har satt på 16X9" fälgar bak på min bil, däcket är innanför skärmen men fälgen sticker ut ett par CM har för mig att de är tillåtet bara däcket är innanför.. hur ligger de till? är de nån som vet?
Nya regler för däck från 1 oktober. Verkar vara slappare regler från Vägverket..
"Från den 1 oktober är det tillåtet att montera hjul med dimensioner som inte behöver uppfylla några andra krav än att de inte tar i hjulhusets original skärmkanter..."
Hej Jag vet inte hur det står formulerat i lagtexterna, men jag hade också 16*9 på min lilla cab och fälgarna stack ut bra ur hjulhusen (slitagebanan klarade sig precis innanför skärmbreddarna). Men det var aldrig några klagomål från poliser eller dylikt. MVH Mojje
Hej Jag vet inte hur det står formulerat i lagtexterna, men jag hade också 16*9 på min lilla cab och fälgarna stack ut bra ur hjulhusen (slitagebanan klarade sig precis innanför skärmbreddarna). Men det var aldrig några klagomål från poliser eller dylikt. MVH Mojje
Det har jag också hört, att däckets slitbana skall vara innanför och resten + fälg får sticka ut