3217
Sök

Tomgångskörning VS stänga av bilen

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
3 mars 2010
Andreas 940 skrev:
Jag stänger inte av motorn om jag vet att jag kommer stå still mindre än 5min, särskilt på vintern känns det bättre att låta den gå på tomgång när jag t ex. tankar.
Jag hade ett par garagegrannar, en äldre dam och en äldre herre som stängde av sina bilar när de gick ut för att öppna garageporten.

Det är inte helt ovanligt att tankmätare kan börja visa fel om man fyller på bensin med motorn igång.

1 422 Inlägg
3 mars 2010
ExXtr3me skrev:
Andreas 940 skrev:
Jag stänger inte av motorn om jag vet att jag kommer stå still mindre än 5min, särskilt på vintern känns det bättre att låta den gå på tomgång när jag t ex. tankar.
Jag hade ett par garagegrannar, en äldre dam och en äldre herre som stängde av sina bilar när de gick ut för att öppna garageporten.

Ja, det fattar fan inte jag. Folk som stänger av när dom ska ut och öppna porten.. Hur jävla lång tid ska det ta att öppna en port? Har sett en massa människor som gör så..
Det tar MAX 20 sek att gå fram till porten och öppna den.. Om man inte har någon värsting grej.

Vad tjänar man på det då?..

Vissa ska låsa porten och har nyckel till porten på samma knippa som bilnyckeln kanske? smile Vissa är dumsnåla och är inte medvetna om att det drar mer att göra så, också möjligt.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 mars 2010
bumpe skrev:
Funkiee skrev:
Det är vid kallstartet som motorn drar mest. Sen så drar väl alla starter mer än att ha en konstant på komgång om jag inte minns fel.

Ja, i Trionic systemet på Saabarna som exempel så finns det separata mappar just hur motorn ska bete sig när den startas upp! Hur länge den ska gå med förhöjd tomgång osv smile
Så ja, det drar mer att stänga av och starta direkt igen än att låta motorn gå smile

så är det på ungerfär EXAKT alla bilar, förhöjd tomgång när den är kall osv...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 mars 2010
cheffer skrev:
ExXtr3me skrev:
Andreas 940 skrev:

Ja, det fattar fan inte jag. Folk som stänger av när dom ska ut och öppna porten.. Hur jävla lång tid ska det ta att öppna en port? Har sett en massa människor som gör så..
Det tar MAX 20 sek att gå fram till porten och öppna den.. Om man inte har någon värsting grej.

Vad tjänar man på det då?..

Vissa ska låsa porten och har nyckel till porten på samma knippa som bilnyckeln kanske? smile Vissa är dumsnåla och är inte medvetna om att det drar mer att göra så, också möjligt.

många bilar drar inge mer i startögonblicken än själva tomgångs körningen.., den fettar inte upp i starten, den pytsar in den mängd bränsle den ska ha för den temperatur och belastning

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

43 Inlägg
4 mars 2010
Andreas 940 skrev:

Har du bilen igång när du tankar??????Är ju livsfarligt.

Står ju att man inte ska ha igång bilen när man tankar,inte ens prata i mobil...

-utan 940
1 728 Inlägg
4 mars 2010
Rspeter skrev:
Det är inte helt ovanligt att tankmätare kan börja visa fel om man fyller på bensin med motorn igång.

Min visar rätt de gångerna den fungerar. smile

cheffer skrev:

Man får ju se till att ha en snabbkoppling i nyckelknippan så man kan ta bort garagenyckeln, startmoton håller ju inte för hur många starter som helst.

AdessE skrev:

Står ju att man inte ska ha igång bilen när man tankar,inte ens prata i mobil...

Man får heller inte ha mobiltelefoner påslagna inne på sjukhus eller i flygplan trots att de inte stör någon utrustning, det räcker med att det finns en mikroskopisk risk att en olycka inträffar för att de ska sätta upp förbudsskyltar. Jag vet inte att jag har sett något förbud mot att ha motorn igång när man tankar, bara att man inte får röka eller ha någon form av öppen eld i närheten av pumparna.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
4 mars 2010
Andreas 940 skrev:
Rspeter skrev:

Min visar rätt de gångerna den fungerar. smile

cheffer skrev:

Man får ju se till att ha en snabbkoppling i nyckelknippan så man kan ta bort garagenyckeln, startmoton håller ju inte för hur många starter som helst.

AdessE skrev:

Man får heller inte ha mobiltelefoner påslagna inne på sjukhus eller i flygplan trots att de inte stör någon utrustning, det räcker med att det finns en mikroskopisk risk att en olycka inträffar för att de ska sätta upp förbudsskyltar. Jag vet inte att jag har sett något förbud mot att ha motorn igång när man tankar, bara att man inte får röka eller ha någon form av öppen eld i närheten av pumparna.

du kan ju testa. nästa gång du tankar, häll lite bensin på marken. o se om det gör något " när du har motorn på"..   ( typ om du tankar för mkt o det slår ut eller helt enkelt du råkar hälla utanför lite)

men se till att du e ensam där så du inte drabbar andra.

farsan har kört bil i ca 60 år. tom då stängde man av bilen när man tankade...

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

-utan 940
1 728 Inlägg
4 mars 2010
mr_right skrev:
du kan ju testa. nästa gång du tankar, häll lite bensin på marken. o se om det gör något " när du har motorn på"..   ( typ om du tankar för mkt o det slår ut eller helt enkelt du råkar hälla utanför lite)

Ok ska testa det men det är ett tag kvar till nästa tankning för jag tankade i måndags. wink

1 339 Inlägg
4 mars 2010
Andreas 940 skrev:
mr_right skrev:

Ok ska testa det men det är ett tag kvar till nästa tankning för jag tankade i måndags. wink

http://www.youtube.com/watch?v=JsVJRNGptXc

Troligen så händer inget när du står och ringer upp någon, men det kan hända. Precis som i trafiken är sannolikhetsinlärning inget bra.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
4 mars 2010

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 mars 2010
De jag har hört och lärt mig är att man ska stänga av motorn om man tänkt stå still i mer än 30-60 sekunder. Är den varm så kostar det mer att ha den igång än att stänga av den.dessutom minns jag, i både nya och min jättegamla Golf manual, så står det klart och tydligt att man ska starta motorn och så fort som möjligt köra iväg. Motorn mår tydligen INTE bra av att stå på tomgång när den är kall, t.ex. de som tycker det är smart att dra på motorn och SEN skrapa rutorna.
Ska man absolut inte göra om man är rädd om bil, och plånbok, och miljö tydligen...

Alltså, stäng av motorn när du vet att du ska stå still i mer än 30-60 sekunder, förlorar inget på de

Sök