Som jag förstår det så har han tagit plåtarna från den SÄMRE bilen som är obes och allmänt värdelös
Och satt dem på sin bättre, fräshare och besiktigade bil?
Denna handling har ingen som helst nytta för honom som ägare / förare, det betyder i princip altså att han kan köra den DÅLIGA bilen med falska skyltar och den BRA bilen blir stående med informationen på den dåliga bilen (=den regplåten vill han inte köra med, för polisen kommer ta honom direkt när de kollar reg.nr och den är avställd och obes)
Den ENDA förklaringen till detta agerande är enligt mig att lura någon, att begå bedrägeri och lura köparen att köpa bilen som är SÄMRE, och sen hoppas på att köparen inte kontrollerar uppgifterna
och eftersom BÅDA bilarna står på honom så är det inte ett fall för "god tro" ändå, då säljaren har kontroll över vad som händer/hänt med BÅDA bilarna i fråga
Hade bilen varit stulen, och du köpt den av en person som inte ägde bilen, då är det enligt mig en helt annan sak
Men i detta fallet tycker jag det verkar helt solklart att hans avsikt från början är att lura köparen
För jag tyckte jag läste att samma person stog som ägare på båda bilarna?
Om man har två likadan bilar och den bättre är godkänd men avställd pga dyr skatt eller försäkring, och sen har man en TILL godkänd bil som är bes, skatt och försäkrad men billigare skatt och försäkring, så kan man vilja byta skyltar för att åka billigare med den bättre bilen, men det han har gjort är att ta en skylt från en bil som inte får vara i trafik, det är ju helt poänglöst?