3072
Sök

Trimma Kia Carnival bensinare?

4 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#1
Är det någon som vet om det går att skrämma upp en Kia Carnival lite grann?
En bensinare med 2,7 liters V6a?
Hur går man till väga i så fall?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2010
#2
Det finns inget generellt trix att "byt denna mojjefix så får du 50 hkr till" utan det är att börja bygga om grenrör, porta/plana toppen, ändra mjukvara i motorns styrenhet...

Kortfattat, det finns inget enkelt och billigt sätt. Det finns bara dyra och svåra sätt, tyärr... Det är ganska så mycket fakta sad

Vad ligger din tilltänkta budget på, kan ju vara bra o veta innan jag sågar detta totalt?


1 207 Inlägg
25 februari 2010
#4
Necrocide skrev:
http://www.engineperformancechip.com/kia-performance-chip-kia-sedona-2002-2008-c-20_408

Hahaha! Va fan var det för skämtsida?

http://www.engineperformancechip.com/myfiles/image/EPCnew.jpg

Säger bara: bromspapper på det tack!

Att de även säljer
http://www.engineperformancechip.com/images/superchargerhome.jpg
gör ju inte saken bättre.

4 682 Inlägg
26 februari 2010
#6
Ett sportluftfilter + ett bättre avgassystem kan ge lite iaf.

3 122 Inlägg
26 februari 2010
#7
Överladdning är nog det som ger mest för minst pengar.


138 Inlägg
26 februari 2010
#8
maco skrev:
Necrocide skrev:
http://www.engineperformancechip.com/kia-performance-chip-kia-sedona-2002-2008-c-20_408

Hahaha! Va fan var det för skämtsida?

http://www.engineperformancechip.com/my … EPCnew.jpg

Säger bara: bromspapper på det tack!

Att de även säljer
http://www.engineperformancechip.com/im … erhome.jpg
gör ju inte saken bättre.

Haha, ja siffrorna ser ju liiiite överdrivna ut tongue
Senast redigerat av Necrocide (26 februari 2010)

4 001 Inlägg
26 februari 2010
#9
KIA:s motorer har väl diverse kvalitétsproblem som dom är så att trimma dom är nog ingen höjdare
men jag kan ha fel....

Den sidan har nog ingenting seriöst någonstans, köper man ALLT dom har där så lär man nog tappa mera effekt än vad man tjänar, lurendrejeri på hög nivå.
http://www.engineperformancechip.com/ki … 8-c-20_408

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med lem
1 127 Inlägg
26 februari 2010
#10
kolvas skrev:
KIA:s motorer har väl diverse kvalitétsproblem som dom är så att trimma dom är nog ingen höjdare
men jag kan ha fel....

Den sidan har nog ingenting seriöst någonstans, köper man ALLT dom har där så lär man nog tappa mera effekt än vad man tjänar, lurendrejeri på hög nivå.
http://www.engineperformancechip.com/ki … 8-c-20_408

Haha skulle man köpa allt de säljer skulle man väl enligt dom ha 2-300hk extra. lol Men egentligen inte en promille mer effekt.


4 001 Inlägg
26 februari 2010
#11
H3dlund skrev:
kolvas skrev:
KIA:s motorer har väl diverse kvalitétsproblem som dom är så att trimma dom är nog ingen höjdare
men jag kan ha fel....

Den sidan har nog ingenting seriöst någonstans, köper man ALLT dom har där så lär man nog tappa mera effekt än vad man tjänar, lurendrejeri på hög nivå.
http://www.engineperformancechip.com/ki … 8-c-20_408

Haha skulle man köpa allt de säljer skulle man väl enligt dom ha 2-300hk extra. lol Men egentligen inte en promille mer effekt.

rent prestandamässigt skulle bilen GARANTERAT bli sämre p.g.a ökad vikt och annat skit som ställer till det på alla möjliga ställen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 februari 2010
#12
Förlåt för att vi smutsar ner tråden med massor med annat som jag snart ska diskutera, men som det sagts innan så är det ganska dö-fött att försöka få ut mer effekt ur dessa motorer utan att börja prata om stora pengar sad
Generellt sett kostar en effektökning på 1HK på en sugmotor lika många tusenlappar. Dvs att 50hk som hade gjort en märkvärd skillnad och ja, då börjar de ju o handla om ungefär lika många tusenlappar tyvärr sad

Jag är nära på att ta kontakt med något företag som säljer denna skiten och be dem lämna någon form av skriftlig garanti på att effekten ska öka med utsatt antal, 120hk med "Superpaktet ovan", och sedan åka o bromsa den till lägre effekt...


1 207 Inlägg
27 februari 2010
#13
Ja, som tidigare skribent påpekade så vill jag också ursäkta mig för ot. Men jag fortsätter nu.tongue

t.ex.
http://www.engineperformancechip.com/ki … onizer-p-4

http://www.engineperformancechip.com/ki … saver-p-17

http://www.engineperformancechip.com/ki … module-p-7

Varav den sista är den enda som jag skulle kunna tänka mig ge något i huvudtaget. Den verkar nämligen trixa med lambdamätaren, för visst är det väl så att en bil inte är starkast vid lambda 1, den är väl bara miljövänligast? Vill mig ha hört något om att lambda 0.87 eller liknande ger starkast motor (motbevisa mig gärna).

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 februari 2010
#14
maco skrev:
Varav den sista är den enda som jag skulle kunna tänka mig ge något i huvudtaget. Den verkar nämligen trixa med lambdamätaren, för visst är det väl så att en bil inte är starkast vid lambda 1, den är väl bara miljövänligast? Vill mig ha hört något om att lambda 0.87 eller liknande ger starkast motor (motbevisa mig gärna).

Ja, du har helt rätt i att en bil inte ger mest effekt vid lambda 1, bara bäst förbränning.
Dock så frångår bilen lambda 1 och lägger sig på lite fetare (typ 0.87 som du skrev) när så behövs. Så den ligger inte o försöker jobba mot lambda 1 vid fullt spett, så nej. Inte heller denna kommer ge någon direkt effektvinst sad


4 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#15
Byta bil är väl knappast aktuellt eftersom vi köpte denna nu i februari och den är 1 år gammal.
Går det inte att trimma den får man väl leva med den motorn den har. Några stora pengar lär det inte vara värt att lägga på det.

Faktum är att bilen var ganska "hurtig" då vi provkörde den. Men samma dag som vi fick den tändes motorlampan och den började gå som en potta skit (seeeeeg). Visade sig att rekondfirman roat sig med att högtryckstvätta motorn och det var vatten lite här och var... Sen dess har den inte riktigt gått så bra.
Bensinförbrukningen har legat en bra bit över angivet 13,6 och då är det mer åt landsvägskörning än blandad (angiven för blandad körning är 10,9). Dessutom segar den sig upp för minsta backe. Så det lär bli till att skicka in den på verkstaden igen...
Tror inte de lyckades få ordning på den.

Däremot är vi väldigt nöjda med utrustningsnivån på den och den passar våra behov bra som småbarnsföräldrar.... Även om JAG SAKNAR VÅRAN SAAB!!! :-(


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
#16
Det känns ju mer som att trolla tillbaka originaleffekten är en väldigt god ide! KIA skryter ju med sina garantier så det är bara o stå på sig tills det är åtgärdat!


79 Inlägg
1 mars 2010
#17
Det kanske finns något kompressor-kit till din motor?? det brukar ju ge mycket sås. Frågan är ju bara om grejerna håller sen... annars är ju turbo ett bra alternativ, fast både turbo och kompressor är ju ganska dyrt! det enklaste är nog att fixa bättre avgassytem, och byta luftfilter, kanske höra om nån vill pilla lite med mjukvaran.. Vore ju iaf kul om du gjorde något med din Kia, det skulle bli ett unikt projekt tror jag iaf! smile

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...


Sök