3600
Sök

Hur varmt blir ett grenrör? räcker det med värmetålig färg som tål 600 grader?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
tjena!

mitt grenrör ser lite halvskabbigt ut så tänkte slipa det och sen spruta på rostskyddsfärg. har färg som tål upp till 600 grader på jobbet, räcker detta eller blir grenröret ännu varmare? smile

det är en turbomotor ifall det spelar någon roll.

MVH Fredrik

Herr
1 722 Inlägg
25 februari 2010
Jag skulle nog inte rekomendera att måla det, linda det med avgasbandage istället, mer racigt o bättre=)

Grenröret blir väl runt 8-900grader? rätta mej om jag har fel!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

8 251 Inlägg
25 februari 2010
På en turbomotor räcker det inte, grenröret blir bra mycket varmare än å. På en sugmotor hade det funkat.

111 Inlägg
25 februari 2010
Sedan beror det väl en hel del på motor, mod, körstil etc. Jag menar åker man bara raggarrundan i en gammal åtta på 1000Rpm kanske, kanske det skulle funka, men åker man moddad bil på bana så räcker nog inte färg särskilt långt!

För säkerhets skull säger jag som föregående talare; Linda... Snyggare och bättre! :-)

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

1 903 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
okej! tack så mycket! smile tycker det ser så illa ut med brun rost mitt i motorrummet tongue

8 Inlägg
25 februari 2010
du kan blästra dom & zink grenröret 2-3 lager.
har gjort  på min typhoon & har fått grenrören att glöda  pgr att soppa pumpen gav upp,
det flagnar ej av från grenrören + att det håler in en del av värmen.
kolla bilderna på min garaget sida .

502 Inlägg
26 februari 2010
jag har sån färg på mitt grenrör, ska klara 650 grader men det är ju med marginal såklart, har avgastemp på ~750 grader som max och det klarar färgen utan problem

så det funkar nog för dig, beror ju på färgen också, den jag har är köpt på mekonomen tror jag

1 903 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
JoeyJ skrev:
jag har sån färg på mitt grenrör, ska klara 650 grader men det är ju med marginal såklart, har avgastemp på ~750 grader som max och det klarar färgen utan problem

så det funkar nog för dig, beror ju på färgen också, den jag har är köpt på mekonomen tror jag

okej smile aa jag får fundera lite på det. det är vanlig värme färg. står faktiskt "för avgasrör" på burken har jag för mig så borde ju fungera tongue men blir kanske snyggare med avgasbandage tongue

Sök