3066
Sök

Varför används inte högspänning som matning till slutsteg?

1 207 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#1
Innan jag ställer min fråga så är det nog bäst att jag förtydligar detta:
Jag är sämst på el, ni får ursäkta om jag tänkt helt fel el. använder fel termer.
Jag är säker på att det finns en giltig anledning till varför det jag frågar efter inte finns, jag vill bara få det förklarat varför.

Nu till frågan:
För större, mer strömkrävande steg, skulle det inte vara möjligt att mata dessa med högspänning och transformatorer? Detta för att helt enkelt slippa försöka trycka ned en boaorm i tröskeln?
dvs. man har en transformator i motorutrymmet -> en tunn kabel -> en till transformator till steget i bagaget.
I vårat elnätverk så använder man sig väl av detta system pga att det blir lägre förluster trots transformator förlusterna, är det pga att det är så pass mycket mer ström det handlar om?
Fungerar det bara för växelspänning?

Så exakt varför skulle det inte fungera? Fick idén för många år sedan och den har legat och ruvat ett bra tag så nu vill jag få stopp på det. tongue

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 februari 2010
#2
Högspänning i bil är livsfarligt för får du en kyss så vaknar man inte mer om man har otur kan tänkas det som är det stora problemet!!

Det väldigt nära på slutet av 90 talet att köra som standard 48V i bilarna och många tillverkare av elektronik lanserade produkter men vad som hände sen vet jag inte?

I dagsläger sitter det transformationer i alla slutsteg för internspänningen varierar mellan 48-400V på slutsteg.

Kicker WarHorse har ca 400V inne i sig på full mutter!

MVH//Björn
Senast redigerat av dbakuten (25 februari 2010)


1 207 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#3
Ajemen. Så det är helt enkelt att det är för farligt som gör att det inte finns något liknande?

Fungerar det inte att använda högström istället för högspänning då? Eller fungerar inte det där fenomenet med ström ist. för spänning?

matt_black_90
25 februari 2010
#4
om du läser lite om ohms lag och effekt lagen så märker du att spänning och strömmen över en komponent förhåller sig till varandra genom att om spänning ökar med de dubbla så minska strömmen till hälften. om de är samma effekt på komponenten dvs.

tex om ett 12V slutsteg har en effekt på 300W (300/12=25) så drar den 25ampere.
om de skulle vart ett 24V slutsteg med en effekt av 300W(300/24=12,5) så drar den 12,5 ampere

1 207 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#5
matt_black_90 skrev:
om du läser lite om ohms lag och effekt lagen så märker du att spänning och strömmen över en komponent förhåller sig till varandra genom att om spänning ökar med de dubbla så minska strömmen till hälften. om de är samma effekt på komponenten dvs.

tex om ett 12V slutsteg har en effekt på 300W (300/12=25) så drar den 25ampere.
om de skulle vart ett 24V slutsteg med en effekt av 300W(300/24=12,5) så drar den 12,5 ampere

Så om det skulle blivit 48v som dbakuten sade skulle steget ifråga bara dra 6,25 ampere. Vilket i sin tur skulle betyda att man skulle klara sig med 25% av arean på kabeln som ett nuvarande 12v steg drar? För visst är det amperen man stämmer av kabeln till?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 februari 2010
#6
maco skrev:
matt_black_90 skrev:
om du läser lite om ohms lag och effekt lagen så märker du att spänning och strömmen över en komponent förhåller sig till varandra genom att om spänning ökar med de dubbla så minska strömmen till hälften. om de är samma effekt på komponenten dvs.

tex om ett 12V slutsteg har en effekt på 300W (300/12=25) så drar den 25ampere.
om de skulle vart ett 24V slutsteg med en effekt av 300W(300/24=12,5) så drar den 12,5 ampere

Så om det skulle blivit 48v som dbakuten sade skulle steget ifråga bara dra 6,25 ampere. Vilket i sin tur skulle betyda att man skulle klara sig med 25% av arean på kabeln som ett nuvarande 12v steg drar? För visst är det amperen man stämmer av kabeln till?

Japp. Högre spänning ger dessutom ett procentuellt lägre spänningsfall över längre sträckor. Finns en anledning till ett det är hundratusentals volt i större elledningar till samhällen o sånt...

Edit: Vilket du ju hade en tanke om i första inlägget....
Senast redigerat av henke_99 (25 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

trucken
563 Inlägg
6 mars 2010
#7
HÖGSTRÖM har du ju, varför tror du man inte kör mindre än 50mm" kabel?
och 230/400volt i en bil skulle jag inte sätta mej i . aldrig

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2 665 Inlägg
6 mars 2010
#8
dbakuten skrev:
Högspänning i bil är livsfarligt för får du en kyss så vaknar man inte mer om man har otur kan tänkas det som är det stora problemet!!

Det väldigt nära på slutet av 90 talet att köra som standard 48V i bilarna och många tillverkare av elektronik lanserade produkter men vad som hände sen vet jag inte?

I dagsläger sitter det transformationer i alla slutsteg för internspänningen varierar mellan 48-400V på slutsteg.

Kicker WarHorse har ca 400V inne i sig på full mutter!

MVH//Björn

Högspänning är farligt men utan hög ström är det inte dödligt. VI högspänningsprovar grejer på jobbet med 5000volt o det är fler som har fått sig en kyss. Men de skakar till o ibland tappar balansen men de blir inte skadade för det är bara några milliampere i ström.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 Inlägg
8 mars 2010
#9
Det skulle funka utmärkt men om du får tag på en likströmstrafo så måste du ju hitta ett slutsteg som har rätt Voltantal, om du inte har en trafo vid batteriet och en före steget, men då blir det nog billigare att köpa grov kabel wink Observera att allt under 50Volt räknas som klenspänning och över 50Volt är lågspänning...
Högspänning däremot är allt över 1000Volt
MVH/ Kim


Sök