3369
Sök

V70 T5 -05 dog under körning

89 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Var ute och körde på väg hem med tjejen nu i kväll och låg med farthållaren på motorvägen i 110-115kmh när det plötsligt kändes som om någon knuffade bilen bakifrån lite lätt fram och tillbaka (typ som om det skulle vara halt och antispinn går in). Kopplade från farthållaren men det hjälpte inte.
Strax efter svängde vi av och jag skulle koppla från 6an till 3an när bilen bara stendog. Alla lampor började lysa och bilen saktade in.
Det gick att starta den utan problem och börja köra igen men nu känns det nästan som om den spikar vid acceleration plus när jag kopplar så går bilens tomgång ner till 300 rpm (oljelampan blinkar till) och hoppar upp till 800 innan den stannar på ca 600 rpm.
Inte haft något problem med den alls innan detta hände.
Vi hade kört ca 3 mil så bilen var varm när det hände. Bilen är självklart servad enligt plan. Har haft den i ca 2 månader.
Någon som har någon idé vad som hänt och hur det kan avhjälpas?

Ha de!

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

496 Inlägg
3 januari 2010
#2
VI HADE EN LIKADAN, och då har kompett gått. kostade oss 13000kr laga. mvh Jocke


89 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#3
Gött! Som tur är är bilen motorrenoverad hos bilia i sommras så det är fortfarande 1,5års garanti på skiten smile

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

89 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#4
Fick tillbaka bilen idag.
Dom hade bytt lmm efter att bilen visat felkod "fel på massamätaren" eller något liknande.
När jag skulle ut och köra nu ikväll så så hände exakt samma grej så nu får dom hitta på något annat.
Någon som har någon gissning vad det kan vara då dom bytte lmm idag?

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

429 Inlägg
8 januari 2010
#5
Satt väl en felkod på lmm och då har de inget annat att gå på än att byta ut den om motorn nu går som den ska i övrigt.
Sen så får de provköra bilen och dör den inte underprovkörningen så kan de inte göra mycket mer...
Åk tillbaka med bilen där de läste felkoderna o bytte lmm så får de läsa av felkoderna igen.

Men hur går bilen innan den dör?


89 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#6
jonas 740 skrev:
Satt väl en felkod på lmm och då har de inget annat att gå på än att byta ut den om motorn nu går som den ska i övrigt.
Sen så får de provköra bilen och dör den inte underprovkörningen så kan de inte göra mycket mer...
Åk tillbaka med bilen där de läste felkoderna o bytte lmm så får de läsa av felkoderna igen.

Men hur går bilen innan den dör?

Tja, tycker att bilia bör provköra bilen men det betvivlar jag eller så var teknikern stressad eller fredagstrött(smile), jag märkte dirket att varven fortfarande låg på ca 600 när jag tog ut den men hade bråttom till jobbet så jag hann inte springa in igen (plus att man vill ju gärna att bilen skall vara bra när man tar ut den) och som sagt så började problemen om igen när jag körde hem efter jobbet.
Innan den dör går den precis som den skall, men när den står på tomgång hoppar varven hela tiden, runt 400-700 rpm.
Jag är nollställd?? (Plus att jag behöver bilen i helgen men jag vill ju inte köra med motorlampan lysande sad)

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

429 Inlägg
8 januari 2010
#7
Rätt dåligt av en märkes verkstad att inte märka att tomgången är låg när han kör ut den.
Men han kan ha grundinställt databoxen o då kan tomgången vara lite konstig innan den ställer in sig själv, den lär sig att hålla rätt varvtal på tomgång..
Men som motorlampan lyser så finns det en felkod.

Låter som du har en insugsläcka eller att lmm är trasig som tomgången vandrar...
Bara för att motorlampan lyser så behöver det inte vara fraligt för att köra bilen. Går den som den har gjort innan bara att lampan lyser så borde det inte vara någon fara att köra några kortare sträckor med den.


89 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#8
Tja, jag skall ta in den till dom på måndag igen.
Tyvärr är det en del långfärder inplanerade i helgen men vi får åka tjejens 940 istället, det går ju lika bra smile
Jag har hittat en del skal i motorutrymmet så frågan är om det inte sitter en liten mus i den dessutom och då kanske den lyckats äta på någon kabel som kortsluter något eller vad som... Jaja, det blir till att återkomma med hur det går.

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 januari 2010
#9
jonas 740 skrev:
Rätt dåligt av en märkes verkstad att inte märka att tomgången är låg när han kör ut den.
Men han kan ha grundinställt databoxen o då kan tomgången vara lite konstig innan den ställer in sig själv, den lär sig att hålla rätt varvtal på tomgång..
Men som motorlampan lyser så finns det en felkod.

Låter som du har en insugsläcka eller att lmm är trasig som tomgången vandrar...
Bara för att motorlampan lyser så behöver det inte vara fraligt för att köra bilen. Går den som den har gjort innan bara att lampan lyser så borde det inte vara någon fara att köra några kortare sträckor med den.

Volvo, eller bilbolaget som dom heter här är likadan.. slarvar med allt och har sig, känns som att hela "volvo" concernen har blivit lite stora på sig i sverige..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

89 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#10
Det konstaterades att teknikern missat "att sätta dit en slang". Oerhört proffsigt... Nu går den som den skall i alla fall, har dock lyckats köra ner i ett hål på vägen så nu är det något glapp eller skit i framvagnen istället. YES!

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

89 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#11
Nu har jag just återvänt från Thailand och första turen med bilen resulterade i en motorlampa och hoppande varvtal. Sista chansen nu bilia.

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

89 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#12
Fjärde gången gjilt?
Nu byttes vakumslangen som sköter vevhusventilationen då¨det tydligen var fel eller hål eller liknande på den.
Dock glömde teknikern fylla på med kylarvätska så den har indikerat för det hela dagenn men jag har inte haft tid att fylla på (säljare på båtmässan) men får låta den stå imon och åka med en kompis.
Hoppas på det bästa. Lyser lampan en gång till lämnar jag tillbaka bilen.

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Flickspanare
728 Inlägg
13 februari 2010
#13
skyrazer skrev:
Fjärde gången gjilt?
Nu byttes vakumslangen som sköter vevhusventilationen då¨det tydligen var fel eller hål eller liknande på den.
Dock glömde teknikern fylla på med kylarvätska så den har indikerat för det hela dagenn men jag har inte haft tid att fylla på (säljare på båtmässan) men får låta den stå imon och åka med en kompis.
Hoppas på det bästa. Lyser lampan en gång till lämnar jag tillbaka bilen.

Sanslöst att ett så stort företag som Bilia att inte göra ett arbete fullföljt.
Men om det gick på garanti kanske dom inte känner sig lika motiverade jämfört med om kulorna trillat in.
Man vet ju aldrig, det kan ju vara gnidna jävlar.. Hoppas på det bästa.

Ha de gött.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

89 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#14
Likt föregående talare sa så var dom nog inte lika intresserade att lösa uppgiften för när jag lämnade bilen till en ny tekniker som inte visste att det gick på garanti så löste han problemet direkt.
Det visade sig att det var vaccumslangen mellan insuget och vevhusventialtionen som var kass.
Nu har den fungerat bra i tre veckor så nu bör det fungera.

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!


Sök