Bromar skrev:
Apropå 5.25 kontra 6.5 som du har i dörren, är det stor skillnad på 5.25 o 6.5 eller är det mer kvalitén och märke som talar om vad som spelar bäst?
Har du några tips på hur jag demonterar bagaget är det klipps där med eller sitter där skruvar? på panelen runt om sått säjja:) mattan är den limmad? och nu menar jag den som går upp en bit på väggarna?!
Har inte lyssnat på 5.25 vs 6.5 så har inget korrekt svar på det. Men vad ja tror så handlar det mer om skillnaden på basljuden/(när det spelas låga frekvesner) om man skulle jämföra de två. Då 6.5 har större konarea och därmed kan flytta mer luft.
När det kmr till mellanregister osv TROR jag inte att det är ngn skillnad, inte vad jag hört iaf.
Såg att denna tråden låg uppe,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169290.Märke o kvalite går definitivt före storleken på dem, ingen tvekan!! Du kmr aldrig få en bra svar på vilka som är är bäst då smaken är som baken, MEN som sagt har aldrig hört ngt negativt om dls och många rekommenderar de märket, Är dock lite osäker på hur de spelar om man kontrar dem mot konkurrenter om man väljer den lägsta prisklassen.
Däremot så är dämpning väldigt viktigt. Köp bitumen(asfaltsmatta) hos mekonomen 4mm (50 kr st vill ja minnas) och sätt i dörrarna när du endå ska montera ner dem förr att dra nya kablar. Sätt fast de över hålen som du ser när du tar ner dörrpanelen, du får riva bort all skyddplast som sitter över hålen just nu, du ersätter ju dem nu med ngt bättre
![wink](img/smilies/wink.png)
. Med hålen menar ja de öppningar i plåten som gör att man ser vindrutan osv. Gör du det tätt där så att hela dörren blir som en låda mellan den plåten du tätar och ytterplåten på dörren, så kmr dina högtalare spela MKT bättre mellanregister oavsett om du väljer 5.25 eller 6.5.
Väljer du att modda till 6.5 så finns olika metoder. Finns bafflar som man kan köpa för 3500kr st där det egentligen bara är att skruva fast baffeln o högtalaren sen i baffeln, så är det klart i princip.
Jag valde att kapa i dörren. men eftersom plåten är ojämn så va det iinte direkt "bolt on". Köpte en tjock universal baffel(distans ring av plast) och slipade till den så att den skulle bli anpassad efter dörrens form.
Det var väldigt enkelt tog bara en fil och filade så att ringen blev anpassad efter underlaget. Fäste den och tätade även runt om ringen med "negertoy" så att det blir tät och inga inget skrammel. Detta plus dämpning blev ett väldigt lyckat resultat. Har dock inte fått det bekräftat då jag ska tävla först på elmia i år. (Och ang skrammel så finns det gott om andra saker som skramlar i irriterande otakt till musiken i bilen
![wink](img/smilies/wink.png)
)
Har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet men dock på hur det ser ut när man demonterat dörrpanelen. (bild längst ner)
När du ska dra in kablarna genom slangen/dörren så finns det olika alternativ. Det seriösaste och kanske det som också är det bästa är att borra hål i ett ledigt område i kontakten och trä igenom sladden den vägen. Jag har dock varit väldigt slarvig här och gjort som du kallar det hemmafix. Lossnade lite på fästerna, både i karossen och i dörren och drog in kabeln under kontakten/fästerna, dvs de sitter inte 100% tätt som de gjorde innan. Inget jag tänker på eller bryr mig om och gör nog hellre så än att börjar borra/röra bland bilens strömkablar. Finns flera andra trådar om hur detta går till.
När det kmr till mattan där bak så är jag osäker på hur det ser ut i v40. Men i min så är sidorna bara fästa med de gråa plastskruvarna som du ser tydligt, åtminstone i s40. Jag är dock osäker hur mattan är fäst i botten. Har bara lyft vissa delar av den. Men vad jag kunde se så är det inte fäst med ngt mer än dessa gråa skruvar runt om, iaf i s40 då.
Hade ingen i umgänget ja kunde bolla med eller fråga om råd.
De rörda ringarna är de ställerna jag hade problem med. Till höger finns ett hål till dörrpanelen. Upp till höger är plåten ojämn. Och kapar man till vänster så kmr högtalaren utanför en kant.