3915
Sök

Spela sönder hagtalarna med klent steg?

177 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Hej! Jag har en polare som undrar om man kan spela sönder en subb med för klena förstärkare? detta är inne bruk. förstärkaren är väll på ca 55w 8ohm och subben 325w rms 4ohm.  tacksam för svar big_smile
Senast redigerat av beckvall (5 mars 2010)

130 Inlägg
5 mars 2010
Förstärkarens säkring kommer ploppa iallafall.

Motborgare
1 099 Inlägg
5 mars 2010
beckvall skrev:
Hej! Jag har en polare som undrar om man kan spela sönder en subb med för klena förstärkare? detta är inne bruk. förstärkaren är väll på ca 55w 8ohm och subben 325w rms 4ohm.  några synpunkter?

En sub är det svårt att bränna sönder med för liten förstärkare. Diskanter och mellantoner är däremot mycket lätta att bränna.

Orsaken är att när en förstärkare bottnar, så klipper den signalen, så att vågformen får en vass kant. Denna vassa kanten innehåller mycket energi som är högfrekvent. 3:e, 5:e, 7:e harmoniska övertoner.

Att dra 4 ohms högtalare med en förstärkare med 8 ohms utgångsimpedans är dock ingen bra ide. Det medför att strömmen som går i utgångstransistorerna blir dubbla iförhållande till det de är dimensionerade för. Det brukar att sluta med att de överhettar och om förstärkaren har skyddskretsar, temporär nersläckning. Annars transistorras.

-- K

2 665 Inlägg
5 mars 2010
Finns ingen orsak att säkringen går.

Visst får förstärkaren jobba lite hårdare med 4ohms belastning. Men det är nätdelen som brukar säga stopp med effekt uttag.

Är inte säker om det går att pajja den men så fort det börjar låta illa så vrid ner.
55watt är plutte lite ifall det är en långslagig bilbas med låg känslighet. Kommer inte att låta så mycket.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 785 Inlägg
5 mars 2010
beckvall skrev:
Hej! Jag har en polare som undrar om man kan spela sönder en subb med för klena förstärkare? detta är inne bruk. förstärkaren är väll på ca 55w 8ohm och subben 325w rms 4ohm.  tacksam för svar big_smile

Det är inte det faktumet att du har ett litet steg som ökar risken för att du bränner basen. Det är mycket lättare att man ställer gainen för högt och aldrig hör någon distortion trots att steget i själva verket skickar rena fykantsvågor ur sig. Detta ökar mängden ström som rör sig genom steg och talspole men långt ifrån någon nyttig effekt att tala om när det gäller ljud.

Basar för inomhus bruk brukar delas mycket högre i frekens och har oftast mycket lättare kon m m.

I det fallet du tar upp är det lugnt. Jag skulle nog fundera på om förstärkaren klarar den låga lasten utan att bli för varm.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök