3086
Sök

Funderingar kring ljud..

251 Inlägg
10 februari 2010
#21
Det kan inte bli för grovt!! big_smile
FET jord mellan motor och kaross och lika från batteriet!
Sen får du återkomma med rapport!!

/TiGgR.

214 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#22
TiGgR skrev:
Det kan inte bli för grovt!! big_smile
FET jord mellan motor och kaross och lika från batteriet!
Sen får du återkomma med rapport!!

/TiGgR.

Får hoppas det räcker  med en 21mm2 från motor till kaross, batteri till kaross smile


ljudfantast
1 372 Inlägg
10 februari 2010
#23
det borde räcka om kabeln är kort, några decimeter i ordentligt pressade/lödda kabelskor.

4 693 Inlägg
10 februari 2010
#24
20mm2 är för klent. Hur tjocka är resten av strömkablarna?

Booyakasha!

214 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#25
Softis skrev:
20mm2 är för klent. Hur tjocka är resten av strömkablarna?

Själva pluskabeln till steget är 50mm2, jorden till steget är nog samma sen är väl jordkabeln till batteriet en 10mm2 kanske plus då en 21mm2

michieff skrev:
det borde räcka om kabeln är kort, några decimeter i ordentligt pressade/lödda kabelskor.

Ja kabeln är väl en max 2dm om ens de samt ordentligt lödda kabelskor, går då inte att slita loss för hand.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 februari 2010
#26
Om du har 50mm2 plus och jord till steget så tycker iaf jag att du ska sätta en 50mm2 jord mellan batteri och kaross, då är du iaf på den säkra sidan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

214 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#27
Någonting konstigt som jag märkte nu är att det står i manualen subwoofer min. 1ohm men sedan står det 2 x Subwoofer min. 2Ω Så detta förstår jag inte.. jag menar mina basare är ju båda på 1 ohm


21 761 Inlägg
14 februari 2010
#28
Dina basar har 2x4 Ohms talspolar, vilket du också skrev i inlägg #15. När du parallellkopplar talspolarna på varje bas så blir den totala impedansen 2 Ohm per bas.

Ditt steg tål ner till 1 Ohms impedans som lägst, den impedansen blir det också om man kopplar två stycken 2 Ohms basar parallellt. Det är så manualen menar när det står "2 x subwoofer min. 2 Ω". smile

Enligt vad jag förstår så skiljer det 0,5 V mellan generator och batteri när motorn går på tomgång, det är för mycket spänningsfall. Kolla upp både generatorns laddkabel och eventuell jordkabel/fläta mellan generator-motorblock.

Det kan vara så att när bilens strömförbrukare (exempelvis din stereoanläggning) börjar dra ström så blir spänningsfallet ännu större och att generatorns laddström stryps rejält, i så fall är det logiskt att spänningen sjunker till 12 V "i ett nafs". smile

Prova att mäta spänningen på själva generatorn när du spelar den där baslåten.
Senast redigerat av Drönirettab (14 februari 2010)

214 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Dina basar har 2x4 Ohms talspolar, vilket du också skrev i inlägg #15. När du parallellkopplar talspolarna på varje bas så blir den totala impedansen 2 Ohm per bas.

Ditt steg tål ner till 1 Ohms impedans som lägst, den impedansen blir det också om man kopplar två stycken 2 Ohms basar parallellt. Det är så manualen menar när det står "2 x subwoofer min. 2 Ω". smile

Enligt vad jag förstår så skiljer det 0,5 V mellan generator och batteri när motorn går på tomgång, det är för mycket spänningsfall. Kolla upp både generatorns laddkabel och eventuell jordkabel/fläta mellan generator-motorblock.

Det kan vara så att när bilens strömförbrukare (exempelvis din stereoanläggning) börjar dra ström så blir spänningsfallet ännu större och att generatorns laddström stryps rejält, i så fall är det logiskt att spänningen sjunker till 12 V "i ett nafs". smile

Prova att mäta spänningen på själva generatorn när du spelar den där baslåten.

Numera är det inte så lätt att prova då tydligen basarna brunnit hmm men jag ska fixa nya och kolla till alla kablar och inställningar osv. Då jag är så less på alla dessa problem smile
Kan det vara värt att satsa på 2 st 12" carpower blackbass igen? tyckte ändå dom spelade bra när sakerna väl fungerade..
Senast redigerat av Torgny (14 februari 2010)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 februari 2010
#30
Torgny,

du säger att du lött kabeln till skon. Vad har du för effekt i lödkolven? Och HUR har du lött den?

Att löda en 21mm2 kabel till en ringkabelsko kräver en EXTREM lödkolv. Nästan så jag skulle säga det är gasåga och lod som behövs, en vanlig lödpenna på 50W funkar aldrig.



/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

214 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#31
jonash skrev:
Torgny,

du säger att du lött kabeln till skon. Vad har du för effekt i lödkolven? Och HUR har du lött den?

Att löda en 21mm2 kabel till en ringkabelsko kräver en EXTREM lödkolv. Nästan så jag skulle säga det är gasåga och lod som behövs, en vanlig lödpenna på 50W funkar aldrig.



/Jonas

Gasåga? Ja, propan.. dvs. ungefär som en blåslampa.


2 Inlägg
14 februari 2010
#32
Tjenare alla ljudbyggare, har precis köpt lite ljud till min 740 GL, köpte kenwood stereo med 3st lågnivåutgångar, som ni kanske förstår så e jag helt ny på detta ämne....MEN jag köpte MDS högtalare till fram och bak, jag har dragit allt till bak för ett slutsteg ska driva högtalarna och ett som driver basarna som kommer snart. problemet är den att jag fick med 4st dosor som ska rena ljudet till framhögtlarna och diskanterna som sitter i panelen, E det nån som har nått tips hur man så smidigt som möjligt sätter dessa dosor? nån som har varit med förut när det gäller 740? tacka på förhand Mvh Andrej smile

214 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#33
Så, basarna är trasiga så nu är min fråga, vilka är bättre?
Hertz ES300D eller helt enkelt carpower blackbass 12"?
Och går 2 st Hertz ES300D använda med ett carpower power 1/1000D slutsteg som klarar
1200WRMS på 1Ω
870WRMS på 2Ω
530WRMS på 4Ω
Och folk har förvirrat mig, tydligen körde jag basarna på 1 ohm när jag hade plus från varje talspol till plus på slutsteget och båda minus till minus på slutsteget..
Senast redigerat av Torgny (14 februari 2010)


21 761 Inlägg
14 februari 2010
#34
Ja, du belastade steget med 1 Ohm när basarna kopplades på det sättet. Då kan steget dra ordentligt med ström och strömförsörjningen måste vara stabil, vilket den inte verkade vara.

Ifall du väljer ES300D så har den basen samma impedans på talspolarna som Blackbass 12, därför måste du fixa till strömförsörjningen om steget ska belastas med 1 Ohm. Vilken av basarna som är bättre får någon annan svara på, jag har inte testat någon av dem. smile

21 761 Inlägg
14 februari 2010
#35
Torgny skrev:
Numera är det inte så lätt att prova då tydligen basarna brunnit hmm

Då kan du istället slå igång fläkten på full fart, elbakruta (om det finns) och även eventuella extraljus, på så sätt belastas generatorn en hel del och man får direkt reda på om det är stort spänningsfall mellan generator-batteri. smile

214 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#36
Drönirettab skrev:
Ja, du belastade steget med 1 Ohm när basarna kopplades på det sättet. Då kan steget dra ordentligt med ström och strömförsörjningen måste vara stabil, vilket den inte verkade vara.

Ifall du väljer ES300D så har den basen samma impedans på talspolarna som Blackbass 12, därför måste du fixa till strömförsörjningen om steget ska belastas med 1 Ohm. Vilken av basarna som är bättre får någon annan svara på, jag har inte testat någon av dem. smile

jag börjar funderar om det inte är för att basarna varit trasiga ett tag som den dragit mycket ström helt plötsligt.. Men jag ska försöka se om problemet kvarstår då jag fixat grov jordkabel till batteriet och så.. Sedan har jag också xenon i extraljus osv men den dippar inte lika mycket nu som innan jag hade satt grövre jordkabel.
Senast redigerat av TTW (8 februari 2011)



Sök