2329
Sök

Projekt "pärlan" Volvo 245 -87

107 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#101
Det här kanske inte är så viktigt, eller ett så stort problem men..

Volvon spottar och fräser på låg tomgång, det tar tid - även om jag har gaspedalen i botten, att få henne o komma upp i varv. Måste över 3-4 tusen v/m för att hon ska gå "rent" och kunna lägga i en högre växel, men då händer samma sak igen att hon spottar och fräser och "håller på att dö".

Samt så går hon åt helvete på choken. På 3 burkar bara.

Är detta bara för att det är så kallt ute? Hon har bara stått ute i kylan hela vintern.
Eller kan de va något som man kan fixa lätt?

Forummoderator
26 339 Inlägg
6 januari 2010
#102
Det där med att han spottar och fräser, det kan mycket väl ha med kylan att göra. Men kan ju även vara nåt annat. Vad vet jag dock inte.
Nåt jag däremot vet, är att du har - ursäkta om jag säger det - väldigt lustiga fel med bilen tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
6 januari 2010
#103
För att en förknasarmotor ska gå rent i ordentlig kyla så behövs det nog att allting är "perfekt" har jag en känsla av, det får inte vara någonting som är halvtaskigt inställt. Där har insprutarna en fördel. Att motorn går dåligt på choken är inget ovanligt vad jag har erfarenhet av, gäller att försöka få rätt balans mellan själva chokefunktionen och påverkan av gasspjället.

Visst var det väl en B230K i bilen?

Den förgasaren är ju knepig enligt många, jag har dock aldrig skruvat i en sån själv. hmm

107 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#104
AirOne skrev:
Nåt jag däremot vet, är att du har - ursäkta om jag säger det - väldigt lustiga fel med bilen tongue

Jag tror att det beror på ägaren, ja, men det kan ju lika gärna vara förgasaren som ni säger.
Eller helt enkelt bara kylan.

Men kan man göra något åt att den går dåligt på choken?
Senast redigerat av Ichtyostega (6 januari 2010)

107 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#105
Jag har börjat lära mig hur länge hon måste ha choken i och hur hon beter sig när man måste ge lite extra gas smile

MEN:
Imorse när jag skulle fara hemåt startade jag, körde ca 500m. Parkerade och efter ca 20min skulle jag starta och köra iväg, gick inte. Hon "tuggade" bara. Var "påväg" ett par sekunder några gånger, men sen började batteriet vika sig.
Testade att hälla i 8-9 liter bensin, ingen skillnad. Det var då inte soppatorsk.
Testade att choka och gasa via motorhuven, ingen skillnad.

Det känns som att det är tändstiften, skulle vara ganska otroligt om det är tändspolen igen.
Ska testa imorgon.

Sen blir det blocket så fort hon startar igen.
Någon som är intresserad redan nu? *suckar*

Med lem
768 Inlägg
13 januari 2010
#106
Hej hallå. Måste hålla med AirOne om de lustiga felen. Kollat kablar från batteri osv? Kolla över alla jordningar. Tycker personligen det är bättre med kabel som återledare (-) Men man sparar ju in kabel på att jorda i karossen...

Har en bagge från -60, 6V elsystem. Det elsystemet kan vara förj-igt trassligt med dålig kontakt osv. 6V krämar väl på för dåligt.

Tråkigt när elen strular! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

21 761 Inlägg
13 januari 2010
#107
Ichtyostega skrev:
Imorse när jag skulle fara hemåt startade jag, körde ca 500m. Parkerade och efter ca 20min skulle jag starta och köra iväg, gick inte. Hon "tuggade" bara. Var "påväg" ett par sekunder några gånger, men sen började batteriet vika sig.
Testade att hälla i 8-9 liter bensin, ingen skillnad. Det var då inte soppatorsk.
Testade att choka och gasa via motorhuven, ingen skillnad.

Det känns som att det är tändstiften, skulle vara ganska otroligt om det är tändspolen igen.
Ska testa imorgon.

I just det fallet kan det ju helt enkelt vara motorn som blev sur, inte omöjligt iaf. Starta en kall motor, köra en kort bit och stanna. Då kan den ibland bli svårstartad när den har stått "ett litet tag". smile

107 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#108
robininfOCUS skrev:
Hej hallå. Måste hålla med AirOne om de lustiga felen. Kollat kablar från batteri osv? Kolla över alla jordningar. Tycker personligen det är bättre med kabel som återledare (-) Men man sparar ju in kabel på att jorda i karossen...

Har en bagge från -60, 6V elsystem. Det elsystemet kan vara förj-igt trassligt med dålig kontakt osv. 6V krämar väl på för dåligt.

Tråkigt när elen strular! /Robin

Hej. Menar du en kabel som återledare på minus på batteriet?
Jag suger helt på el, så att kolla upp kablar och fästningar och sånt är inte min grej, jag vet ju inte vart alla kablar ska ifall de sitter fel :S

Men i mitt fall är det nog glappande kontakter när det gäller blinkers och sånt.

Idag bogserade jag och pappa hem bilen iallafall, hände ingenting med starthjälp/startgas.
Däremot när jag "körde på startmotorn" in till garaget så var hon påväg att tända, det kändes verkligen som att hon hade startat om jag fortsatt lite lite lite till...
Ska låta henne bli varm och sen försöka igen.

125 Inlägg
14 januari 2010
#109
kollat kondens i fördelaren ? kolla så tändkablar e fräscha, om du får igång den försök få tag på en strobelampa och kolla så tänningen är 100%rätt inställd, för är det förtidig tändning så kan den bluddra lite, kolla även luftfilter och gör ren förgasare osv smile sen kan du lossa en sladd itaget o göra rent under kan oxidera där sladdarna sitter och det är inte bra smile sen kan det även hjälpa att putta eller dra igång en bil om du har ngn som kan hjälpa dig såklart ! kolla även alla relä och så soppa pump osv funkar !


Mvh


107 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#110
Tack för handboken Pontus06 wink

Kollade i fördelaren och där såg allt OK ut.
Putsade och pillade lite på varje tändstift. Hällde i k-sprit.
Sen startade hon som en klocka igen UTAN choke btw. (hon fick stå i varmgarage i ett dygn.)

Så jävla lättad jag är. Nu ska hon säljas.

107 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#111
Guess what?
Fixade kopplingsras igår kväll.

Sån jävla tur jag har, visst?
Jag tänker inte laga det, så jag ska in och sänka priset på annonsen och ändra lite och hoppas på att hon försvinner snabbt som fan.

107 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#112
Det är troligen bara kopplingsvajern som har gått på bilen.
Har bara fått höra det, alltså inte bekräftat genom att kolla under och känt.

Om det bara är det så ska jag nog laga och göra om i annonsen ÄNNU en gång.
sad

107 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#113
Bilen är såld nu å de finns inget projekt kvar, så jag tänkte kan ni låsa tråden kanske?

21 761 Inlägg
6 februari 2010
#114
Men då är det ju bara att börja med ett nytt projekt. wink

107 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#115
Drönirettab skrev:
Men då är det ju bara att börja med ett nytt projekt. wink

Lär ju skapa en ny tråd isåfall...
smile


Sök