2692
Sök

Trimma b230ft - siktar på 400hk? vad behövs?

190 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#1
heej!!
vet att det finns trådar om det här men inte exakt av vad som man behöver.. men siktar runt 400hk..

kommer nog köpa en 740 tic med rasad motor, så tänkte köpa ett nytt block, nya kolvar o stakar och kanske vevaxel om det är bäst så.. men vad mer behövs? ge mig tips nu!
vilken topp som ska användas, allt till soppan, spridare o allt smile

jag siktar på så nära 400hk iaf, tänker bygga seriöst! och kommer köra med orginal sprut om går och uppgradera till typ ms eller vems i framtiden!

Pan
13 februari 2010
#2
maccan92 skrev:
heej!!
vet att det finns trådar om det här men inte exakt av vad som man behöver.. men siktar runt 400hk..

kommer nog köpa en 740 tic med rasad motor, så tänkte köpa ett nytt block, nya kolvar o stakar och kanske vevaxel om det är bäst så.. men vad mer behövs? ge mig tips nu!
vilken topp som ska användas, allt till soppan, spridare o allt smile

jag siktar på så nära 400hk iaf, tänker bygga seriöst! och kommer köra med orginal sprut om går och uppgradera till typ ms eller vems i framtiden!

Portad 531 topp
b230 block oringat med h-profil
Walbro till soppan

Kamar kan jag inget om

Sen får du ju uppgradera drivlinan endel med. Diffbroms eller spärr Bmw låda smile

Inte för att låta tråkig men börja fixa med drivlinan och väghållningen innan du trimmar. Kmr inte bete sig vettigt annars. Är inte nöjd med min 940 och den har kanske 230hk...
Senast redigerat av Pan (13 februari 2010)

190 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#3
Pan skrev:
maccan92 skrev:
heej!!
vet att det finns trådar om det här men inte exakt av vad som man behöver.. men siktar runt 400hk..

kommer nog köpa en 740 tic med rasad motor, så tänkte köpa ett nytt block, nya kolvar o stakar och kanske vevaxel om det är bäst så.. men vad mer behövs? ge mig tips nu!
vilken topp som ska användas, allt till soppan, spridare o allt smile

jag siktar på så nära 400hk iaf, tänker bygga seriöst! och kommer köra med orginal sprut om går och uppgradera till typ ms eller vems i framtiden!

Portad 531 topp
b230 block oringat med h-profil
Walbro till soppan

Kamar kan jag inget om

Sen får du ju uppgradera drivlinan endel med. Diffbroms eller spärr Bmw låda smile

Inte för att låta tråkig men börja fixa med drivlinan och väghållningen innan du trimmar. Kmr inte bete sig vettigt annars. Är inte nöjd med min 940 och den har kanske 230hk...

okeej!
hmm, okej.. om man säger kanske 300hk dåå och sen fixar även drivlinan och väghållning.. vad tror du det priset hamnar på ? tongue

64 Inlägg
13 februari 2010
#4
Beror ju på om du kan skruva eller om du har tummen mitt i handen.

23 Inlägg
13 februari 2010
#5
Ge dig inte in på nåt som du inte vet va du sysslar med.

Pan
13 februari 2010
#6
albah skrev:
Ge dig inte in på nåt som du inte vet va du sysslar med.

Då lär man sig inget smile För 3år sen hade jag inte ens bytt däck på en bil..

Pan
13 februari 2010
#7
maccan92 skrev:
Pan skrev:
maccan92 skrev:
heej!!
vet att det finns trådar om det här men inte exakt av vad som man behöver.. men siktar runt 400hk..

kommer nog köpa en 740 tic med rasad motor, så tänkte köpa ett nytt block, nya kolvar o stakar och kanske vevaxel om det är bäst så.. men vad mer behövs? ge mig tips nu!
vilken topp som ska användas, allt till soppan, spridare o allt smile

jag siktar på så nära 400hk iaf, tänker bygga seriöst! och kommer köra med orginal sprut om går och uppgradera till typ ms eller vems i framtiden!

Portad 531 topp
b230 block oringat med h-profil
Walbro till soppan

Kamar kan jag inget om

Sen får du ju uppgradera drivlinan endel med. Diffbroms eller spärr Bmw låda smile

Inte för att låta tråkig men börja fixa med drivlinan och väghållningen innan du trimmar. Kmr inte bete sig vettigt annars. Är inte nöjd med min 940 och den har kanske 230hk...

okeej!
hmm, okej.. om man säger kanske 300hk dåå och sen fixar även drivlinan och väghållning.. vad tror du det priset hamnar på ? tongue

Lite prisexempel tagit ur huvudet bara!!

Aussielocker 3-4000
Bmwlåda 5-6000
Sänkningssats 5000
531 topp 1500-2000
b230fkblock 2000-4000
Walbro 1500?
3" lmm 1500
s60r spridare 2000
16t turbo 1500-2000
Chipp?
koppling?

Sen tillkommer ju massa små saker.. Kostar ju som sagt! Men inget är ju gratis tyvärr. Bara spara bygga i omgångar. Sen får man ju prioritera vad man vill ha kan ju bygga bara motor men då ångrar man sig nog.

147 Inlägg
13 februari 2010
#8
Ny snurra får du nog också ta och fundera på kan jag tänka mig!


1 497 Inlägg
13 februari 2010
#9

213 Inlägg
13 februari 2010
#10
Kolla in min kärra, borde ligga nånstans runt 400hk...De både kostar pengar och tar tid, alltid nåt som rasar smile

Streets Of Sundsvall Crew
482 Inlägg
14 februari 2010
#11
Viktigast är blocket då du garanterat kommer vilja bygga vidare på det senare

börja med att söka ett sent(1995+) fk"oljekylda kolvar" block som gått långt då dessa tappat alla spänningar mm som finns i nya motorer

Vevaxel skulle jag ha kört orginal men det finns mycke att välja på

Stakar kan du använda volvos h-profil men du får fina nya h-profil för ca 6k och då får du alla lager du behöver oxo

Sen när du kommer till kolvar får du ta dig en funderare för smidda kolvar kostar från 7-15k till b230 och om du sedan ska bygga om till MS och mappa och grejjer så är det lätt hänt att du bränner en kolv och då kostar det flis

Så där får du välja på att köra på lite billiga kolvar eller riskera att bränna kolvar för 10k när du mappar lite snålt med soppa

topp är det 531 som många kör med och dessa kan du bearbeta hur mycke som helst men ska du bearbeta så kan du sattsa på en billigare topp

turbo väljer du efter resten av motorn så det kan jag inte tippsa om

Om du ska ta ut 400 hästar så köp grejjer för 600 och stressa inte prylarna för mycke

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc

Pan
14 februari 2010
#12
topp är det 531 som många kör med och dessa kan du bearbeta hur mycke som helst men ska du bearbeta så kan du sattsa på en billigare topp.

Varför? Är ju bättre kanaler i 531an jag hade då inte köpt en 530 iaf. 531 får ju ju för under 2000. Men annars lät det bra du skrev wink

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 februari 2010
#13
och se till att ha en riktig kam, ingen standard a/vx3 eller liknande

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

556 Inlägg
15 februari 2010
#14
NITROUS skrev:
och se till att ha en riktig kam, ingen standard a/vx3 eller liknande

vilken kam rekomenderar du då?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
#15
Marbu skrev:
NITROUS skrev:
och se till att ha en riktig kam, ingen standard a/vx3 eller liknande

vilken kam rekomenderar du då?

beror helt på budget såklart, men enems turbokammar t.ex har man taskigt med pengar så finns ju månen7 på folkraceshoppen, iofs ohärdad.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök