3212
Sök

Framsystem, volvo s40

24 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#1
Hejhej ska införskaffa mig ett nytt framsystem till bilen då orginalarna börjar avlida.

Jag undrar om ni har några bra tips på några 5,25:or som passar rakt in i orginalhålen på en s40?

Har kollat på Kicker KS 5,25 (http://dbakuten.se/detail-item_id-10148) & Focal A1 (http://dbakuten.se/detail-item_id-12113)

Är dessa något att ha? o passar de rakt in i dörren på en s40?

Planerna som det ser ut just nu är att köpa mig framsystemet och till en början driva det på stereon (Pioneer 4200SD) och sedan köpa ett steg till sommaren.

Sen har jag lite funderingar kring det här med dämpning, borde jag dämpa framdörrarna? Hur gör jag det?


Budgeten hursomhelst ligger på 3000-3500kr med kablar så släng gärna ihop några paket som ni tycker passar bra till Metal/Hårdrock & även techno.

(Högtalarna ska i framtiden spela tillsammans med en bas i skuffen.)

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 februari 2010
#2
kolla in denna tråden om dämpning

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165979


Du ska alltså driva elementen på stereon till det att du får råd med ett steg till sommaren? För 3000-3500 kr inkl kablar KAN du få steg och element (inga värstinggrejer men helt ok), vad har du för krav?
Det är ingen fröjd att lyssna på kitsystem drivet av stereon.

24 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#3
okej, ne jag kan helt klart överväga att köpa steget redan nu, och till detta har jag en budget på 3500kr inkl kablar.

Har inga skyhöga krav då det är förstabilen vi snackar om.

24 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#4
Tänkte på de att om jag ska lägga runt 1500kr på ett steg så får jag ju runt 50WRMS per högtalare, bli det ändå en stor skillnad från stereon som har "50x4" vilket man kanske inte kan lita på?

Vill ju ändå ha ett ganska stort lyft.

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 februari 2010
#5
steg:

http://www.blekingebilradio.se/index.ph … ry_id=688#

steget längst ner, u-dimension glow

element (kitsystem):

http://www.blekingebilradio.se/?category_id=661#

DLS R5A

kablar:

http://www.blekingebilradio.se/index.ph … ory_id=487

16kvmm-kitet

Summan blir nånstans 3500, dock tycker jag du borde satsa på grövre kablar då du kommer uppgradera i framtiden. Om du lägger budget på 4000 så får du grövre kablar och slipper riva ut det som är draget i framtiden. Eftersom du ska spela rockmusik så dämpa dörrarna ordentlgit så du får ut midbasen och fylligheten i ljudet så blir det kanon.

edit: ja 50 wrms slutstegseffekt i förstärkning på elementen är en markant skillnad från stereons 50 MAX watt, i praktiken resulterar det i 10-15 wrms per kanal
Senast redigerat av michieff (21 februari 2010)

1 523 Inlägg
24 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#7
Okej, stort tack!  Såg riktigt bra ut det där! 

Du menar grövre strömkablar gissar jag på?  Kommer nog inte uppgradera framsystemet mycket mer efter denna uppgradering. (Kanske om jag spelar sönder något)
  Nästa steg i uppgraderingen blir troligtvis Baslåda + monoblock.

Vilka högtalarkablar ska jag använda då? Spelar det någon större roll? Har nämligen några från ljudsystemet hemma kvar.

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 februari 2010
#8
pekk skrev:
Okej, stort tack!  Såg riktigt bra ut det där! 

Du menar grövre strömkablar gissar jag på?  Kommer nog inte uppgradera framsystemet mycket mer efter denna uppgradering. (Kanske om jag spelar sönder något)
  Nästa steg i uppgraderingen blir troligtvis Baslåda + monoblock.

Vilka högtalarkablar ska jag använda då? Spelar det någon större roll? Har nämligen några från ljudsystemet hemma kvar.

Alltså du kommer förmodligen dra en strömkabel framifrån bakåt i bilen. Om du ska ha en baslåda i framtiden kommer du behöva ett till steg och grena strömkabeln i ett fördelningsblock och då måste kabeln vara tillräckligt tjock för att leverera strömmen med rätt spänning till båda stegen. 16kvmm kommer då rätt säkert vara för litet.

Högtalarkablar köpte jag på kjell&co för 17kr/m OFC 2X2,5kvmm, funkar alldeles utmärkt. Är kabeln tunnare än 2X1,5kvmm skulle jag inte använda den iaf.

24 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#9
Jaha, man drar bara 1. tänkte att man drog 2, men då förstår jag. 

Hur stor strömkabel kan man tänkas behöva om jag nu kanske köper ett monoblock på runt 400WRMS  till sommarn?

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 februari 2010
#10
Jag kör en 21kvmm kabel på en 90Asäkring och runt 550 wrms som mest och det fungerar alldeles prima. Men hade jag haft råd med 35kvmm hade jag köpt det, alltid bra att vara på säkra sidan även om min rigg nog aldrig kommer dra i närheten av 90A. I ditt fall kan du köra med samma kabeltjocklek som jag har men när du ändå är i farten så köp en grövre smile

24 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#11
Hehe man vill alltid ha bättre grejer men någonstans får det vara nog big_smile

Vad tror du om Hollywoods kabelpaket där det ingår lågnivåkabel?

(20mm2 kabelpaket med 2-kanalig lågnivåkabel. Material: CCA ) för ca 400kr

Sen angående dämpningen, vilken dämpmatta borde ja köpa? Asfalts eller den andra silvriga?

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 februari 2010
#12
Om jag vore du hade jag köpt lågnivå, remote och strömkabel för sig. Biltema har billiga bra strömkablar i koppar. Lågnivåkablar kan du hitta hos en bilstereobutik (köp inte på biltema) och vanlig 0,75kvmm kabel går bra som remote. Du använder samma typ av kabel till jord som du använder till ström. Var noga med att markera dem olika bara.

Ang dämpning så tillhör jag till de som är nöjd med enbart asfaltsmatta men butylmatta (silvrig ovansida) är enligt många den bästa mattan. För applicering krävs inga spritrena ytor och man behöver inte värma fast mattan som med asfaltsmatta. Den är också tunnare och ska verka bättre än en tjockare asfaltsmatta. Om du har råd med butyl så köp det med andra ord!


Sök