar smile Hittade en jag kan låna på bibblan å läsa in mig lite på tills den kommer smile

Tack än en gång!

Peter

747 Inlägg
18 november 2009
Peter_Nacka skrev:
Hej igen Tonimakaroni,

Jag köpte en bok. Får ta den tid det tar smile Hittade en jag kan låna på bibblan å läsa in mig lite på tills den kommer smile

Tack än en gång!

Peter

Låter bra det! Vad blev det för en bok?

/ Toni Larsson

40 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Hej, det blev:

Fordonsel och elektronik, Elektronik ab (Bengt Männikkö)
F2000 Fordonsel A Arbetsbok (Bengt Männikkö)

Hoppas de blir bra. Nu är frågan bara hur man får ihop en labblåda på förhand. Står nämligen så här om faktaboken:

"Boken behandlar elektroniska kretsar, resistorer, färgmärkning, spänningsdelare, laborationer med spänningsdelare, lödövning, dioder och tillverkning av likriktare. Vidare får eleven bl.a. studera kondensatorn, transistorn och olika reläer."

Du kanske har tips på det oxå smile

Hälsningar
Peter

747 Inlägg
19 november 2009
Vi höll mest på olika labbkort när vi hade det i skolan, kan ju se mig för om jag hittar något men vad jag har för mig var dom inte billiga, finns ju även stor möjlighet att Elfa säljer något utav intresse alt. Kjell o Co.

/ Toni Larsson

40 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hej Toni...!

Ja, Elfa eller Kjell har nog de delar som boken kräver. Fått min ansökan godkänd till bilelektriker så viktigaste är nog att jag får in teorin så jag kan ta å mig allt när utb börjar. Ställa rätt frågor å de lite knepigare att själv reda ut/uppfinna hjulet på.

God morgon!
Peter

210 Inlägg
14 februari 2010
man får ju inte behålla fakta boken prestanda. så knappast att de finns så många i privata händer, än dom som går fordons 1an just nu.

enklast vore väll å få köpa av förlaget bakom prestanda?

689 Inlägg
14 februari 2010
Jag har några fordonsböcker från skolan hemma;
Bromsar och Chassi
Motorteknik
Kraftöverföring
Fordonskunskap BAS (av Prestanda)

Samtliga är sen jag gick i skolan, den av prestanda är den bättre av dom iaf

Sök