3896
Sök

Högtalare till V40 hathyllan? Erfarenheter och förslag Tacksamt!

______________JDM______________
204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Hej!
Har volvos original högtalare installerat förutom subben som är urkopplad. till de så har jag en sub på 2*8tums i en låda på ungefär 60 liter sluten. Som ger mig de bastrycket jag vill ha inte för mycket och inte för lite "är ingen bas vibrations sökare" så jag nöjer mig med 2 8 tummare fint smile

Nu skulle jag vilja ha lite mer tyck på mellan registret, då jag driver basen med ett Lightning Audio B2 400.4
bryggat, och har 2 kanaler över på det så tänkte jag köra ett par högtalare i hatthyllan utan låda då, blir detta bra eller dåligt?! någon som har ett tips på vad jag annars kan göra?

Resterande av volvos original högtalare diver jag med volvos stora huvudenhet, som ni märker har jag inte så höga krav som proffsljud utan nöjer mig med volvos HU.

Tänkte även passa på att fråga om det knastret som låter när man sätter på stereon, som kommer från slutsteget kan försvinna på något sätt?!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

392 Inlägg
28 februari 2010
Ang knastret så är det första jag tänker på dåligt jordat, testa att hålla en separat sladd från jorden till ngn plåtdel och se om det blir ngn skillnad. Ang mellanregistret så hade jag valt att byta framhögtalarna istället, då de hamnar närmare örat än de därbak. Väldigt lätt att byta framtill också, det är 5.25 som sitter där. Tar bort gallret och sen har du 4 skruvar och sen är det bara att ersätta. Stora stereon fungerar helt utmärkt, använde  den själv ett bra tag.

Hör gärna av dig hur det går för dig och/eller om det är ngt mer du undrar.. smile
Senast redigerat av striper (28 februari 2010)

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Behöver jag slutsteg om jag uppgraderar dörrarna eller räcker med med volvos stora hu?
Tänker att det kanske blir lite mekkigt och dra sladdar bak till slutsteget eller har du några lätta tips? smile

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Men ang knastret så är det ju bara precis när steget startar, borde inte en dålig jordning påverka undertiden man spelar med då?

392 Inlägg
28 februari 2010
Bromar skrev:
Behöver jag slutsteg om jag uppgraderar dörrarna eller räcker med med volvos stora hu?
Tänker att det kanske blir lite mekkigt och dra sladdar bak till slutsteget eller har du några lätta tips? smile

Jag tycker att du behöver slutsteg till dörrarna för annars tror jag inte att du får den ljudbild du nu önskar, blir väl på ett ungefär så som du har det nu...För även om du byter högtalare så får de nya inte mer effekt än tidigare

Att dra kablarna genom kupen är inga som helst problem, kan jag förklara för dig om du bestämmer dig för det. Dock så är det knepiga att dra ut sladdarna till dörrarna från kupen, om man inte har gjort ngt liknande innan, iofs kanske snarare ansträngade än krångligt, då du egentligen bara ska trycka igenom kabeln genom eller förbi "gummislangen" som du ser när du öppnar dörren. Om du vill att de ska se snyggt ut. Tycker du att det är knepigt och bara vill plugga in o ha lite bättre ljud så kanske det är lättast att trots allt montera in ljudet där bak, men som sagt du får mer ut av ljudbilden om du har det framtill.

Ljudet från högtalarna blir inte sämre men ljudet blir mer avlägset och om du vill höra mer mellanregister, så måste du sänka lite framtill för att du ska ha chans att höra de bakre(som har bättre mellanregister då) och på så sätt är det bättre att ha det framtill. ljudbilden kmd då komma bakifrån och kännas som att du står med ryggen emot en konsert exempelvis. Dock kmr det bli skillnad oavsett va du gör gentemot va du har orginal.

Håller med dig ang jorden att man tycker att de borde påverka även vi andvändning men har hört flera och vart med om det sj att det har försvunnit med grövre jordkabel. eller bara en extra..

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Okej, nu fick jag fina tankeställare! Men nu är det så här för tillfället så är bilen inte riktigt i funktion så jag gör så här jag drar kablarna till dörrarna idag eller imorgon kan i alla fall börja så är det draget sen när det kommer nya högtalare dit:)

Ang jordningen så får jag ta en tit på hur den ser ut igen!

Har du något tips på hur jag drar kablarna snyggt och fint fram till dörrarna då? Du kanske till och med har ett tips på bra 5.25 som ger bra mellanregister?

392 Inlägg
28 februari 2010
Antar att du har slutsteget i bagagen.

1. Montera bort dörrlisterna på trösklarna. Vid bakdörren sitter det bara med klips och är bara att dra uppåt. Inga sköra klips så de går inte sönder. Där fram är det bara att skruva av de 2 skruvar som håller listen, sitter dock en klips i mitten.

2. Monterna sedan ner "täckpanelen" på B-stolpen, dvs den som går från fönsterhöjd ner till golvet. Den sitter inte fast med några klips eller liknande. Bara att "fläka loss". Den "kramar" sig runt B stolpen men är bara att bända bort.

3. Det som är kvar är den list som sitter längst fram, mot pedalerna. Har för mig att den sitter med EN klips + en plastskruv som du ser om du lägger dig ner o bara kollar på plastbiten wink Inget krångligt.

1. Lyft sittdynan i baksätet och lyft på tyget som ligger där. Tryck under kabeln och sen är det bara att fortsätta att lägga under kabeln under mattan resten av vägen fram till dörrarna. Väldigt enkelt. Sen Montera fast alla lister igen. Generellt brukar man säga att man inte ska dra kablar längs vänstersidan av bilen då bilens strömkablar ligger där och kan ge störningar. Men har det sj monterat så och har inga problem med det och jag är väldigt känslig för missljud.

Känns som att jag har gjort detta till ett större projekt än vad det egentligen är, hoppas inte att du känner ångest! ;P. Tar en ca 10-15min på sin höjd. Andra gången man gör det tar det max 5 min. smile

Ett mkt enklare sätt än så är att bara trycka under kabeln under listerna när dem sitter på. Dock kan det bli problem med att, speciellt den bakre listen, de inte sitter så bra och gärna vill lossna från sina klips.

Ang högtalare så har jag knappt testat så många olika. Kör med DLS (dls up6i) och är grymt nöjd + KÄR! big_smile, dock har jag 6.5, vilket kräver modifikation. Dls har ja inte hört ngn säga ngt negativt om och många använder dem för finlir. Dock har jag bara lyssnat på de över 2000kr klassen. Focal låter också mkt bra, dock tycker jag de är väldigt "skrikiga". Jbl låter lite mer rockigt, men gött!
Bästa du kan göra är att gå runt till återförsäljare och lyssna på lite olika, säga va du har för krav. Dock hade jag inte tagit de första bästa som säljaren nämner då deras grejer + de dem märker att du gillar ALLTID är det bästa som finns på marknaden.

Känner att jag förklarar för dig som om du har tummen mitt i hand, men vill bara vara mån om att du lyckas och inte går på allt som sägs om högtalare, i slutändan är det  du som ska sitta o lyssna på det. Alltför många sånna misstag har jag gjort i min iver om att ha det bästa! Och montering ska vi inte ens sancka om, har stött på alla problem som finns?! wink

MVH smile
Martin

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Fy fan Applåder till dig, jag är ytterst tacksam för den detaljerade förklaringen då jag aldrig har gett mig på en v40 förut och det känns tryggt med din förklaring! "du är numera utnämnd till min Garaget Mentor" big_smile

Jag sak ut o pilla lite idag har 10 meter högtalarkabel 1.5*2 den grovleken bör ju räcka gott och väl till ett par 5.25.

Apropå 5.25 kontra 6.5 som du har i dörren, är det stor skillnad på 5.25 o 6.5 eller är det mer kvalitén och märke som talar om vad som spelar bäst?

Har du några tips på hur jag demonterar bagaget är det klipps där med eller sitter där skruvar? på panelen runt om sått säjja:) mattan är den limmad? och nu menar jag den som går upp en bit på väggarna?!

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Har lite problem med att få av dörr inredningen, tror jag fått med alla skruvar sitter det även under plastlocket i handtaget på insidan ?!

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Okej dörren är av, men nu har jag fastnat rejält. hmm
Hur i hela fridens namn ska jag kunna dra en högtalarkabel från 5.25 i dörren igenom den gummi slangen som sitter mellan dörr o bil sen, vill ju inte ha något hemma meck som hänger från dörren.

Irreterande!

392 Inlägg
28 februari 2010
Bromar skrev:
Apropå 5.25 kontra 6.5 som du har i dörren, är det stor skillnad på 5.25 o 6.5 eller är det mer kvalitén och märke som talar om vad som spelar bäst?

Har du några tips på hur jag demonterar bagaget är det klipps där med eller sitter där skruvar? på panelen runt om sått säjja:) mattan är den limmad? och nu menar jag den som går upp en bit på väggarna?!

Har inte lyssnat på 5.25 vs 6.5 så har inget korrekt svar på det. Men vad ja tror så handlar det mer om skillnaden på basljuden/(när det spelas låga frekvesner) om man skulle jämföra de två. Då 6.5 har större konarea och därmed kan flytta mer luft.
När det kmr till mellanregister osv TROR jag inte att det är ngn skillnad, inte vad jag hört iaf.
Såg att denna tråden låg uppe, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169290.

Märke o kvalite går definitivt före storleken på dem, ingen tvekan!! Du kmr aldrig få en bra svar på vilka som är är bäst då smaken är som baken, MEN som sagt har aldrig hört ngt negativt om dls och många rekommenderar de märket, Är dock lite osäker på hur de spelar om man kontrar dem mot konkurrenter om man väljer den lägsta prisklassen.

Däremot så är dämpning väldigt viktigt. Köp bitumen(asfaltsmatta) hos mekonomen 4mm (50 kr st vill ja minnas) och sätt i dörrarna när du endå ska montera ner dem förr att dra nya kablar. Sätt fast de över hålen som du ser när du tar ner dörrpanelen, du får riva bort all skyddplast som sitter över hålen just nu, du ersätter ju dem nu med ngt bättre wink. Med hålen menar ja de öppningar i plåten som gör att man ser vindrutan osv. Gör du det tätt där så att hela dörren blir som en låda mellan den plåten du tätar och ytterplåten på dörren, så kmr dina högtalare spela MKT bättre mellanregister oavsett om du väljer 5.25 eller 6.5.

Väljer du att modda till 6.5 så finns olika metoder. Finns bafflar som man kan köpa för 3500kr st där det egentligen bara är att skruva fast baffeln o högtalaren sen i baffeln, så är det klart i princip.

Jag valde att kapa i dörren. men eftersom plåten är ojämn så va det iinte direkt "bolt on". Köpte en tjock universal baffel(distans ring av plast) och slipade till den så att den skulle bli anpassad efter dörrens form.
Det var väldigt enkelt tog bara en fil och filade så att ringen blev anpassad efter underlaget. Fäste den och tätade även runt om ringen med "negertoy" så att det blir tät och inga inget skrammel. Detta plus dämpning blev ett väldigt lyckat resultat. Har dock inte fått det bekräftat då jag ska tävla först på elmia i år. (Och ang skrammel så finns det gott om andra saker som skramlar i irriterande otakt till musiken i bilen wink)

Har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet men dock på hur det ser ut när man demonterat dörrpanelen. (bild längst ner)

När du ska dra in kablarna genom slangen/dörren så finns det olika alternativ. Det seriösaste och kanske det som också är det bästa är att borra hål i ett ledigt område i kontakten och trä igenom sladden den vägen. Jag har dock varit väldigt slarvig här och gjort som du kallar det hemmafix. Lossnade lite på fästerna, både i karossen och i dörren och drog in kabeln under kontakten/fästerna, dvs de sitter inte 100% tätt som de gjorde innan. Inget jag tänker på eller bryr mig om och gör nog hellre så än att börjar borra/röra bland bilens strömkablar. Finns flera andra trådar om hur detta går till.

När det kmr till mattan där bak så är jag osäker på hur det ser ut i v40. Men i min så är sidorna bara fästa med de gråa plastskruvarna som du ser tydligt, åtminstone i s40. Jag är dock osäker hur mattan är fäst i botten. Har bara lyft vissa delar av den. Men vad jag kunde se så är det inte fäst med ngt mer än dessa gråa skruvar runt om, iaf i s40 då.

Tror mig har svarat på de flesta frågor som du skulle/kmr stöta på under arbetets gång. Är det oklarheter är det bara att fråga.
Detta verkar säkert som ganska basinfo, men detta tog mig nog 1 år att räkna ut, hitta svar på, komma med lösningar osv.big_smile Hade ingen i umgänget ja kunde bolla med eller fråga om råd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65720/765033_96ma5k.jpg
De rörda ringarna är de ställerna jag hade problem med. Till höger finns ett hål till dörrpanelen. Upp till höger är plåten ojämn. Och kapar man till vänster så kmr högtalaren utanför en kant.

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Tusen tack, nä jag förstår vad du menar jag känner ingen som håller på o fixar o trixar såhär mer än jag då, tycker det är roligt att pyssla helt enkelt.

Jag har läst igenom detta och kommit till insikt efter att ha tagit av dörren och tittar på hur jag ska dra kabel att det får jag ta en varm sommar dag har ungefär 40 cm på vardera sida i garaget så jag kan inte öppna dörrarna helt vilket gör det hela lite svårare.

Men när jag väl ska göra det så funderar jag på att göra samma sak som sitter original och som du sa borra ett litet hål i dörren lägga en ihålig slang typ krympslang. och sedan täta i bil respektive dörr. då tror jag att det kan bli snyggt om man gör liknande som redan sitter där till fönsterhissar/högtalare. För jag vill kunna plugga i original utan att det ska synas nåvidare mycket ifall man säljer eller så.

Men idag har jag varit så fiffig att jag har lackat alla stenskott (som jag såg) och fixar till lite snyggare med kablar samt tvättat skiten och pysslar om batteriet, så jag känner att bil pyssel söndagen är räddad.

Men åter igen tack för alla tips och tråden är nu mer i pdf för min del, jag kommer göra precis som du sa täta dörrarna efter bara helvete och köra på 5.25 eller 6.5 smile

Tycker ifs att bilen spelar bra som det är nu, men när favorit låten kommer och man vrider på för fullt så kan man höra hur original högtalarna för kämpa lite men det får jag ju fixa till senare.

MVH

204 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Förästen, nu när vi suttit och diskuterat 5.25 i dörren så tänker jag vafan ska man göra med 4:an i instrumentbrädan då?

Frågan är nu när man uppgraderat subben och dörrarna, kommer då instrumentbrädan spela med eller kommer man upptäcka att den låter skit?!

Surfade rundor och hittade dessa JL Audio TR400-CXi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=29911
Trevlig prislapp och har fått helt ok betyg i alla fall från prislappen sett! Men då är frågan ska man ha steg till dom med eller räcker du med HU "tänker det är ju faktiskt 2 4or på 50 watt rms?!

Eller är jag ute fantiserar nu?!

För är det så att HU inte pallar med dom eller ja ljudet inte blir bättre då jag inte har fler kanaler och ge och har inte lust o köpa ett steg till "det blir för mycket! trotts allt är detta bara hobby och bil hifi smile

392 Inlägg
28 februari 2010
Bromar skrev:
Men när jag väl ska göra det så funderar jag på att göra samma sak som sitter original och som du sa borra ett litet hål i dörren lägga en ihålig slang typ krympslang. och sedan täta i bil respektive dörr. då tror jag att det kan bli snyggt om man gör liknande som redan sitter där till fönsterhissar/högtalare. För jag vill kunna plugga i original utan att det ska synas nåvidare mycket ifall man säljer eller så.

Det var det ja tänkte på. Du borrar i den befintliga kontakten och drar kablarna igenom den befintliga slangen som går imellan bil o dörr.

Syns inte och behåller bilen orginalutseende

204 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Men då återstår ju samma problem att få in kabelhelvetet i den original slangen smile

Sök