3345
Sök

Seriöst baslåde bygge i volvo 244 (skiss)

74 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
Tänkte att jag skulle fixa lite riktig bas i kärran nu, och självklart ska det byggas för hand!

Materialet får bli mdf 22 mm och bygget ska se ut så här:
http://img69.imageshack.us/img69/1544/l … issso3.jpg

Vad är då frågan?
Jo.

Jag tänkte köra upp två basbortar enligt skiss genom hatthyllan (ett rör ur varje låda). Sen tänkte jag även låta högtalarna spela ut genom skidluckan. Hur kommer detta låta tror ni?

Elementet tänkte jag mig Funderade på JBL GTO 1202D

Fs 23,5 Hz
Vas 97,8 liter
Qms7,14
Qes0,47
Qts 0,44

Så nu behöver jag hjälp med lådvolym, hur många grader lådan ska luta (om det spelar roll), hur stort basrör osv... Gör det något att lådan är lite annorlunda då den är lägre under 6*9 Orna? Bör man bygga in dem för att inte baslådan ska påverka dom?

tips emottaget tacksamt!

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 september 2006
Hej, nej lådan kan vara "annorlunda" i kanterna men vad ska du ha 6*9 till, det spelar aldrig bara med olika element som spelar samma frekvens...

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 september 2006
ska du berkligen ha elementen riktade mot baksätena? känns som om dom kan skadas osv.

man lever bara en gång så lev väl!

2 911 Inlägg
22 september 2006
Bygg helre blockeringen för trycket som du vill få in i kupén fram på lådan, jag har flera gånger upplevt att en bakre avskärmning förändrar avstämningen på lådan då det blir en extra låda den spelar i. Sen beror det på hur petig du är också.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 september 2006
Det absolut vanligaste på en sedan är att montera basarna mot ryggstödet och sen öppna skidluckan..

74 Inlägg
24 september 2006
Trådstartare
ok, har tänkt om lite.. funderar på att trycka in två st bandpasslådor som är ritade av jbl.

http://img236.imageshack.us/img236/7694/bandpasspe3.jpg

Lådan får bli efter de måten som bilen klarar, dvs rätt exakt 4.5*3*3.5 dm nånting.
Röret dras sedan upp genom hatthyllan såklart, dvs, får upp två st rör där, som kommer sitta bredvid jbl 6*9:orna.

Kommer se jäkligt maffisgt ut med två st 10 cm rör där big_smile

Iaf, vad tror ni om detta, alltså ljudmässigt i kupen smile? Bättre alternativ på lådor? Tycker detta sättet bör vara det bästa sättet att verkligen få in basen, inte bara ställa en låda bakom skidluckan..

Om jag kör på det kommer jag göra ett projekt och lägga upp här smile

21 761 Inlägg
24 september 2006
Det borde bli bra tryck in i kupen eftersom allt ljud kommer från portarna, det brukar ju föreslås att använda bandpasslåda just för att vara säker på att få in ljudet i kupen.

Blir säkert bra tror jag.

74 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
En ny uppdaterad ritning..

Snackade med nårdik killarna och de hade inget att tilläga smile
Ska fluffa till och dämpa den slutna kammaren.. Bygga i 18 mm mdf tänkte jag, bör bli rusikt stabilt då ytorna är rätt små..

http://img155.imageshack.us/img155/6339 … naljn1.jpg

vad tror ni?

Sök